Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Frågot om Nissan King Cab -02 ->

49 inlägg 31431 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Apropå traktor...

dieseltomten  
#22669 Så visst, Defendern är lite traktor det kommer man inte undan. Men det är väl tur det. Jag har dragit loss min Case 1290 två gånger med landrovern. Hade inte råd med en 4hjulsdriven traktor..


Men med en defender och winsch löser sej det mesta.

Användarvisningsbild
masterchief  
#22753
1410an skrev:Min bror är reperatör på Nissan/Mercedes och det stämmer med 10000mil sen är dom gonatt...

Hur går det med infon från din bror????

Avatar Fallback
1410an  
#22849
masterchief skrev:
1410an skrev:Min bror är reperatör på Nissan/Mercedes och det stämmer med 10000mil sen är dom gonatt...

Hur går det med infon från din bror????



Pratade med honom om det igår,på vissa skär ramlagerna och på andra är det något drev?? som skär med följd att det blir totalhaveri. Han skruvar inte "lastbilar" utan är på personbilar. Han skulle ta reda på exakt vad det är som går sönder idag..

Användarvisningsbild
Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22860 Huu har en KC -05 som tjänstebil just nu :roll: hoppas man slipper haveri.

Avatar Fallback
Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22910
1410an skrev:
masterchief skrev:
1410an skrev:Min bror är reperatör på Nissan/Mercedes och det stämmer med 10000mil sen är dom gonatt...

Hur går det med infon från din bror????



Pratade med honom om det igår,på vissa skär ramlagerna och på andra är det något drev?? som skär med följd att det blir totalhaveri. Han skruvar inte "lastbilar" utan är på personbilar. Han skulle ta reda på exakt vad det är som går sönder idag..

I mina öron låter det mer som att, orsakerna till dessa fenomen är fusk med serviceintervall och liknande..Jag kan inte tänka mig att Nissan medvetet gör motorer som inte pallar mer än 10000mil...Det hade vilken motorjournalist som helst, sniffat reda på för länge sedan i så fall..
Och konsumentverket och A.R.N hade haft väldigt många anmälningar på sitt bord om så vore fallet...
Mvh. Ulf

Avatar Fallback
Valmet830.3  
#22984
1410an skrev:
masterchief skrev:
1410an skrev:Min bror är reperatör på Nissan/Mercedes och det stämmer med 10000mil sen är dom gonatt...

Hur går det med infon från din bror????



Pratade med honom om det igår,på vissa skär ramlagerna och på andra är det något drev?? som skär med följd att det blir totalhaveri. Han skruvar inte "lastbilar" utan är på personbilar. Han skulle ta reda på exakt vad det är som går sönder idag..


Vad jag har hört så ska problemen ligga kamkedjespännaren.. Så ramlagerna var ju ett helt annat bud..

Ser fram emot en mer utförlig beskrivning..

   TS
Avatar Fallback
Fisketorp  
#22997 Pratade med 2st bekanta under en "flyttlassträff"

Pekade på en Mitsu pickup av nyare årsmodell och sa den är ju nice, borde ni skaffa.

Bägge höll med om att dem var fina men skulle aldrig köpa någon sådan pga motorproblem.

Bägge kände folk som det havererat tidigt för samt den ena hade åkt med då motorn gav upp efter 6000mil.

Detta gälde även något annat märke än mitsu.

Service missar kan man ju mycket gjärna tro, men det verka gälla rätt många bilar av olika tillverkare och att alla skulle vara fel servade låter illa.

Är motorerna över lag jämbördiga i konstruktionen? då det gäller flera märken.?

Synd på sådan stiliga fordon iallafall.
och ja Landrovers modeller är bra heta dem med=P

Användarvisningsbild

Re:

Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49260
Klargplutte skrev:Huu har en KC -05 som tjänstebil just nu :roll: hoppas man slipper haveri.


Suck , motorras i måndas efter 20100 mil 😡 å chefen som mumlat en längre tid om byte.

Avatar Fallback

Re: Frågot om Nissan King Cab -02 ->

Tikkahunter  
#116428 Hej alla glada & och alla ledsna. Visst blir det problem med många olika bilar men jag har själv en Nissan King Cab Navara 2004 med 133hk motor. Det är sant att dessa bilar har lätt för att gå sönder i motorn. Och detta pga dåliga vevlager. Jag besökte ett ställe som är "ett kingcab sjukhus". Otroligt duktiga killar som tar hand om din bil till max. Jag lämnade in min i förebyggande syfte. Jobbet kostade 16.000Kr+moms. Det är verkligen värt. Fick en ny oljepump med högre tryck, australienska vevlager, alla filter byttes, ny olja givetvis och urtramningslager sedan fick jag även kopplingen smord. Nu har jag en riktig Kingcab om man säger så. En bil att lita på.
Contrade Motorteknik heter firman och ligger i söderhamn. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Frågot om Nissan King Cab -02 ->

Kse  
#116501 Se dock upp med vevaxeln, bytte till starkare vevlager och helrenoverade motorn för 2 år sen och nu small veven i två bitar.

Användarvisningsbild

Re: Frågot om Nissan King Cab -02 ->

masterchief  
#116503 Man ska aldrig slipa på veven som en del firmor gör.
Blir inget bra i längden då :???:

Avatar Fallback

Re: Frågot om Nissan King Cab -02 ->

Tikkahunter  
#116551 Ja ni har båda rätt. Jag har fått veta att vevaxeln är teflonbehandlad och det blir inget bra att slipa den. Men i mitt fall så har bilen körts med så stor försiktighet att bara vevlagret under 3:ans cylinder var skadat och det var jättelite. Men värre hade det blivit. När det börjar då är det kört så jag tror jag lämnade in min på grevens tid.

Avatar Fallback

Re: Frågot om Nissan King Cab -02 ->

Stimpy75  
#116578 Grannen jobbade som Nissan reparatör i många år. Det lär vara felkonstruerade vev- och ramlager som är bekymret. Byter man i tid (till den nya modellen) går motorn troligtvis lång och länge.

Avatar Fallback

Re: Frågot om Nissan King Cab -02 ->

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116587 Ja, och är det felkonstruerade vev- och ramlager så byter Nissan detta utan kostnad! De är totalt sanslösa på att hantera sina kunder vad gäller motorfrågan kring D22. Har själv haft 2 motorhaverier på en (1) D22, och där var den andra motorn uppgraderad efter alla konstens regler, 3 000 mil gick den andra, den första gick 11 000....

Köpte dock två D41 nu och jag har fått en rätt bra affär som kompensation på alla fel jag haft med D22-skräpet.
Har fyra D40 och det enda problemet vi haft där är oljeläck in i trumbromsarna från bakaxeln, detta har dock gått på garantin.

Nämn inget om de problem du haft med D22 om du tänker köpa ny D41. Låt dem pruta och svetas lite, sedan när de inte kan göra mer så tar man upp detta ämne och vips kopplas Nissan i affären. Kanske hjälper att man har 5 Nissan och köper fler än en, vad vet jag...

Det löjligaste är ju att Nissan och deras återförsäljare nekar till problemen, dock säger ju killarna på verkstaden att "vi säger inget så har vi inget sagt" och det talar ju en hel del om problemet. Troligtvis har Nissan hotat sina ÅF att knipa käft...

Avatar Fallback

Re: Frågot om Nissan King Cab -02 ->

Tikkahunter  
#116746 interessant

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).