Skördare

ponsses spak "finnpatten"

13 inlägg 5165 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

ponsses spak "finnpatten"

nosedevil  
#113950 Kör till vardags valmet med EME, men körde under några månader en ergo från ca 02 gillade "finnpatten" skarpt bara en grej ja inte gilla aggregat stäng på on/of funktion på tryck knapp höger lillfinger om jag mins rätt, så frågan alla ponsse piloter har dom förbättrat aggregat stäng funktion o gjort den "proportionell" på nyare maskiner samt andra förbättringar i styrsysemet.

Nosdevil



   TS
Avatar Fallback

Re: ponsses spak "finnpatten"

nosedevil  
#114134 Kom igen nu ponnse piloter

   TS
Avatar Fallback

Re: ponsses spak "finnpatten"

berget  
#116650 kört ponsse fox års mod -10, idag, den fungerar på precis samma vis som du beskriver ergon, vilket ja förstått alla pattar gör, jag såg det inte som någon större konstighet egentligen.

Avatar Fallback

Re: ponsses spak "finnpatten"

JD 2006  
#116653 Har kört en ergo-01:a i två år som jag kom väldigt bra överens med :grin:

Jag tyckte de funka bra med att ha matningen på höger vippa, men vi har ju dålig och ofta lite klenare skog här så
man kör ju massan mycket manuellt. Men är de finare skog så behöver man inte mata manuellt så ofta förståss.

För och nackdelar med allt som vanligt.....

Men annars tyckte jag brösten var fina :-bd

Avatar Fallback

Re: ponsses spak "finnpatten"

nosedevil  
#116724 Problemet är när man ska ta ett träd som står i en "bukett" som björk kan göra, eller mindre granar som står riktigt tätt. när agg stäng är on/of . lätt att ta flera stam oavsiktligt eller skada närstående stam vid gallring. slutavverkar man ett gallrat bestånd är det inga problem. Berget som kör fox du gallrar säkert en hel del upplever inte du on/off stäng besvärande?

   TS
Avatar Fallback

Re: ponsses spak "finnpatten"

berget  
#116730 Nej, jag har bara provkört i ogallrad slutavverkning, så nog var flera stammar nära varandra men då skulle ju allt ner så jag tog det inte så försiktigt mot runtomståeende träd.

Det var inget som störde mig nåt värre, skall bli intressant att se om jag börjar svära i någon gallring fram under våren! :grin:

Avatar Fallback

Re: ponsses spak "finnpatten"

JD 2006  
#116935 Det är ju inte något problem alls!

Du stänger ju valsarna bara sen kapar du och lyfter fram trädet..Funkar jäkligt fint med H60 iaf. :grin:

Har även praktiserat detta i gallring med ergon 8)

Avatar Fallback

Re: ponsses spak "finnpatten"

berget  
#116954 Låter vettigt, tack för tipset :smile:

Avatar Fallback

Re: ponsses spak "finnpatten"

JD 2006  
#117024
berget skrev:Låter vettigt, tack för tipset :smile:


Jo visst men vad kör ni med för agg?

Hur är det med pumpkapaciteten i Foxen?

Är den som Beavern med bara en pump?

Ergon jag körde var uppgraderad så vi hade samma pumpar som Bear 8)

Avatar Fallback

Re: ponsses spak "finnpatten"

novis??  
#117108
JD 2006 skrev:
berget skrev:Låter vettigt, tack för tipset :smile:


Jo visst men vad kör ni med för agg?

Hur är det med pumpkapaciteten i Foxen?

Är den som Beavern med bara en pump?

Ergon jag körde var uppgraderad så vi hade samma pumpar som Bear 8)

menar du samma pumper som bear? omöjligt ej klarar ej av bears deplacement
Senast redigerad av novis?? tor 03 feb 2011, 10:15, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: ponsses spak "finnpatten"

JD 2006  
#117271 Det var dubbla 190kubikare men det kanske sitter något annat i Bear...är inte säker men jag tror det.

Avatar Fallback

Re: ponsses spak "finnpatten"

novis??  
#117349
JD 2006 skrev:Det var dubbla 190kubikare men det kanske sitter något annat i Bear...är inte säker men jag tror det.

jo det sitter 190cc men du kan max ta ut 150cc ur dom om du ej har bears motor 300+hk man ska skilja på max deplacement o urtaget deplacement

Avatar Fallback

Re: ponsses spak "finnpatten"

JD 2006  
#117547
novis?? skrev:
JD 2006 skrev:Det var dubbla 190kubikare men det kanske sitter något annat i Bear...är inte säker men jag tror det.

jo det sitter 190cc men du kan max ta ut 150cc ur dom om du ej har bears motor 300+hk man ska skilja på max deplacement o urtaget deplacement


Men det sitter ju en 145 kubikare för kran och en 190 original i Ergon. Menar du att det är bortkastat redan
från fabriken då med en 190 kubikare för aggregatet?

Har inte satt mig in i hydraulik på det viset så du kan säkert det där bättre.....men man kan väl alltid
lära så länge man lever :grin:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).