Skogsröjning

Löner mm

21 inlägg 13583 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Löner mm

PelleW  
#116449 Vi är två gubbar med nystartat företag som tänkt satsa på röjning. I dagarna står vi mest på tak och skottar snö, ser det som ett slags boot camp inför röjarsäsongen :-)

Men har lite funderingar kring löner, reseersättning etc etc. Till Er som vet...
Vad måste man ge ut för lön, och vad är en rimlig lön om man ska gå efter ett kollektivavtal?

Det här med reseersättning har jag också funderat lite på. Finns ju ingen bestämd arbetsplats, måste man då alltid ge ersättning från hemmet och försöka samåka så mkt det bara går, eller kan man bara bestämma en plats och först därifrån får man reseersättning?

Fler tips är också välkomna kring företagande :-)



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Löner mm

JD 2006  
#116467 Det bästa om ni ska anställa är väl att ta en titt på skogsavtalet.

Men jag provar svara så gott jag kan.....

För det första så måste ni bestämma om ni ska köra på ackord eller på ren timlön.
Jag föredrar ackord då det är det mest rättvisa så länge det är någon som vet hur provytor skall läggas osv.

Men ren timlön så skulle då jag vilja ligga på ca 130kr/tim.

Reseersättning är väldigt klurigt där ni ska tänka på hur ni skriver anställningen....om det står att stationeringsort är
där företaget är stationerat så utgår ersättningarna därifrån.

Annars utgår alla ersättningar även traktamenten från den anställdes bostad.

Jag vet inte om man kan "hitta" på en utgångsplats för ersättningarna :-?

Hoppas det var till någon hjälp :smile:

Avatar Fallback

Re: Löner mm

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116703 Det är inte bara reseersättning du behöver fundera på. Ska den anstälde köra egen bil eller ska en firmabil användas? Det är inte så kul att köra runt på en massa röjsågar, bensin, oljor, sketna kläder m.m. på dåliga skogsvägar i kanske familjens nya bil. Det betyder att den anstälde måste skaffa en lämplig bil till. Milersätning enligt avtal kan långt ifrån kompensera den anstäldes kostnad för det.

Dom flesta häromkring gör så här:
Firman står för bilarna, inga privata bilar körs till jobbet.
Den anstälde kan tänka sej att köra ett par mil på ledig tid, är det längre körs det på arbetstid.

Avatar Fallback

Re: Löner mm

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116704 Sen finns det lite olika när det gäller utrustning. Antingen står företaget för utrustning eller så utgår dagsersättning.

Ackordslöner är enligt mej helt förkastligt. Kan man inte lita på att den anstälde presterar så kan man ju inte lita på att den inte fuskar heller. Ackordslöner funkar om man har exakt samma jobb varje dag och där det inte blir kunden som blir lidande för eventuelt fusk. Skulle jag som markägare anlita en firma för röjning så skulle alla som har acordslöner gå bort direkt.

Avatar Fallback

Re: Löner mm

JD 2006  
#116936 Jag håller delvis med dig Emil N, men då jag jobbade med röjning så funkade ackordet jäkligt bra :grin:

Sen är det väl så att även om du går på ackord eller timme så ska du ju göra så mycket hektar som möjligt
under säsongen ändå?

Kör man på timme och går lite sakta så blir årsresultatet lidande direkt. För det finns ju inga bolag som anlitar sniglar
i röjningen längre. Speciellt inte när det finns så mycket utländsk arbetskraft som är villiga att tälta ute på hygget och köra
15 timmar om dagen.

Avatar Fallback

Re: Löner mm

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116975
JD 2006 skrev:Jag håller delvis med dig Emil N, men då jag jobbade med röjning så funkade ackordet jäkligt bra :grin:

Sen är det väl så att även om du går på ackord eller timme så ska du ju göra så mycket hektar som möjligt
under säsongen ändå?

Kör man på timme och går lite sakta så blir årsresultatet lidande direkt. För det finns ju inga bolag som anlitar sniglar
i röjningen längre. Speciellt inte när det finns så mycket utländsk arbetskraft som är villiga att tälta ute på hygget och köra
15 timmar om dagen.


