Skördare

Matarvalsar JD,TJ 758hd

24 inlägg 10183 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Matarvalsar JD,TJ 758hd

Timberjack74  
#11499 Någon som har nå bra tips och erfarenheter på matarhjul till 758.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Matarvalsar JD,TJ 758hd

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11507
Timberjack74 skrev:Någon som har nå bra tips och erfarenheter på matarhjul till 758.


Vi bytte från "originalhjulen" till finnskogsvalsen. Är inte speciellt imponerad,de funkar inte sämre än "original" men inte så mycket bättre heller. Fördelarna är väl att de är väldigt skonsamma på virket samt att de är billiga.
Moipu verkar dra som tusan,men de är det ju rörliga delar å sånt på,har väl mer begränsad livslängd jämfört med rena järnhjul. Sen kostar de bra mycket.
Mense vet ja drar bra till andra aggregat,har dock inte pratat med nån som kört dem å¨758.

Avatar Fallback
Jaskar  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11522 Vi har visserligen ett H480, men det är väl same same... Har originalhjulen på nu, och jag tycker de är helt okej. Han jag kör åt fick den här maskinen i juni, och på gammelmaskin satt det moipuhjul - dock väldigt slitna, så de drog ju väldigt dåligt i slutet - men nya är det nog ruggigt klipp i. Men som sagt, de slits ju hårdare än stålvalsar. När vi fick nymaskin kändes det dock att metallvalsarna var mycket stummare, moipuhjulen dämpade ju en del.
Chefen testkörde menses valsar åt dem för nåt år sen för att ge dem feedback på hur de funkade, och skickade tillbaka dem för modifieringar några gånger. Han sa att de blev riktigt bra det sista, framför allt i mellangrov skog, men svagheten var i riktigt grov skog, då tyckte han moipu var bättre.
Jag har varit lite nyfiken på finnskogsvalsen, trodde det skulle vara ett jäkla drag i dem. Hur länge har ni haft dem Engstrand?

EDIT: Läste precis på http://www.atl.nu/Article.jsp?article=42061 att mense har lite nyheter som ska förbättra i grov skog. De ser förjädra råa ut, de där valsarna. :shock:

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11529 Vi har kört med våra sen i mars nångång. Man lär ställa upp trycket bra mycket med dem. De drar ju igenom,men topparna är hopplösa. Det är dom iofs. mer eller mindre på alla 758 va ja fattar som.

Jaskar skrev:Vi har visserligen ett H480, men det är väl same same... Har originalhjulen på nu, och jag tycker de är helt okej. Han jag kör åt fick den här maskinen i juni, och på gammelmaskin satt det moipuhjul - dock väldigt slitna, så de drog ju väldigt dåligt i slutet - men nya är det nog ruggigt klipp i. Men som sagt, de slits ju hårdare än stålvalsar. När vi fick nymaskin kändes det dock att metallvalsarna var mycket stummare, moipuhjulen dämpade ju en del.
Chefen testkörde menses valsar åt dem för nåt år sen för att ge dem feedback på hur de funkade, och skickade tillbaka dem för modifieringar några gånger. Han sa att de blev riktigt bra det sista, framför allt i mellangrov skog, men svagheten var i riktigt grov skog, då tyckte han moipu var bättre.
Jag har varit lite nyfiken på finnskogsvalsen, trodde det skulle vara ett jäkla drag i dem. Hur länge har ni haft dem Engstrand?

EDIT: Läste precis på http://www.atl.nu/Article.jsp?article=42061 att mense har lite nyheter som ska förbättra i grov skog. De ser förjädra råa ut, de där valsarna. :shock:

Användarvisningsbild
Timberjack74  
#11534
Engstrand skrev:Vi har kört med våra sen i mars nångång. Man lär ställa upp trycket bra mycket med dem. De drar ju igenom,men topparna är hopplösa. Det är dom iofs. mer eller mindre på alla 758 va ja fattar som.

