Bilar

Kylarjalusi till CommonRail-diesel?

24 inlägg 11084 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kylarjalusi till CommonRail-diesel?

halvproffs  
#115612 Jag köpte en-05 caddy tdi i höstas och när extremkylan slog till då fanns det knappt värme i bilen (tyvärr utan monterad extravärmare) Kompisen har en nästan ny xc70 med värmare och han säger att dom drar nästan ingenting i bränsle och i så fall är utsläppen därefter förmodar jag.

Användarvisningsbild

Re: Kylarjalusi till CommonRail-diesel?

bmbamse  
#115620 Nja, med tanke på hur de osar så är jag ju skeptisk till "nästan ingenting" jag håller nog hellre näsan inåt skorsten på mina 600:or efter en kallstart i kall väderlek än går in i "dimman" från vänster hjulhus fram där vebastons avgasrör mynnar, en morgon när bilen stått ute och man måste skrapa rutorna... Det enda jag kan likna det med är när vi skulle kallstarta ett antal TGB30 på "Blå Hallen" på I13 i lumpen och det tog flera minuter för vitröken att skingra sig... så som sagt, jag är duktigt skeptisk till att de där prylarna verkligen lyckas förbränna allt som pumpas i dem...

Användarvisningsbild

Re: Kylarjalusi till CommonRail-diesel?

Elias  
#115624 Håller med att det osar, men det finns ju värmekanoner som kan användas inomhus med diesel utan att det ska bli obeboligt i garaget. Så tekniken finns, antar att det har och göra med luftöverskottet att i en värmekanonon så brinner lågan just i luftstrålen därav otroligt luftöverskott. Medans en webasto har ingen "forcerad" luft.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kylarjalusi till CommonRail-diesel?

pcrNiklas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115665 sitter förbränningsfläkt i extravärmarna.

Avatar Fallback

Re: Kylarjalusi till CommonRail-diesel?

pcrNiklas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115666 en caddy tdi har väl värmare monterad original men den kanske inte värmer hytten. kolla upp det lite. vet att det finns en kupevärmar sats att montera till dem så man får värme i hytten också.

Användarvisningsbild

Re: Kylarjalusi till CommonRail-diesel?

totte  
#115708
Snacka om mysfaktor! det finns ju såna trevliga braskaminer för pellets! Då kan man ju ha pelletsförrådet bak i skåpet och kaminen sprider en go värme från passagerarsidan...


Hade ju mest tänkt på ved, men det är klart det är väl en trafikrisk när man skall lägga in i kaminen. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Kylarjalusi till CommonRail-diesel?

halvproffs  
#115750 Min tdi har ingen värmare ialla fall. Tur att det är en bra stolsvärme i den. :wink:

Avatar Fallback

Verkningsgrad

Edner  
#116521 Men det är ändå märkligt att värmen från motorn inte ska räcka till.

Kör själv en commonrail.

Volvo s60 D5 -02

Den har en härlig pigg motor som går otroligt snålt.

Men jag tycker det är dålig värme trots att den har tillsatsvärmare.
Kanske behöver den en ny termostat.

Men det jag skulle säga var att verkningsgraden inte alls är värst bra i dessa motorer även om det har blivit mycket bättre än tidigare dieslar.

Har för mig att verkningsgraden ligger på drygt 40% på en commonrailmotor.

Såå.

50 - 60 % av allt bränsle som bränns i motorn blir alltså värme!

Jag tycker faktiskt att det är katastrof att man inte lyckas ta bättre tillvara på denna värme utan fuskar med
tillsatsvärmare vars förbrukning inte ens registreras i färddatorn!

Annars är jag mycket nöjd med bilen i brist på bättre...

Användarvisningsbild

Re: Kylarjalusi till CommonRail-diesel?

Elias  
#116531 En ny dieselmotor är inte uppe i mer än 34-35% i verkningsgrad så det är ännu mer som försvinner i form av friktion/värme.

Mycket av kyleffekten åker nog bort via fartvind mot motorblock och även ut genom avgaserna. En vanlig personbil som drivs av bensin har en uttemp från mynningen på avgasröret på cirkus 50 grader obelastat, ibland ännu högre. Vid hög belastning kan denna temperatur vara 100-150 grader. så där har man ju en stor förlust i form av värme.

Antar att en del av problemen med värme skulle kunna lösas att man isolerar motorblocket likt man gör med ångledningar och tankar på industrier, då kanske man skulle kunna klara sig utan tillsatsvärmare.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).