Skogsröjning

Hur hitta bra röjare?

10 inlägg 7297 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur hitta bra röjare?

PelleW  
#107010 Har en röjfirma i de norra breddgraderna, och har insett att det finns potential att expandera. Hittills har det bara varit jag och en till som röjt ca 8-9 mån/år och har haft någon extra under sommaren. Nu vill jag expandera, då det verkar finnas gott om jobb. Spontant känns det största problemet i att hitta folk som kan och vill jobba "hela" året, och som dessutom har arbetsglädje.

Någon som har erfarenhet av att hitta duktigt och villigt röjarfolk?
Erfarenhet av att anställa folk från andra länder? Balter,polacker etc.

Alla tips är välkomna!



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re:Hur hitta bra röjare för skogsröjning

fugge  
#112568 Hej Pelle!

Du kan alltid pröva att kontakta företaget som jag anlitade i somras för skogsröjning . De som jobbade med skogsröjningen var enormt nogranna samtidigt som de arbetade på i ett bra tempo.

Jag vet att firman hade ett flertal polacker som arbetade med skogsröjningen. Du kan väl slå en signal till Mikael på Wismon AB. Kommer inte ihåg hans telefonnummer på rak arm men kommer ihåg att de har en hemsida du du säkert kan hitta mer information. http://www.wismon.se/Skogsvard.html

Mvh Niklas

Avatar Fallback

Re: Hur hitta bra röjare?

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116159 Självklart finns det undantag men det finns massor av exempel där det inte blivit så "billigt" som man tänkt sej när man skaffar lögavlönad utländsk arbetskraft. Tyvär verkar det ta många år till innan komunismandan helt försvinner ur dessa länder så om du ska ha någon därifrån så konsentera dej på att hitta någon som är driftig, kanske har eget företag eller liknande. Tänk stort, anställ en svensk och gynna Sverige. Sen kan man ju tycka vad man vill men jag kan garantera att det finns en svensk som skulle behöva just ditt jobb.
Ja det finns duktiga röjjare men dom flesta har redan jobb så det gäller att försöka locka över någon till dej. Du kan börja med mej.

Avatar Fallback

Re: Hur hitta bra röjare?

MNskog  
#116195
Emil N skrev:Självklart finns det undantag men det finns massor av exempel där det inte blivit så "billigt" som man tänkt sej när man skaffar lögavlönad utländsk arbetskraft. Tyvär verkar det ta många år till innan komunismandan helt försvinner ur dessa länder så om du ska ha någon därifrån så konsentera dej på att hitta någon som är driftig, kanske har eget företag eller liknande. Tänk stort, anställ en svensk och gynna Sverige. Sen kan man ju tycka vad man vill men jag kan garantera att det finns en svensk som skulle behöva just ditt jobb.
Ja det finns duktiga röjjare men dom flesta har redan jobb så det gäller att försöka locka över någon till dej. Du kan börja med mej.


Så sant, varför gå över ån efter vatten. Svenskar är inte så dåliga som många vill göra gällande.

De gamla huggarna, pensionärer nu de flesta, brukar jag kalla världens bästa arbetskraft. Tyvärr var det få som ville erkänna det innan de gick i pension. :wink:

Avatar Fallback

Re: Hur hitta bra röjare?

röjjare  
#116277 Nog finns det svenskar som kan jobba.
Sen finns det riktiga rötägg också, typ såna som jobbar en dag och sedan kommer med läkarintyg på "skogsallergi"(?).

Dom gamla huggarna är bra! Har jobbat med såna. Men dom börjar bli gamla.

Mitt tips är att anställa på rekommendation av andra röjare. Dom brukar veta.
Och så finländare förstås. ;)

Avatar Fallback

Re: Hur hitta bra röjare?

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116289 Ja många gamla är bra men dom flesta var riktigt kassa när dom började. Man måste inse att unga arbetare måste få en chans att lära sej.

Avatar Fallback

Re: Hur hitta bra röjare?

JD 2006  
#116299 Mina erfarenheter av utländsk arbetskraft är väl att det finns väldigt många svenskar som är minst lika duktiga.

Jag slutade med röjningen för ett antal år sedan för att det bara började vara utlänningar som
man inte ens kan prata engelska med....det är ju inte så vidare bra för arbetsmoralen att ha arbetskamrater
man inte ens kan föra ett normalt samtal med 😡

Har även hört att det inte längre finns Svenska ungdommar som är intresserade av plantering....vilket är
helt fel. Jag var ifjol på bl.a. SCA och kollade listorna inför förra säsongen där det var flera A4 sidor med intresserade
ungdommar från Sverige.

Avatar Fallback

Re: Hur hitta bra röjare?

kräftan  
#117327 Jag hade ett halvårslång tid i skogen i södra sverige. Mest röjning inför gallring och slutavverkning, samt fällning av övergrovt. Lämnade den branschen och jag ska förklara varför.
Jag trivdes i skogen, jag vet att jag jobbade på bra och jag gav mig inte för lite snö som det var gott om vintern 09 10 hos oss. Men det jag såg av den branschen var att alla var underentreprenörer till skogsbolag, med timpriser på ca 300 plus moms. Det skulle täcka såg, lön, bil, resor till och från arbetet med mera. Jag tyckte det var helt förkastligt, jag skulle inte vilja för 300 kr i timmen stå för en hyfsad bil och dessutom betala diesel till den. Har kompisar som jobbar i byggbranschen, och där är det helt annorlunda. Högre timpriser och dessutom fakturerar de alltid för resor. Dessutom är andelen egenföretagare mindre i procent, och därför gör fackförbund att lönerna hålls uppe och därför också timpriserna och vinstmarginalerna vid anbud.
Jag hade lugnt stannat i skogen om jag fick en fast anställning med hyfsad lön, firmabil och om jag sluppit allt för långa resor (om jag inte fått betalt för resor då förstås).
Jag har inget emot egenföretagande, men det ska inte vara som en daglöneverksamhet för att de stora bolagen ska tjäna på det som det är idag inom skogsbranschen.

Avatar Fallback

Re: Hur hitta bra röjare?

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117339 Ja det är tyvärr dåliga löner i skogen. Men att det är avsaknad av fackförbund är rent skitsnack. Det var länge sen fackförbunden jobbade aktivt för att höja lönerna. Det finns flera fall där dom istället jobbat för att sänka lönerna.
Några av problemen är nog istället lågavlönad utländsk arbetskraft, pensionärer som har jobbet som tidsfördriv och nöjer sej med soppapengar, Många som tycker det är roligt att jobba i skogen och jobbar näst intill gratis och alla dessa jävla anbud. Det är alltid nåpgon stackare som räknar fel och bidrar till dumpade priser. Förr dumpade skogstyrelsen priserna då dom hade tillgång till gratis arbetskraft via förnedringförmedlingen. Det försvann när vi bytte regering.

Avatar Fallback

Re: Hur hitta bra röjare?

kräftan  
#117408 Det handlar inte om att fackförbunden försöker få upp lönerna, men kollektivavtalen gör att att byggföretagen måste betala ut de lönerna de kräver. I skogen finns knappt några anställda, då de flesta företag är fåmansföretag. Därför får de ta det som blir över när skogsbolagen dumpar priser.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).