Trädfällning (arborist)

fällningshjälp...

23 inlägg 11545 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: fällningshjälp...

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114510 Jätte kul att du berättade hur det gick det är Du verkar ha gjort ett bra jobb inte många hade vågat göra det själv. Gärna mer bilder! Kanske också jag kan lägga in en bild frammöver! Om svåra träd.



Zorran en som tror på virkespriserna.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: fällningshjälp...

Houthakker  
#116357
PB170834.JPG
PB170840.JPG
PB170839.JPG
PB170846.JPG
PB170848.JPG
PB170856.JPG

Användarvisningsbild

Re: fällningshjälp...

Kjell S  
#116407 Det ser kostsamt ut...

Användarvisningsbild

Re: fällningshjälp...

Torparn79  
#116408
Kjell S skrev:Det ser kostsamt ut...

jo, det är klart..
men å andra sidan så är det ett säkert sätt att ta bort obekväma träd intill byggnader m m..

Avatar Fallback

Re: fällningshjälp...

Mickael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116435 Vad kostar en sådan "fällning"?

Användarvisningsbild

Re: fällningshjälp...

Houthakker  
#116460 Kostsamt? Allt är relativ, skogsbolaget ville att jag skulle plocka ner trädet igenom klättring. Sedan skulle en stor skotare in i trädgården för att plocka upp riset. Trekvart utav trädgården är omringad utav en mur, själva trädgården ligger 75cm högre än vägen, resten är avskärmad med äldre staket. Enda vägen in var mellan två fina stenstolpar som sattes upp när huset byggdes. Entreen var smalare än en skotare är bredd.

Skulle detta vara det billigare alternativet? Själva gräsmattan var för övrigt så pass mjukt att bara fotsteg gjorde märken!

Kostnaden hamnade på 12000, allt var då färdig för skotaren att plocka upp. Efterkalkylen lärde att detta var för billig.

Avatar Fallback

Re: fällningshjälp...

Mickael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116474 Med en 820 med lite lågt lufttryck kan man smyga över gräsmattor utan tillstymmelse till spårbildning. Staket går att ryckas eller till och med byggas nytt. Fälla över mur går att göra om man bygger upp med lite virke. Har man en riktig vinsch är det ingen konst att dra fram träddelar. Ser ut som att man kan komma in där kranbilen står i sista bilden.

Men, finns ingen annan lösning så är väl kranbil bra men billigt blir det väl aldrig.

Avatar Fallback

Re: fällningshjälp...

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116699 Smidigt men vad va diametern på trädet?


Zorran en som tror på virkespriserna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).