Kör man på acord och inte riktigt är i form och går lite sakta men har en hög med räkningar som väntar där hemma så blir kvaliteten sämre och årsresultaten kommer att dala.

Det finns en firma här som börjar tappa en del jobb. På en del ställe där dom har röjt har dom hoppat över ställen som ligger längst bort från vägen. Dom har acord.

Med timlön får man ett röjjgäng som samarbetar, med acordslöner får man ett gäng som som slåss om dom bästa ställena, för det är det som gäller, att roffa åt sej dom bästa jobben och fuska så mycket som möjligt.

Ska man vara anstäld ska man ha timlön. Vill man ha acord ska man starta egen firma.

Avatar Fallback

Re: Löner mm

JD 2006  
#117023
Emil N skrev:Med timlön får man ett röjjgäng som samarbetar, med acordslöner får man ett gäng som som slåss om dom bästa ställena, för det är det som gäller, att roffa åt sej dom bästa jobben och fuska så mycket som möjligt.


Men är man ett röjlag så slås väl ändå ackordet ut på allihopa så om man slåss för att få finaste delarna
så spelar det ju inte någon roll för skitställena ska ju också röjas hoppas jag väl.?

I slutänden räknas priset på alla så vem som var på den finare delen kvittar ju.

Avatar Fallback

Re: Löner mm

PETER.ERIKSSON24  
#125463 HEJ PÅ ER!

Har jobbat på ackord åt en entrepenör vilket inte var nån höjdare. såg flera som fusk röjde för att-
Hinna med på hekt.pris.

tror att dom flesta har gått över till timlön. tror att röjningarna blir bättre generellt. på acord så vart vi tilldelade
rutor på 20 hek om jag inte minns fel i genom snitt så låg vi på 0,7-0,8 per dag då det var grov ungskog tätt.

av dom 14 entepenörn tog dit så slutade 11 av dom inom en mån. jag var kvar i 2 mån sen skulle jag säga upp-
mig då fick jag timlön + att jag fick börja med linjeröjning vilket var bättre. så min uppfattning är timlön.

Avatar Fallback

Re: Löner mm

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125464
PETER.ERIKSSON24 skrev:HEJ PÅ ER!

Har jobbat på ackord åt en entrepenör vilket inte var nån höjdare. såg flera som fusk röjde för att-
Hinna med på hekt.pris.

tror att dom flesta har gått över till timlön. tror att röjningarna blir bättre generellt. på acord så vart vi tilldelade
rutor på 20 hek om jag inte minns fel i genom snitt så låg vi på 0,7-0,8 per dag då det var grov ungskog tätt.

av dom 14 entepenörn tog dit så slutade 11 av dom inom en mån. jag var kvar i 2 mån sen skulle jag säga upp-
mig då fick jag timlön + att jag fick börja med linjeröjning vilket var bättre. så min uppfattning är timlön.


Kul att höra att det finns såna som jobbar för att få bort accordssystem.

Avatar Fallback

Re: Löner mm

Pensionär  
#125483 Är det inte svårare att ge markägaren ett pris på röjningen om man kör på timlön?
Har man ett överrens kommet pris vill man ju inte få en räkning som är högre än överrenskommet.
Hur gör ni röjare när ni ger kostnadsförslag?



Kör man på acord och inte riktigt är i form och går lite sakta men har en hög med räkningar som väntar där hemma så blir kvaliteten sämre och årsresultaten kommer att dala.

Det där förstod jag inte riktigt, vad menar du egentligen?

Avatar Fallback

Re: Löner mm

PelleW  
#125529 Intressanta åsikter om ackordets för och nackdelar.
Som jag ser det eftersom ackordet räknas som ett lagackord och vi kommer ha lag om 3-4 gubbar, att det i allra högsta grad blir ett lagarbete. När det gäller fusk sker ju detta på egen risk för dom anställda. Skulle det förekomma fusk upptäcker jag som arbetsgivare förhoppningsvis det före inspektören. Om röjningen är dålig, får laget helt enkelt gå genom området det en gång till och lönen påverkas direkt.

