Före och efter jobbet

stödutfodra rådjur...

52 inlägg 47773 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: stödutfodra rådjur...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116320 Axwell, senast jag skulle fånga mössen, så blev det mer matning än något annat. Fällorna slog inte igen! Köpte ny sort (den av plast), och med den så händer det grejer. ;)

Elmia
Användarvisningsbild

Re: stödutfodra rådjur...

halvproffs  
#116323 Olagligt att "ta hand" om vilda djur.

Avatar Fallback

Re: stödutfodra rådjur...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116328 Jo, man måste ha tillstånd från Jordbruksverket.

Användarvisningsbild

Re: stödutfodra rådjur...

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116384 Men tar man hand om rådjuren så blir de nog snart tama och då snackar vi tamdjur. :wink:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: stödutfodra rådjur...

tantgron  
#116417 Detta är en bild som min brorsa tog ut genom fönstret på 911.4:an våren -10.
Rådjuren var så matta att dom helt enkelt inte orkade springa undan ens skogsmaskinerna,
utan bara ställde sig brevid spåren :(

Avatar Fallback

Re: stödutfodra rådjur...

djurvän  
#116991
Mangan skrev:
djurvän skrev:Oj, du tror inte de bryr sig om om de dör av svält eller fryser ihjäl.... Vad hemskt det låter... Alla levande varelser har lika stor rätt att leva-varför skulle de/vi annars ha kommit till? Vi hjälper ju våra medmänniskor(ja, definitivt inte så bra som det behövs men...)så det är väl självklart att hjälpa våra djur!


Ja, då föreslår jag att du stallar upp rådjuren så de får de varmt och skönt, gott om mat och inte riskerar att bli ihjälkörda eller uppätna. Hör med Jordbruksverket först bara...

Själv ser jag skillnad på djur och människa.



Nu behöver ju det inte vara antingen svart eller vitt som du antyder. Vi matar "våra" rådjur varje kväll och det räcker med det. Självklart blir rådjur påkörda/uppätna/skjutna osv-så är ju livet, jag är inte naiv! Men att kunna göra något gott för någon levande varelse-människa som djur-som har det svårt känns väldigt bra! Jag beundrar människor som engagerar sig för något som gynnar andra än sig själv-som vill göra gott! Nu hyllar jag definitivt inte mig själv bara för att jag matar några rådjur vill jag förtydliga!
Då vi har olika syn på människor och djurs värde-jag tycker att vi alla är lika mycket värda och har rätt att få leva en dräglig tillvaro- så är det ju inte så konstigt att vi tycker olika.

Avatar Fallback

Re: stödutfodra rådjur...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116992 Menar du alla djur, eller bara de som är söta?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar