Skördare

Tips på små och lätta aggregat? Märken?

56 inlägg 34282 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tips på små och lätta aggregat? Märken?

Tjottaperka  
#116581 Tänkte bara kolla runt här angående små aggregat.
Jag söker just nu med ljus och lyckta efter ett litet aggregat för typ förstagallring.
Hade tänkt mig typ ett grangärde 828 eller liknande men dom verkar ju vara svåra att få tag på!

Men så tänkte kolla om någon har nått tips om något liknande aggregat?
Dom jag har sett som ser intressanta ut är väl Keto Forst då men känns ändå som 280 kilo är en skaplig klump till aggregat eller har jag fel?
Samtidigt är dom väl heller inte så många begagnade till salu än så länge..

Så finns det något annat lämpligt? Har för mig jag har sett något som hette K2 förr på nätet men vet inte hur dom är att få tag på i Sverige osv..
Så vore tacksamt om ni kom med lite idéer och tips här tänkte ja!

Tackar på förhand :smile:



   TS
Avatar Fallback

Re: Tips på små och lätta aggregat? Märken?

berget  
#116596 Tycker att 280kg lät som ett lätt aggregat, sen beror det självklart på vilken maskin du sätter aggregatet på.

Vet inget litet aggregat som det finns begagnatmarknad på. Detta såg jag precis, mycket speciell matarmetod men det väger bara 200 kg :)

http://kranmanforest.com/

Användarvisningsbild

Re: Tips på små och lätta aggregat? Märken?

finskpinne  
#116599 Beror ju lite på hur stor basmaskin du skall montera det på och hur stor kapasitet kranen din har men ett par alternativ skulle ju kunna vara: Keto 51, Kesla 18.

Jag vet om ett Keto 51 LD årsmodell 2002 till salu, dock finns aggregatet här i Finland. Men Logman som säljer det har ju även försäljning i Sverige så det borde ju inte vara något problem att få det över pölen till dej...

Avatar Fallback

Re: Tips på små och lätta aggregat? Märken?

novis??  
#116608 hör inte denna diskution hemma på handhållet?eller lrf forum
Senast redigerad av novis?? tor 03 feb 2011, 10:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Tips på små och lätta aggregat? Märken?

Skog  
#116615 280 kg låter nog i de minsta laget. minimum lär väll var 400-500kg annars får du bra med svetsträning oxå......

Avatar Fallback

Re: Tips på små och lätta aggregat? Märken?

Tjottaperka  
#116622 Man tackar och bockar för svaren! :grin:

Glömde visst skriva det också men tanken är ju att hänga det på 5-tons grävaren vintertid och ha lite sysselsättning i egen skog till en början.
Så det är ju inte heller meningen att köra någon tokproduktion men lite hemmapul liksom :smile:

Så något större aggregat än som keto forst på 280kg tror jag inte skulle funka nå vidare.
Men om jag inte minnns fel så läste någonstans att Grangärde 828 bara ligger på strax under 200kg och det vore ju inte alls dumt :surp:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips på små och lätta aggregat? Märken?

finskpinne  
#116638 Till det ändamål som du skall ha det så kanske det skulle vara en ide med en stegmatare!?!? T.ex. Naarva 2000-25, det väger ju 290 kg. Ett Keto forst skall ju ha ungefär 120l/min, hur mycket olja får du grävarn att pumpa??

Avatar Fallback

Re: Tips på små och lätta aggregat? Märken?

Tjottaperka  
#116657
finskpinne skrev:Till det ändamål som du skall ha det så kanske det skulle vara en ide med en stegmatare!?!? T.ex. Naarva 2000-25, det väger ju 290 kg. Ett Keto forst skall ju ha ungefär 120l/min, hur mycket olja får du grävarn att pumpa??



Jo iofs sant men har en känsla av att man kommer få mer eller mindre hjärnblödning om man ska köra stegmatare och blir väl bara nytt tänker ja om man ska få tag i en sådan?
Men flödet är jag osäker nu på rak arm men kan kolla upp det imorn men är rätt säker på att det är nog över 100 iaf.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips på små och lätta aggregat? Märken?

rocky  
#116659 Röstar på ett Keto. Ett enkelt litet aggregat som är lättskruvat och hållbart.

Användarvisningsbild

Re: Tips på små och lätta aggregat? Märken?

finskpinne  
#116662 Ja e inte så insatt i stegmatarna så jag vet inte hur det ser ut på begagnade marknaden, men det måste man väl kunna få lite tips om på detta forum... Det finns ju även stegmatare som är kombinerade med rullmatning. Här är en liten video på ett Naarva RS25:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ZaF6yW5oy7s[/youtube]

Avatar Fallback

Re: Tips på små och lätta aggregat? Märken?

Tjottaperka  
#116664
rocky skrev:Röstar på ett Keto. Ett enkelt litet aggregat som är lättskruvat och hållbart.


Jo visst det skulle nog säkert funka bra även fast det väger 280 kilo det tror ja men känns ju inte som man vill köpa nytt precis för jag har då inte sett nå begagnat? :surp:

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips på små och lätta aggregat? Märken?

foton  
#116665 Det finns en tråd som handlar om detta. "Minigraver med stegmatare i skogen!

Avatar Fallback

Re: Tips på små och lätta aggregat? Märken?

Tjottaperka  
#116666 Men förresten här kommer ett klipp de där K2 jag skrev om!


Ser ju att vara ett perfekt aggregat för grävarn i storlek och allt men sen är det väl hur man ska få tag på ett sånt där i Sverige? :???:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips på små och lätta aggregat? Märken?

finskpinne  
#116667 Jo jag har nog sett nått sånt till salu i finland. Det är nån från finland som tillverkar dom i kanada så det kan ju va lite svårt att hitta ett sånt i sverige, för att inte tala om att hitta reservdelar...

Avatar Fallback

Re: Tips på små och lätta aggregat? Märken?

Tjottaperka  
#116669
finskpinne skrev:Jo jag har nog sett nått sånt till salu i finland. Det är nån från finland som tillverkar dom i kanada så det kan ju va lite svårt att hitta ett sånt i sverige, för att inte tala om att hitta reservdelar...



Nej precis är väl lite så man tänker också man ska ju inte behöva skeppa reservdelar över halva jorden precis då får det ju bli något annat men frästande när det ser så lämpligt ut :smile:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).