Bioenergi

Intressant avverkning!

8 inlägg 5314 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Intressant avverkning!

Fredrik Reuter  
#11733 Hej,

Artikeln, eller snarare skogsägarn/professorns bedrift, verkar klart intressant! Det "nya" tredje sortimentet bioenergi/bioved skapar möjligheter, och bättre torde det bli, eller vad tycker ni?

Om länken på nåt sätt inte skulle fungera, så handlar ämnet om att skogsägaren ifråga valde att enbart ta ut timmer och bioenergi/GROT vid en av sina avverkningar, kontentan var att det gav ca 7.000:- mer i intäkt per hektar, detta räknat mot om han som konventionellt idag är brukligt valt att ta ut timmer och massa primärt. Den del av trädet som normalt skulle genererat massa lades direkt i GROT högen.

http://www.lantbruk.com/Article.jsp?article=34589

MvH Fredrik



   TS
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11738 Intressant!

Måste nog kontakta professor Bergsten och be att få se den kalkylen.
Den grot jag sålt i år behövdes ca 2,5 ton för att motsvara en m3fub massa. 30 ton grot/ha skulle alltså motsvara ca 12m3fub massa och nog torde man för det mesta få ut mera massa/ha än så?

/Nisse

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11739 Var det inte energived han sålde, jag tyckte han skrev att GROT var ett dumt sortiment?

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11740 Jag tror nog att han menar grot som grenar mm. Energived menar han väl som rundvirke med topp och gren kvar.

Avatar Fallback
Jägarn  
#13290 Han sålde det som skulle bli massa ved som energived med grenar och topp kvar som jag uppfattade det.
Bara ett bevis att massaveden är för dåligt betalt i Sverige:x i Baltikum får de över det dubbla för massaveden.
Även svenska massaföretag är där och huggsexar om veden.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#13327
Jägarn skrev:Han sålde det som skulle bli massa ved som energived med grenar och topp kvar som jag uppfattade det.
Bara ett bevis att massaveden är för dåligt betalt i Sverige:x i Baltikum får de över det dubbla för massaveden.
Även svenska massaföretag är där och huggsexar om veden.


Sitter jag på korrekt information, så betalas massan med 400-420:- sekr m3fub i baltikum.
Konfronterad de uppg med en svensk virkesuppköpare så får du snabbt veta att det är enbart är för "stödköp", så att man klarar totalvolymerna till svensk massaindustri.
Men följdfrågan blir ju då,,,, varför måste man "stödköpa utomlands"???,,,, :wink:

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13335
Skogshuggarn skrev:
Sitter jag på korrekt information, så betalas massan med 400-420:- sekr m3fub i baltikum.
Konfronterad de uppg med en svensk virkesuppköpare så får du snabbt veta att det är enbart är för "stödköp", så att man klarar totalvolymerna till svensk massaindustri.
Men följdfrågan blir ju då,,,, varför måste man "stödköpa utomlands"???,,,, :wink:


Här hemma ligger väl massan runt 350:-/m3fub vilket inte är så stor skillnad.
Annars är jag också lite less på avsiktliga felformuleringar.
Rubriker typ"Räcker skogen till?" läser man lite nu och då.Vad man egentligen menar är"-kommer vi fortsatt kunna köpa skogsråvara till attraktiva priser?"
Rent fysiskt kommer skogen aldrig ta slut enl min uppfattning.
Däremot förstår jag att man undrar om det kommer gå att köpa större volymer av t.ex GROT för 12-1300:-/ha.
Vissa tjuriga skogsägare tycker ju det är ett billigt pris för att få risade stickvägar och organisk gödsling i beståndet...

/Nisse

Avatar Fallback
Jägarn  
#13351 Jag har arbetat inom massaindustrin förut, är i bioenergi branschen idag.
Stödköp heter det när de ger mer för veden än hemma, köper gör de i alla fall för att få förtroende hos säljarna.
infrastrukturen är sämre så säljer de post får de betydligt bättre betalt ifall en bra väg finns i närheten.
Det är lite pga det nybyggda massabruket utanför Berlin som har trissat priserna i Baltikum.
Men för en skogsägare i Baltikum så är 400:- för veden i pengavärde räknat nästan bättre än vad skogsägarna i Sverige fick för skogen på sjuttiotalet.
Tänk sedan på transporten hit gör väl en 20 lapp per meter.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).