Skogsekonomi

Skogskontoränta

115 inlägg 35647 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skogskontoränta

Trapper500  
#114457 Nu börjar åtminstone TVÅ storbanker - ligga på 2,60 % för skogskontot. Det gäller:

NORDEA och HANDELSBANKEN - men kolla upp för säkerhets skull vad gäller räntan på SHB.

De övriga bankerna - typ Swedbank, Skandinaviska Enskilda Banken (SEB), samt Länsförsäkringar kravlar omkring på betydligt lägre räntor för oss skogsägare...


Något att tänka på för oss som lånar ut pengar tilll bankerna...

MVH
Trapper 500

   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Skogskontoränta

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114714
Trapper500 skrev:Nu börjar åtminstone TVÅ storbanker - ligga på 2,60 % för skogskontot. Det gäller:

NORDEA och HANDELSBANKEN - men kolla upp för säkerhets skull vad gäller räntan på SHB.

De övriga bankerna - typ Swedbank, Skandinaviska Enskilda Banken (SEB), samt Länsförsäkringar kravlar omkring på betydligt lägre räntor för oss skogsägare...


Något att tänka på för oss som lånar ut pengar tilll bankerna...

MVH
Trapper 500


SHB låg på 2,2 igår då jag kollade, tycker att de är sena att höja.

Avatar Fallback

Re: Skogskontoränta

Trapper500  
#116033 Håller med dig. SHB är tyvärr sena att höja...

Men SHB är dessbättre inte omöjliga att ha göra med! Försök att få en höjd ränta till 2,60 % - Jag tror att du kommer att lyckas. De vill nog komma ikapp NORDEA.

Trapper 500

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogskontoränta

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116333 Det är nog dags att byta från SHB, byte ger bättre ränta.

Avatar Fallback

Re: Skogskontoränta

Trapper500  
#116591 Jag håller med! Varför skall man krusa bankerna?

Bankbyte är ett bra recept!

Många banktjänstemän tycks fullständigt likgiltiga inför ett flytt av flera hundratusen SEK från en bank till en annan. De får ju ändå sitt arvode när de blir pensionärer. Utan större ansträngning...

Jag varit med om detta! Och det har gjort mig riktigt arg!

Jag jobbar inte för SHB - Men med lite energi - så får du nog SHB att ge dig samma ränta som NORDEA. Det vill säga 2,60 % på ett skogskonto.

Varje kontor inom SHB har faktiskt en egen bestämmanderätt....
Trapper500

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogskontoränta

Trapper500  
#123078
Trapper500 skrev:Tack för en bra bevakning av Zorran.

NORDEA ÄR I FRAMKANTEN VAD GÄLLER RÄNTENIVÅN - DETTA ÄR HELT KLART! Men svagheten hos NORDEA är att de inte har ett så kallat "skogslikvidkonto". Ett slags "väntekonto"där skogspengar placeras tills man vet hur mycket som skall placeras på ett skogskonto efter deklarationen. Skogslikvidkontot har samma ränta som skogskontot hos SHB och SEB. .Skogslikvidkonton har faktiskt både SEB och SHB. Men tyvärr inte NORDEA. Jag har "vatt inne" på den banken, men de tycks inte förstå vad det handlar om. Och dessvärre inte heller ledningen för NORDEA!

Önskar att NORDEA haftffärff någor liknande...
Kalkylatorn


FOREX BANK HAR 2,55 % FRÅN FÖRSTA INSATT KRONA! Det ät något annat än vad de stora affärsbankerna kan erbjuda...
Där skall man ju nästan be om ursäkt för att ta ut sina egna pengar...

Trapper 500

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogskontoränta

Trapper500  
#123079 Kom nu ihåg att NORDEA har en skogskontoränta på 2,85 %.

Jämför NORDEAS skogskontoränta med vad HANDELSBANKEN erbjuder! Den bank, som påstår sig vara speciellt inritktad på skogsägarna.

Trapper 500

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogskontoränta

Contorta  
#123123 Handelsbanken 2,65%
enligt websida utan förhandling.

Avatar Fallback

Re: Skogskontoränta

Trapper500  
#123136 Hej Contorta!

Du har helt rätt! SHB:s skogskontoränta ligger på 2,65 %!

Men du kan faktiskt förhandla dig till 2,85 % - utan större problem...

Men egentligen borde vi som skogsägare inte behöva "jobba med sådana här saker"!

Handelbanken - borde ALLTID - ligga i topp vad gäller räntenivån på skogskontot. Eftersom de påstår sig

vara "SKOGSÄGARNAS BÄSTA VÄN".

MVH
Trapper 500

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogskontoränta

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123951
Trapper500 skrev:Hej Contorta!

Du har helt rätt! SHB:s skogskontoränta ligger på 2,65 %!

Men du kan faktiskt förhandla dig till 2,85 % - utan större problem...

Men egentligen borde vi som skogsägare inte behöva "jobba med sådana här saker"!

Handelbanken - borde ALLTID - ligga i topp vad gäller räntenivån på skogskontot. Eftersom de påstår sig

vara "SKOGSÄGARNAS BÄSTA VÄN".

MVH
Trapper 500

Jag var in till SHB i går, det gick inte alls att förhandla räntan på skogskonto, det var centralt satt. Så har någon mer än 2,65 hos SHB i dag?
De kommer att höra av sig på tisdag om ny ränta på lånen så det vore bra att ha info från Er tills dess.

Avatar Fallback

Re: Skogskontoränta

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123967 Vem ska man "förhandla" med på banken? Intressant läsning som jag inte tänkt på. Ska precis ta över skiftet och kommer avverka ca 4-5000 m3 så lite intresserad borde dom ju vara då det blir en del pengar som ska in på skogskontot.

Avatar Fallback

Re: Skogskontoränta

haggloader  
#124010 Handelsbanks-högern brukar profilera sig som banken vars enskilda kontor får ta egna beslut rörande t ex ränta.

Att skylla på att räntan fastställs på Blasieholmen (centralt) är nog lögn...

Användarvisningsbild

Re: Skogskontoränta

Vedproducent  
#124048 Här nedan så kan ni följa de olika bankernas räntor. Nu skulle det ju vara en länk till adressen men hur gör man det?




http://www.konsult.lrf.se/PRESS/Nyhetsb ... AROMETERN/

Användarvisningsbild

Re: Skogskontoränta

Vedproducent  
#124049 [quote="Vedproducent"]Här nedan så kan ni följa de olika bankernas räntor. Raderar länken då den var felaktig.
Senast redigerad av Vedproducent sön 27 mar 2011, 08:03, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Skogskontoränta

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124069
Vedproducent skrev:
Vedproducent skrev:Här nedan så kan ni följa de olika bankernas räntor. Nu skulle det ju vara en länk till adressen men hur gör man det?




http://www.konsult.lrf.se/PRESS/Nyhetsb ... AROMETERN/


Hm, blev visst en länk ändå så bra.


Den informationen är inte dagsfärsk.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).