Jaskar skrev:Vi har visserligen ett H480, men det är väl same same... Har originalhjulen på nu, och jag tycker de är helt okej. Han jag kör åt fick den här maskinen i juni, och på gammelmaskin satt det moipuhjul - dock väldigt slitna, så de drog ju väldigt dåligt i slutet - men nya är det nog ruggigt klipp i. Men som sagt, de slits ju hårdare än stålvalsar. När vi fick nymaskin kändes det dock att metallvalsarna var mycket stummare, moipuhjulen dämpade ju en del.
Chefen testkörde menses valsar åt dem för nåt år sen för att ge dem feedback på hur de funkade, och skickade tillbaka dem för modifieringar några gånger. Han sa att de blev riktigt bra det sista, framför allt i mellangrov skog, men svagheten var i riktigt grov skog, då tyckte han moipu var bättre.
Jag har varit lite nyfiken på finnskogsvalsen, trodde det skulle vara ett jäkla drag i dem. Hur länge har ni haft dem Engstrand?

EDIT: Läste precis på http://www.atl.nu/Article.jsp?article=42061 att mense har lite nyheter som ska förbättra i grov skog. De ser förjädra råa ut, de där valsarna. :shock:


Tack för svaren! :D
Kör med "Finskogsvalsen" sen januari men det är väl ingen revolution direkt, Är lite nyfiken på moipu om dom håller ett tag.
Hadde tidigare orginal stål, dom drar ju skapligt men är ju som fiskogsvalsen väldigt stumma.

   TS
Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11593 när jag körde 1470 viseligen 762 men då fick v ut finnskogsvalsen hade dom på i 1 vecka innan vi la dom på hyllan o satte på våra slutkörda
moipi i väntan på nya. finnskogsvalsen är det sämsta skit jag har kört med..

Användarvisningsbild
Timberjack74  
#11596 Tjena!
Jo moipu ser ut att dra utavfan, men är det någån skilnad på klen massaved och toppbitarna?
Mvh Johan

   TS
Användarvisningsbild

matarvalsar

Valmet Anders  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11603 Säger som en maskin ägare som aldrig tidigare använt dessa matarvalsar, "Inte ett aggregat till utan Moipu valsar" Dom drar nå fruktansvärt, jag har dem åxå på mitt aggregat
(visserligen inte ett 758) har väldigt lågt matarvals tryck men det drar utan problem för det :P

Användarvisningsbild

Re: Matarvalsar JD,TJ 758hd

Timberjack74  
#48079 Nu börjar finskogsvalsarna bli slitna. Täkte höra om det har kommit nå nya heta tips på vad som går bäst nuförtiden. :?:

   TS
Avatar Fallback

Re: Matarvalsar JD,TJ 758hd

novis??  
#48122 byt maskin istället din 1470börjar bli till åren(05) :lol:

Användarvisningsbild

Re: Matarvalsar JD,TJ 758hd

Timberjack74  
#48125 Jo men visst :smile: Men vi lär väl ha nå hjul på den nya oxå 🧠 :roll:

   TS
Avatar Fallback

Re: Matarvalsar JD,TJ 758hd

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48127 Mense kan rekommenderas,har spec hjul till JD 4WD aggregat som bär upp stammarna ännu bättre
http://www.mense.fi
Hade en gammal version på 758-an och har den nyutvecklade på 754-an,och har inget att klaga på :-bd :D

Användarvisningsbild

Re: Matarvalsar JD,TJ 758hd

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48150 Limavalsarna är ju bättre för att mata ut veka topparna. Men annars är det väl ingen revolution direkt. Vi lär köra på rätt höga tryck för att de skall börja gå som man vill.

Användarvisningsbild

Re: Matarvalsar JD,TJ 758hd

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48151 Vad är annorlunda eftersom de skall bära upp bättre?? Är de dem som är framtagna för flerträdshanteringen? Hur är de att mata ut veka toppar??


Simba skrev:Mense kan rekommenderas,har spec hjul till JD 4WD aggregat som bär upp stammarna ännu bättre
http://www.mense.fi
Hade en gammal version på 758-an och har den nyutvecklade på 754-an,och har inget att klaga på :-bd :D

Avatar Fallback

Re: Matarvalsar JD,TJ 758hd

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48171 valmet har ju tagit fram en ny typ av fingervals där bara halva bredden av valsen är av "fingertyp" och resten typ original. denna valsen kör dom på nya 350 som är samma typ av 4wd-aggregat som 480/758 och dom ska tydligen dra riktigt bra, särskilt i topparna som annars kan vara llite sisådär på den typen av agg.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).