Skulle det komma revision från kund kan det innebära slut på jobb åt den kunden. Förstår den anställde detta tror jag man kan eliminera fusket. Naivt kanske, men samtidigt tror jag att som arbetsgivare måste man vara nitisk, och se till så arbetet blir väl utfört. En väl utförd tjänst lönar sig, som i alla andra branscher.

Ackord är ju en grovarbetares provision, en chans att påverka lönen, precis som en säljare har provision. Man får uppleva att hårt arbete lönar sig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Löner mm

JD 2006  
#125609
PelleW skrev:Intressanta åsikter om ackordets för och nackdelar.
Som jag ser det eftersom ackordet räknas som ett lagackord och vi kommer ha lag om 3-4 gubbar, att det i allra högsta grad blir ett lagarbete. När det gäller fusk sker ju detta på egen risk för dom anställda. Skulle det förekomma fusk upptäcker jag som arbetsgivare förhoppningsvis det före inspektören. Om röjningen är dålig, får laget helt enkelt gå genom området det en gång till och lönen påverkas direkt.

Skulle det komma revision från kund kan det innebära slut på jobb åt den kunden. Förstår den anställde detta tror jag man kan eliminera fusket. Naivt kanske, men samtidigt tror jag att som arbetsgivare måste man vara nitisk, och se till så arbetet blir väl utfört. En väl utförd tjänst lönar sig, som i alla andra branscher.

Ackord är ju en grovarbetares provision, en chans att påverka lönen, precis som en säljare har provision. Man får uppleva att hårt arbete lönar sig.


Det är precis så man nästan Måste tänka tror jag iaf. De som fuskar vid ackordkörning sitter nog lite längre varje rast vid timbetalning också.......

Avatar Fallback

Re: Löner mm

PETER.ERIKSSON24  
#125732 Gruppacordet kan ju sänkas av att en person inte är lika snabb eller duktig som dom andra.
tror att flera enrepenörer börjar gå över till timlön. skulle själv inte vilja lägga min lön på hur en grupp arbetar.

sen finns det röjobjekt som är svårröjd där en van röjare kanske ligger på 0.5 h per dag i bästa fall där röjarn har-
en halvdagsförsjänst vilket är ju fel. hade personinvest som testade ett år o körde med timlön hade acord förut-
testet gick över förväntan tror dom gått över till timlön i dag. men åsikterna är ju olika...huvudsaken är väl att röjningarna-är bra. röjarn är nöjd likaså entrepenörn.markägarn.

Användarvisningsbild

Re: Löner mm

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125736 Mina anställda får betalt per timme oavsett om det är fast hektarpris eller timpris på objekten.Tror nog att det är det bästa på lång sikt, det är ju säsongssnittet som måste ligga på en viss nivå för att ekonomin ska gå ihop så om nån under en period tar lite längre raster eller jobbar långsammare tex pga någon jobbig situation hemma så tror iaf jag att det jämnar ut sig under året.
Vissa dagar har man ett jäkla flyt och då knappar man in på det man har tappat tidigare.

Jag personligen tycker dock bättre om att röja på ackord, det blir lite mer intressant då :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Löner mm

PETER.ERIKSSON24  
#125753
Palms skrev:Mina anställda får betalt per timme oavsett om det är fast hektarpris eller timpris på objekten.Tror nog att det är det bästa på lång sikt, det är ju säsongssnittet som måste ligga på en viss nivå för att ekonomin ska gå ihop så om nån under en period tar lite längre raster eller jobbar långsammare tex pga någon jobbig situation hemma så tror iaf jag att det jämnar ut sig under året.
Vissa dagar har man ett jäkla flyt och då knappar man in på det man har tappat tidigare.

Jag personligen tycker dock bättre om att röja på ackord, det blir lite mer intressant då :mrgreen:


vad ligger lön på en van röjare hos er med flera års efarenhet?

intresant å veta vad genomsnittlön är!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).