Små skogsmaskiner och övriga maskiner

ATV timmer vagn, med vajerkran

33 inlägg 31206 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

ATV timmer vagn, med vajerkran

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116005 Ska köpa till en vagn till arcticen... kravet är att den har vajjerkran så ja kan ha elvinsch på så man kan lasta nån enstaka timmerstock utan att bryta av sej ryggen, i övrigt så kan det bli nått lass med gärdesgårds virke, så vagnen i sej får gärna gå att göra lite lång...

Frågan är: dom billiga 5-7000 kr vagnarna är som nått å ha? dom lastar 600 kg, å det låter lite Men d kanske det inte är?
Eller har nån några tips på vagn me vajjer kran? budget ca 10´+ moms nån tusing till kan läggas men helst inte;)...

Typ nått sånt här... Men som sagt, äre nått å ha?
http://www.blocket.se/dalarna/Multivagn ... m?ca=6&w=1



   TS
Avatar Fallback

Re: ATV timmer vagn, med vajerkran

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116014 eller denna`? Åsikter tack!!!


http://www.blocket.se/dalarna/Skogs_Jak ... m?ca=6&w=1

   TS
Användarvisningsbild

Re: ATV timmer vagn, med vajerkran

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116043 Carlmans eller thule gör ju fina grejer till skillnad från mycket kina skit!
http://www.carlmans.nu/timmervagn_bilder.htm
http://www.blocket.se/alvsborg/Ovrigt_T ... 628876.htm

Dessa två är nästan identiska! Har själv en Carlman o det är grym kvalitet! Verkligen gjort för att användas!


Det räcker med att kika på vagnarna live så ser du om det är vettigt svetsat och galvat! Mycket kina prylar är klent o dåligt svetsat!

MEN det beror ju på hur man ska använda vagnen! Lite turer på gården klarar ju alla vagnar men seriös timmerkörning så börjar det slita!


V

Användarvisningsbild

Re: ATV timmer vagn, med vajerkran

Elias  
#116070 Har en i din andra post, billig men alldeles för kort. Tung och dålig ytbehandling, men den funkar iaf. har själv en elvinsch för att lyfta upp de stockar man inte lyfter och sparar sin rygg.

Användarvisningsbild

Re: ATV timmer vagn, med vajerkran

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116111 Jag har också nummer två av dina vagnar. Den klassiska kinavagnen alltså. Inget jag skulle rekomendera, jag har byggt om den till flakvagn nu då jag har den hydrauliska till allt som hämtas från skogen.
Ett fel på den vagnen som jag tyckte var jädrigt irriterande var att bankarna inte var vågräta. Alltås då man lastar och lossar är det bra att kunna lägga upp stocken på hyllan som blir ovanflr hjulen om den är rak. På den där vagnen trillar de bara ner.

//Håkan

Avatar Fallback

Re: ATV timmer vagn, med vajerkran

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116125 Hur är det med däcken å så på dom billiga vagnarna då? antar att det åxå är det billigaste så man får punka osv oftare?...
Sen om den är kort, sitter boggien osv fast i "dragstången" eller är dom justerbara på längden? för då kanske det går att förlänga röret en meter eller så?...



Elias... Tung? är den týngre än dyrare vagnar i vikt eller går den tungt efter hjulingen? å själva ytbehandlingen det är väl egentligen inget ja bryr mej om, det finns färg å penslar för att lösa sådana problem;)


Trilla.... om man bortser från själva stakarna, Dom kan man ju faktiskt göra om eller göra nya om vagnen är ok i övrigt va tycker du då? om man nu ska köra lite ved å nån enstaka timmerstock?

   TS
Användarvisningsbild

Re: ATV timmer vagn, med vajerkran

Elias  
#116137 Däcken verkar vara rejäla med hög plasthalt, men ingen skada eller punka än så länge på den jag har. Den är dock sparsamt använd. På ett sätt synd att det är så grovt mönstrade däck för det gör ju att den går lite tyngre men ingenting jag märkt.

Bakre stakparet/boggin går att flytta fram och tillbaka vilket gör att man justerar längden genom att det är 2 fyrkantrör instuckna i varandra. Detta gör att lastytan blir MAX lite under 3 meter om jag inte minns fel. Hade inte skadat om röret varit 1 m längre eller om boggin varit en fristående enhet som gick att flytta hursomhaver.

Den väger 210 kg efter vad jag sett på internet och vet ej om det är + vajerkrantornet. En svensktillverkad väger ca 140kg efter vad jag sett hos en ÅF för honda. Materialet ser grovt ut i vagnen men det är säkert dålig kvalisort.

Stakarna på min är delbara i 2, en del som är själva böjen och en del som är ett rakt fyrkantrör. Går alldeles utmärkt att väga upp stockar.

