Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Stel H8

12 inlägg 4868 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stel H8

skogsarbetaren  
#116472 H8:an jag kör känns stel i det sk flytläget på pendelarmarna.Nån som känner igen det?
//Thomas



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Stel H8

masterchief  
#116485 Känner igen det från 5005an.
Fungerar i princip på samma sätt.
Sitter ett 4st ventiler om jag inte missminner mig som styr det hela.
En till vardera framhjul, 1 till bakpendlarna samt en som låser allt när man släpper körpedalen.
1 eller flera av de 4 ventilerna fungerar inte som de ska.
Börja med att kolla elen, fungerar den så är det bara att byta ventiler vartefter.
Alla påverkar varandra i en symbios så det är svårt att få fram något konkret fel mer än om den inte låser när man står still.
Jag började med att byta en av de 3 växelvis, men hade fel på fler, så jag bytta alla, sedan går den kanon.
Kastar ett par tusen styck, men stillestånd kostar pengar med....

Användarvisningsbild

Re: Stel H8

Lidéri  
#116487 Om det är en d5a så kan du gå in i lilla skärmen och vidare till knapp 7 (för ram) sedan knappen längst ner i högra hörnet. Då har jag för mej att du kan se ifall du har nå avbrott vid nån ventil. Prova att rulla samtidigt som du har den skärmen uppe, det troligaste är att det är en kontakt som glappar.

Användarvisningsbild

Re: Stel H8

masterchief  
#116492 Glöm inte att kolla jorden till ventilerna...det kan bli lustigheter om den är dålig, men det låter mer som konkret ventilfel, elrelaterat eller mekanisktkt(skit/kärvande ventil)...

Användarvisningsbild

Re: Stel H8

rocky  
#116573 Är det både fram och bakhjulen som är stela? Om du kör upp på ett hinder utan att nevilera och sedan rör lite lätt på nevileringen när du kört upp på hindret skakar maskinen till då och alla hjulen ramlar ner på marken? Så kan du testa om det är fram eller bak eller hela maskinen som är stel.

Avatar Fallback

Re: Stel H8

skogsarbetaren  
#116624 Maskin är inte helt stel ,bak funkar men dom främre följer mer eller mindre motvilligt med terrängen.Ibland förvånande
mjukt,men lika ofta går maskin rätt upp o störtdyker efter stubben.Lurigt fel,man sitter ju och vänjer sig.
Det är D4 , jag tackar för tipsen .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stel H8

rocky  
#116658 Sitter ett block med tre ventiler under hytten strax bakom kranpaketet. En av magneterna brann upp på våran gamla. Kolla i schemat vilken/vilka som går till framhjulen. Tror dom två är lika och kan skiftas som går till framhjulen men den tredje är olik dom andra. Bakhjulen har jag för mig sitter innanför den lilla luckan bak i ramen under kylaren.

Användarvisningsbild

Re: Stel H8

masterchief  
#116698 Kolla först elen, är de ok, så byt alla ventiler och slipp sitta och undra om saker och ting är ok.
Då slipper man huvudbry samt producerar för fullt snabbt igen.
Var dock lite försiktig när du gängar i de nya ventilerna så du inte trasar sönder O-ringarna.
Visst det är en liten slant, men det är det värt mot en massa kuckalnde och felsökande.

Användarvisningsbild

Re: Stel H8

Lidéri  
#116893
skogsarbetaren skrev:Maskin är inte helt stel ,bak funkar men dom främre följer mer eller mindre motvilligt med terrängen.Ibland förvånande
mjukt,men lika ofta går maskin rätt upp o störtdyker efter stubben.Lurigt fel,man sitter ju och vänjer sig.
Det är D4 , jag tackar för tipsen .


De främre hjulen är väl alltid stela, dem lär man ju sitta och passa med joysticken så fort man kör. Eller är det annorlunda med den större joysticken som man kan vrida på?

Användarvisningsbild

Re: Stel H8

masterchief  
#116915 De bakre är stela medans de främre ska flyta med terrängen.
Går ett hjul upp på en sten så ska det andra gå ned lite.
Fungerar inte det så är det någon ventil som kärvar så oljan inte flyter.
Iofs så får man parera vingelpellen ändå lite mest hela tiden 8)

Avatar Fallback

Re: Stel H8

skogsarbetaren  
#116921 De främre hjularmarna ska följa terrängen dock inte lika väl som en boggi,så lite passande med joysticken blir det.
Jag har ingen erfarenhet av äldre mod. med knappar men det borde väl vara samma ,eller?

   TS
Avatar Fallback

Re: Stel H8

skogsarbetaren  
#116924 Hoppsan,hann inte läsa ditt inlägg "masterchief"

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).