Gallring

Sommargallring

27 inlägg 14443 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sommargallring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55168 Det kan slumpa sig så att jag kommer få massa tid över i sommar. 8) Tänkte se om man kunde rensa upp små gallringar och gallringsröjningar i så fall nu på sommaren, helt motormanuellt.

Det jag är lite oroad för är rötan. Skall man spruta rotstop på stubbarna? Är det bökigt om man kör manuellt?

Funderade på att sälja allt som bränsleved, så slipper man tidspress med färskhetskrav och sådant. Eller så eldar jag upp det, men det går inte åt mycket ved direkt. Kanske man kan ta ut lite björkved.



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Sommargallring

tantgron  
#55170 jag vet mycket litet om detta, men du kanske borde nämna var i Sveriges land du har tänkt avverka för övriga som kanske vet mera om ämnet, läste senast idag att det skiljer en del hur hur långt norrut man bor. Nya rön säger att granrötan även kan spridas vid röjningsaarbeten vid gynsamma (sydliga) förhållanden, medan det i Finland påstås vara säkert att förtsätta enligt gällande normer.

Avatar Fallback

Re: Sommargallring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55172 Örby, 5 mil sydost om Göteborg.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sommargallring

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55204 Jag hade nog aktat mig för att gå in i ungskog under sommaren. Mest för rötan som du säger, men också för fågellivet. Man lär nog förstöra många bon med små fågelungar i. Även Hasselmusbon kan vara illa ute.

Avatar Fallback

Re: Sommargallring

mr_turbo  
#117027 på sommaren ska man röja. Skulle aldrig köra elr släppa in en skördare i en gallring.

Användarvisningsbild

Re: Sommargallring

bodaedet  
#117129 Rot stopp ska du nog spruta på, skulle tro att det går att använda en ryggspruta. Lite bökigt att ha på ryggen när man hugger, men du kanske kan gå med den efteråt.

Avatar Fallback

Re: Sommargallring

New holland patu  
#117130 Tallskogen går fint att röja och gallra i under sommarhalvåret, men vill man skapa lite foder åt älgarna så ska man vänta till vintern så klart.

Avatar Fallback

Re: Sommargallring

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117158 Ryggspruta verkar onödigt bökigt. När du sågat ur en tank ur sågen så har du väl fällt högst ett tiotal träd. Ta en burk och en pensel och stryk på de största stubbarna.

Avatar Fallback

Re: Sommargallring

Nicke Nyfiken  
#117184 Har hänt att jag gallrat på hösten när det varit lite för varmt, har då haft med mig en handspruta med typ rotstopp eller UREA, hugger man manuellt så funkar det ganka bra med en spruta på 3-5 liter(Clas Ohlsson typ), räcker en bra stund och är ganska smidigt att ha med sig.
Men jag gallrar helst på vintern för att vara på säkra sidan, blir dessutom lätt vinschskador om man drar igång för tidigt på hösten, dock har vi ju haft lite problem med för varma vintrar om man räknar bort 2010.
H/Nicke

Avatar Fallback

Re: Sommargallring

ulfgustav  
#121154 Vad är erfarenheten av gallring och underväxtröjning av gran i norra sverige?
Finns det risk för rötangrepp?

Användarvisningsbild

Re: Sommargallring

SkogsMaja  
#127655
Nicke Nyfiken skrev:Har hänt att jag gallrat på hösten när det varit lite för varmt, har då haft med mig en handspruta med typ rotstopp eller UREA, hugger man manuellt så funkar det ganka bra med en spruta på 3-5 liter(Clas Ohlsson typ), räcker en bra stund och är ganska smidigt att ha med sig.
Men jag gallrar helst på vintern för att vara på säkra sidan, blir dessutom lätt vinschskador om man drar igång för tidigt på hösten, dock har vi ju haft lite problem med för varma vintrar om man räknar bort 2010.
H/Nicke



Jag är relativt ny på det mesta när det gäller hur man sköter skogen.
Tyvärr så hann jag och mina delägare ge oss in i ett litet granbestånd för att gallra ur lite.
Detta var i höstas, jag tror nånstans i oktober, det var inte under -5grader då!
Hur stor är risken att få rotröta, är det nåt man kan räkna med eller kan man ha "tur" och komma undan med lite förskräckelse bara?
När och hur upptäcker man om man fått röta? Går det så här i efterhand att påverka utfallet och ev rädda de kvarvarande "individerna"?

Många frågor, men det är ju bättre att försöka lära sig så man slipper va korkad hela livet...

Förresten när man gallrar/avverkar gran på vintern när det är riktigt kallt, ska man även då behandla med något medel, eller är man helt säker då?

Avatar Fallback

Re: Sommargallring

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127673 Det är lite hysteri runt det där. I oktober är säkert risken rätt liten. Men de som säljer medlen vill ju sälja. Mitt i vintern kan du vara lugn.

Avatar Fallback

Re: Sommargallring

axwell  
#127680
SkogsMaja skrev:Detta var i höstas, jag tror nånstans i oktober, det var inte under -5grader då!


Risken ökar vid temperaturer över +5 grader, det behöver inte vara så lågt som -5 grader.

Spara björk mellan granarna, då blir det betydligt svårare för rötan att sprida sig.

Användarvisningsbild

Re: Sommargallring

SkogsMaja  
#127748 Tack.
Känner mig lite lugnare nu :smile:

Avatar Fallback

Re: Sommargallring

foton  
#127759 Verkar vara kompliserat att hugga i skogen. Jag har huggt året om i över 50 år utan några konstiga medel och inte sett nån speciel röta. På sommaren är det många fördelar tort och bra och köra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).