Skotare

Ergonomi och komfort gällande förarmiljö

8 inlägg 4556 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ergonomi och komfort gällande förarmiljö

Skogskomfort  
#117374 Jag vill gärna höra synpunkter om ergonomi och komfort vad det gäller förarmiljön i olika skotare av personer som tillbringat mycket tid där.

Vilka tillverkare ligger i framkant inom detta område och vad är det som gör en förarmiljö ergonomisk och komfortabel.

Jag tänker på stolens utformning samt placering av knappar och spakar, vibrationer och ljudnivå också såklart.

Allt som kan tänkas spela in vad det gäller förarens välbefinnande är av intresse.

Tacksam för svar!



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Ergonomi och komfort gällande förarmiljö

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117399 Jag skulle vilja säga att vill man ha komfort i en skotare så finns det idag bara två märken att välja bland, Rottne och john deere.
Rottne med sin comfortline hyttdämpning går väldigt mjukt.
John deeren går också fint med sin nivellering och medvängande hytt.

Rottne har även en väldigt stor och rymlig hytt med bra sikt och bra med förvaringsutrymmen vilket man uppskattar.

Tycker john deere hytten hade kunnat göras lite större, ger ett lite trångt intryck, men ett + för att dom är väldigt tyst i hytten.

Det som är viktigast när det gäller välbefinnande är nog att få bort så mycket vibrationer som möjligt samt en låg ljudnivå.

Dom andra har halkat efter på komfort sidan.

Avatar Fallback

Re: Ergonomi och komfort gällande förarmiljö

Robertberg  
#117448 Vem är det som frågar och i vilket syfte?

Känns inte direkt som att du frågar i syfte att köpa en maskin.

Ny maskin på G eller ska du förbättra den du utvecklar? :)

Avatar Fallback

Re: Ergonomi och komfort gällande förarmiljö

Skogskomfort  
#117490 Tack för svar Valmet.

Anledningen att jag frågar är för att jag håller på med ett icke-komersiellt arbete i skolan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ergonomi och komfort gällande förarmiljö

Bullarn  
#118802 Har kört ett par lass med skolans F10a med comfortline, å de första jag tänkte på va ljudnivån i hytten. Den e mycke högre än i Ponssen ja kör på helgerna. Comfortline tycker jag e bäst när den e avstängd, hytten gungar inte så förbanat men dämpar ändå slagen lite

Avatar Fallback

Re: Ergonomi och komfort gällande förarmiljö

JD 2006  
#118822 Idag så ligger väl John Deere ett par steg före alla andra......förutom vad det gäller förvaringsutrymmen 😡

Ponsse har väl klart bäst förvaringsutrymmen iaf på skördarsidan.

Valmet har ju klart sämsta skotarkomforten tycker jag. Otät hytt dåliga hyttbussningar, dåligt med förvaring m.m.

Avatar Fallback

Re: Ergonomi och komfort gällande förarmiljö

Bullarn  
#118865 Jo Ponssen har riktigt bra med förvaringsutrymmen :smile: en annan sak ja kom å tänka på med F10an e att den läcker in vatten i hytten, å den e splitt ny har gått ca 100h :roll:

Avatar Fallback

Re: Ergonomi och komfort gällande förarmiljö

berget  
#120890 vill tillägga att det inte bara är hytten som gör skillnad.

stora däck och stora maskiner med långt mellan hjulen i boggi´n och långa "axelavstånd" minskar stötar från stubbar och ojämnheter i marken. kantiga däcksidor och breda hjul gör även att stötar känns mer. kan inte spcifikationer för olika maskintillverkare, men kastar man ett getöga på måtten så kan man ana sig till vilken maskin som är stötigast.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).