Skördare

uppdatering värme JD-E serie

33 inlägg 15886 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

uppdatering värme JD-E serie

novis??  
#117353 nu har premiumtraktor tillverkaren john deere satt i en nu värme kran dom har bytt ut den gammla värdelösa mot en som var 1cent dyrare o 50 dollar dyrare till kund så problemet kvarstår är det för att maskinerna byggs i finland eller är det för att den mexicanska drogkartellerna tvättar pengar i jd? SVARA miiig :roll:



   TS
Användarvisningsbild

Re: uppdatering värme JD-E serie

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117393 nja, det har kanske mest att göra med att JD antagligen lägger mer $$$ på att utveckla gräsklippare än skogsmaskiner..
Vi stackare i skogen är väl en för liten marknad..???

Användarvisningsbild

Re: uppdatering värme JD-E serie

Skogshuggarninorr35  
#117394 Dom gamla e modellernas värmekranar är bevisligen inte bra, men dom nya kranarna som sitter i dom senare och som också byts ut på dom gamla är heller inte bra har jag hört.
Det ska vara ytterligare en ny värmekran på väg och då får vi se vad som händer.
Vi har bytt på 1170:n och på 1210:an och dom har fungerat bra än så länge

Användarvisningsbild

Re: uppdatering värme JD-E serie

masterchief  
#117398 Kan upplysa att vi även bytt på våran H8, så det kanske är samma värmekran :???:

Användarvisningsbild

Re: uppdatering värme JD-E serie

Skogshuggarninorr35  
#117402 Det är väl ett stolpskott till inköpare på jd som har hittat en billig värmekran och köpt den, sen kostar det dom en jävla massa extra pengar för att byta kranar.
Det är inte så farligt om den går sönder bara det är kallt ute under 15 minus går det bra, eftersom den inte stänger av cirkulationen utan det blåser full värme.

Användarvisningsbild

Re: uppdatering värme JD-E serie

masterchief  
#117403 Precis samma syndrom som på h8an....

Användarvisningsbild

Re: uppdatering värme JD-E serie

finskpinne  
#117405 De e ju såna väldigt enkla och små detaljer som man tycker att en maskintillverkare som har hållit på i flera decennier borde ha lärt sig redan. Borde ju inte få förekomma såna här problem på maskiner som man betalar miljoner för!! 😡 Men tyvärr så försöker alla tillverkare hitta på sätt att kunna tjäna lite mera pengar på, och ofta går det ut över entreprenören som blir stående...

Användarvisningsbild

Re: uppdatering värme JD-E serie

Skogshuggarninorr35  
#117407 Ja men att dom inte lär sig jag vet ej hur mycket en värmekran kostar men det är säkert ett par tusen på 1170:n är det bytt tre tror jag som JD har stått för.
Och då kostar det ju dom mycket mer att byta utan att få betalt.
Men det är väl svårt att hitta rätt på en gång.

Användarvisningsbild

Re: uppdatering värme JD-E serie

Kenneth  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117427 Vi har satt in en kulventil på slangen från motorn,den funkar :wink:

Användarvisningsbild

Re: uppdatering värme JD-E serie

masterchief  
#117434
Kenneth skrev:Vi har satt in en kulventil på slangen från motorn,den funkar :wink:

Precis som jag hade det på min gamla Rapid när värmekranen inte tätade helt.
Enkelt och väl fungerande 8)

Avatar Fallback

Re: uppdatering värme JD-E serie

novis??  
#117474
masterchief skrev:
Kenneth skrev:Vi har satt in en kulventil på slangen från motorn,den funkar :wink:

Precis som jag hade det på min gamla Rapid när värmekranen inte tätade helt.
Enkelt och väl fungerande 8)

ja det är tragist att man måste ta till 70tals lösningar men som det sägs här så är det tragist att dom ej kan sätta dit en rejälkran, för om dom kostar 15kr eller 25 i inköp så vad kostar då den dåliga reklam skit grejor ger tillverkarna,I timmerjack satt en bra expansions ventil till ac sen vart dom ljusgrön då måste en low price lösnig in vi bytte 2 på garantin 3 köpte vi en gammal tj sen funka det

   TS
Avatar Fallback

Re: uppdatering värme JD-E serie

mrme  
#117493 Ok om man sätter i en värmekran som inte funkar de kan hända, men de ska fan inte vara ett problem efter alla dessa år är ju ett tag sen prototypen var ute. Vore kul att veta om det är finnarna de sitter i eller om de inte kommer pengar från högsta toppen av john deere. Vill dom dra ner en fin traktor i skiten så sälj skogsmaskinbite till nån annan å fortsätt med bonntraktorer istället.

Vore de en person bil skulle alla blivit återkallaede för längesen.

Avatar Fallback

Re: uppdatering värme JD-E serie

Kronan  
#117571 personligen tycker ja ni har ett tråkigt tänkande...
om man inte försöker utveckla grejerna så skulle utvecklingen stå stilla.

vet inte om någon har fått stå för värmekrans byte själv...

Ett till problem är vattenfilter för dom dom kör med prop glykol.
då ska filtret bort.

finnar är finnar... dom skiter väl i om det är 40 grader i hytten. gott med bastu..

Användarvisningsbild

Re: uppdatering värme JD-E serie

masterchief  
#117593 Jag har inget emot teknikutveckling, det är det vi lever på, men varför ska vi entrepenörer agera testryttare i skogen??
Visst det är gratis med en värmekran, men det tar 2 timmar felsökning av föraren, 2 timmar av montör att byta, vips har entrepenören förlorat 5000kr i minskad inkörning 😈
Och det vetefan om det inte har blivit lite väl teknikhype i maskinbranchen, visst det är gött när det flyter på, men strul med teknik äter snabbt upp den möjliga procent det kanske ger i slutändan med råge........

Avatar Fallback

Re: uppdatering värme JD-E serie

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117608 Vi hade inget bekymmer under prototyptestet,värmen och jämnheten i värmen var suverän i 1910-an.
Men det var en av 1110-protona som hade nå bekymmer med Webaston och det problemet hängde ihop med värmekranen på nåt vis.
Va nåt att Webasto-klimatanläggning och värmekran ska passa ihop på nåt speciellt sätt.
Därför bytte dom väl kran till en "bättre" som nu då inte verkar hålla måttet :oops:


Ibland blir det fel ändå....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).