Den går helt klart att köra lite ved med och nån enstaka stock, men problemen börjar vid stocklängder mot 4-4.5 m.

Avatar Fallback

Re: ATV timmer vagn, med vajerkran

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116162 Elias... då borde det väll gå att skarva på en meter eller 2 rent praktiskt? för centrumröret borde väl vara standard mått... Det kanske till å me går att byta ut hela centrumröret mot ett längre.... En fundering bara... Såg att carlman hade en vagn som kosta nått på 18000 + kran typ 6000 å det är bra mkt mer än va ja tänker lägga... För dom pengarna får man mkt annat skoj;)... Ja ska åka å kolla på nån av dom bara ja får tid till det, få se hur ja känner...

   TS
Användarvisningsbild

Re: ATV timmer vagn, med vajerkran

Seabass  
#116182 Jag hade en kranman t1500 med vk1500 som jag bytte in när jag köpte min t1700, jag använde den hårt under 2 år och den var lika hel och fin, rekomenderas verkligen! Synd att den är lite dyrare bara men det verkar som de står sej bra i pris då jag fick samma i inbyte som jag gav för drygt 2 år sedan :) lycka till!

Användarvisningsbild

Re: ATV timmer vagn, med vajerkran

Elias  
#116245
nutte skrev:Elias... då borde det väll gå att skarva på en meter eller 2 rent praktiskt? för centrumröret borde väl vara standard mått... Det kanske till å me går att byta ut hela centrumröret mot ett längre.... En fundering bara... Såg att carlman hade en vagn som kosta nått på 18000 + kran typ 6000 å det är bra mkt mer än va ja tänker lägga... För dom pengarna får man mkt annat skoj;)... Ja ska åka å kolla på nån av dom bara ja får tid till det, få se hur ja känner...



Det går, har gått i de funderingarna själv men inte riktigt kommit överens med mig själv om man ska förlänga den i mitten vilket innebär att boggin kommer ännu längre bak eller om man ska förlänga bakanför boggin istället.

Det är ett 70x70mm fyrkantrör som går in i ett 80x80 om jag inte minns helt fel.

Ska fundera lite i sommar vilket som blir bättre för viktfördelningen osv på just min vagn och till mina ändamål.

Avatar Fallback

Re: ATV timmer vagn, med vajerkran

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116265 Jag har jämnfört vikterna lite, å kommit fram till att det kanske inte skilljer så mkt ändå... En carlmans vagn väger runt 160kg i den brochyr ja läst, men då är det utan kran, som väger 30kg, å inget flak... Dom 2 vagnarna ja länkat till hävdar säljarna iaf! att det är komplett med kran och flak så då väger dom ju i princip lika mkt...

Honda vagnarna ja kollat på, vägde 140kg men dom var åxå utan kran och flak....

Frågan är dock hur stor skillnad det är på dom 2 jag länkat till, å vilken av dom man ska välja, lastviktena skiljer 600 och 800kg.... Frågan är hur mkt man brukar lasta om man tänker på framkomligheten/fyrhjuingen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: ATV timmer vagn, med vajerkran

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116285 Kinavagnarna är dåöigt konstruerade där man styr ihop dem. Bara två bult som man skruvar mot innerrräret, de svenska har plattor som trycker. Det gör att den går att vrida och känns inte så stabil. Jag löste det med shims som var 3mm och 70x400mm som jag kilade in innan jag skruvade ihop den. Blev jädrigt bra men men justerar den inte så ofta då det blir ganska meckigt.
Det första trädet jag lyfte smällde kranfoten av!!! Jädrigt farligt faktiskt. Så jag skickade tillbaka kranen till handlaren och fick tillbaka den svetsad. Sen sålde jag kranen.

Användarvisningsbild

Re: ATV timmer vagn, med vajerkran

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116287 http://happymtb.org/forum/read.php/1/85 ... msg-858559

En bild på härligheten. Det där sätter som standarden på hela vagnen på nåt vis.

Användarvisningsbild

Re: ATV timmer vagn, med vajerkran

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116298
trilla skrev:http://happymtb.org/forum/read.php/1/858559/858559#msg-858559

En bild på härligheten. Det där sätter som standarden på hela vagnen på nåt vis.


Precis vad jag menade Trilla!

Man får vad man betalar för........
Har själv lastat 50cm grova timmerstockar med min kran o det går utan problem!
Den enda nackdelen är att man har svårt att köra lite längre virke. Över 4m blir problem. Visst
kan man spänna ned dem i framkant med en spännrem men 4-hjulingen blir lite lätt i rumpan då :lol:

V

Användarvisningsbild

Re: ATV timmer vagn, med vajerkran

Elias  
#116309 På min vagn har jag lyftat timmerstockar och min har inte gått av än. Säger iaf ta i trä för det inte hänt än.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).