tis 01 feb 2011, 10:57#117097
[quote="Slurfi"]Berätta lite belysande vilka USA-personbilar 1970- som har bladfjädrar?
Vad är dåligt med bladfjädrar?
Hyttfjädring? Då kanske du kan beskriva deras regler för totalvikter?
Drös med småmätare kan du ju länka nån bild till så jag åxå hänger med?
Ny teknik? Varför kör en Cheva med stötstångsmotor snabbare runt Nurburgring än Porsche?[/quote]
Var inte min mening att uppröra folk.
Börjar med deras lastbilshytter.
http://www.kenworth.com/brochures/Interior.pdfBild på en splitt ny kenworth vilket räknas som en high end amerikansk lastbil.
Mycket små mätare som normalt sett ryms i en euro lastbils hastighetsmätare + färddatordisplay.
Deras totalviktsregler nämnde jag ingenting om men du måste ju hålla med om att bladfjädring fram på en lastbil + ingen luftad hytt är mindre bekvämt än dubbelluftat?
Visst går det göra snabba motorer med gammal teknik, men om man räknar kw per liter så måste det ju betyda att en motor med halva volymen och samma effekt har högre effektivitet om man tittar på det.
Även rent bränsleekonomiskt måste det ju vara bättre att ha 4 cyl istället för 8 om man tänker på friktion osv.
Dock måste jag erkänna att amerikanska motorer är kraftigt byggda och tål mycket stryk + är billigt att handla delar till over there.
Även så får man mindre komponenter med OHC motorer genom att man gör sig av med stötstängerna. Nurnburgring betyder ju inte att stötstängerna gjorde att den var snabbare utan rättare sagt att den har ett bra chassi.
Tänker närmast på ariel atom, den bilen som spöade alla bilar som någonsin satt sin fot på top gears testbana.
Den gamla versionen de gjorde var inte snabbast men den hade endast 270hk, den nya som är nästan 2 sekunder snabbare än bugatti veyron supersport runt deras bana har kring 500 hk.
bladfjädringen:
Corvette C4 har monobladfjädring bak.
Chevrolet camaro -1981
Chevrolet caprice
mfl.
+
Kraftigt
Bättre vid tunga lass.
enkelt
billigt
-
Sämre väghållning
mindre finkänsligt
Tar mer plats i chassit.
mindre progressiv
generellt sett hårdare
lär ju finnas fler anledningar varför de flesta euro bilar gick ifrån bladfjädring på 70 talet.
Kommer däremot bli stora förändringar i den amerikanska synen på att en bil ska ha v8 osv.
Obama gick ju ut och sa att målsättningen/krav är att ingen bil ska dra över 0.5L milen när det var tal om att låna ut/köpa amerikanska bilföretag. Den målsättningen är lite svår med en stor v8a på 5-6 liter.