Före och efter jobbet

Gå med i facket eller inte?

103 inlägg 50795 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gå med i facket eller inte?

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115404 Amerika har alltid haft ett annat sätt att vara fackliga. Men har amerikaner valt själva att de måste ha tre jobb för att försörja sig? Har de själva valt de flytande sättet? Eller är det just för att de har lägstalöner som är pinsamt låga och att de har ett anställningsskydd som har övrigt att önska?
Menar du att vi i Sverige har det dåligt ekonomiskt? Förstår inte vad du menar med meningen där du skriver om Kuba.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Gå med i facket eller inte?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115409 Jag retar mig på att folk ska jmfr oss mot Amerika, vi är fattigare och har en lägre levnadsstandard.
USA är på andra sidan jorden, har ett helt annat ekonomiskt/socialt sätt än vi, det går inte att jmfr öht.
Det vore mkt mer passande i en debatt om facket att jmfr med Tyskland eller nåt annat europeiskt land
som är åtm lite lättare att överföra siffrorna så iaf jag begriper nåt av debatten.
Där lämnar jag alla jämförelser med USA i denna tråd.

Avatar Fallback

Re: Gå med i facket eller inte?

Nolltax AB  
#115433 Givetvis ska Ni ansluta er till facket. De gör gott.
Och lika givetvis vägrar jag ansluta mig.
De gör ej mig gott.

Användarvisningsbild

Re: Gå med i facket eller inte?

Knegarn  
#115441 Facket VAR! likaså ångloket.

Avatar Fallback

Re: Gå med i facket eller inte?

Jakob_Patring  
#115524 Efter en del forskning kring det hela dem senaste veckorna så har jag kommit fram till en del saker. Här är mina belägg för valet att inte gå med i GS, punktlista efter deras förmåner, taget från deras hemsida.

1. Rättshjälp- Du kan få facklig rättshjälp, om du exempelvis blir felaktigt behandlad på arbetsplatsen.
Av min systers erfarenhet (F.d. trogen fackkämpe), så vet jag att facket tar god tid på sig att åtgärda ett socialt problem på en arbetsplats. När en av hennes kollegor systematiskt började mobba henne, tog hon kontakt med facket för att få hjälp. Svaret hon fick var att hela proceduren kunde ta minst 6 månader. Det är ohyggligt lång tid för den som är mobbad. Lösning: Systern bytte arbetsgivare. Dessutom, på en arbetsplats med en eller två anställda, borde förhållandet mellan mobbaren och den mobbade vara mycket kallare efter en hård och utdragen utredning. Enklast är att byta arbetsgivare.

2. Medlemstidning - Elva gånger om året får du medlemstidningen Dagens Arbete i brevlådan.
På GS:s hemsida kan jag läsa ett beklagande från deras sida att "fel partier" vann i valet 2010. Jag vill ha objektivitet och oberoende föreningar. P.S. I valet 2010 röstade jag på Moderaterna i kommun och på Centern i riksdagen. Är det då konstigt att jag tar illa vid mig?

3. Medlemsel - Minska dina utgifter med "Medlems-el", vare sig du bor i lägenhet eller villa.
För närvarande bor jag inneboende i en villa på landet. Snart ska jag flytta till en lägenhet med kall-hyra, d.v.s. en hyra där elen ingår och torde då icke vara sänkbar.

4. Kloten - Mitt i natursköna Bergslagen ligger Klotens fritidsby. Du kan hyra stuga eller husvagnsplats till bra pris.
Har inget intresse av att besöka klotet. Jag fjällvandrar i Sarek.

5. Snaptun - Fiskebyn på Jylland. Köravstånd till Legoland, Givskud zoo, Tivoli Friheden, fiske och bad.
Inget intresse av Danmark.

6. Riva del Sole & La Serra - Du har möjlighet att hyra lägenhet med självhushåll i Italien till förmånligt pris.
Mina drömresemål utomlands är St. Petersburg, Grönland, Libanon och Syrien. Dessa ligger inte i Italien.

7. Tandådalen - Stuga i Dalarna som kan hyras till förmånligt pris.
Se nr 4.

Jag kan gå med i facket om dessa villkor uppfylls:

1. GS ska inte vara politiskt bunden till något parti.
2. Jag ska inte betala hela medlemsavgiften då inga av "dem extra förmånerna" intresserar mig. Alla förmåner ska vara allmännyttiga.
3. Fackliga framgångar i utlandet i all ära. Men nu råkar jag bo i Sverige och vill veta vad facket egentligen åstadkommer inom Sveriges gränser.
4. Utveckling! En bra början spelar ingen roll om det står still i utvecklingen. Tänk om maskintekniken idag fortfarande stod och stampade på gamla Volvo-skotare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gå med i facket eller inte?

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115720 Historiskt har facket fyllt en stor funktion, frågan är hur länge gamla meriter ska räcka? I dag tycks väl i alla fall Skogs och Trä vara ganska mätta katter.

Jag är medlem, men frågar mig hur de lyckas använda upp alla medlemsavgifter så galant? då de väl varken syns eller hörs särskilt ofta. De verkar mer och mer bli en organisation till för sin egen del än för sina medlemmar.

Fackföreningarna måste nog ta nya tag och förnya sig samt synas mer i samhällsdebatten för att kunna fortsätta verka.

Troligtvis blir obligatorisk a-kassa sista spiken i kistan för en hel del arbetarorganisationer.

Användarvisningsbild

Re: Gå med i facket eller inte?

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115777 Men det är då en hel massa klagan över att facket driver fel frågor och inte finns till för sina medlemmarnas väl. Grymt att ni är så engagerade, men varför inte vända engagemanget till nåt positivt istället för att bara vara emot. facket är sina medlemmar och vill ni/vi förändra så är det fritt fram. Facken behöver riktiga engagerade människor. Om ni tycker att facket tagit fel väg så är det dax att ni tar tag i ratten och styr tillbaka på vägen ni vill...
Jag är som sagt fackligt engagerad och är absolut inte nöjd över hur utvecklingen i mitt förbund ser och har sett ut, precis därför engagerar jag mig. Inte för att jag tycker att facket funkar så fantastiskt bra, om så vore fallet kunde jag ju lugnt ligga på sofflocket och låta tiden gå. Däremot är jag ganska övertygad om att facket behövs och att de fyller en väldigt viktig funktion.
Kommer man med goda ideer som man kommunicerar till medlemmarna är det inga problem att få stenen i rullning, väljer man att stå utanför kommer facket förbli såsom andra vill.

Avatar Fallback

Re: Gå med i facket eller inte?

Jakob_Patring  
#115804 Trilla:
Tro inte att jag är helt emot fackets existens, eftersom jag har en "röd ådra" i mig. Som historieintresserad så är jag på jakt efter böcker om arbetarrörelsens historia. Däremot har jag blivit upprörd nu när jag har läst om flera händelser där facket har motarbetat sina medlemmar. Att GS förbjuder Skogsbolagen att anlita enmansföretag inom skogsvård är ett hot för mig.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=3655714

Nu blir jag väldigt (positivt) nyfiken "trilla". Vad gör du rent konkret för att försöka få ändring inom GS? Är det via diskussioner på möten, debattartiklar eller annat tillvägagångsätt? Jag har inte begravt facket för all framtid, men i dagsläget är det mer lönsamt med alfakassan.

Jag vill gärna fortsätta diskutera med dig trilla!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gå med i facket eller inte?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115805
kl-820 skrev:Troligtvis blir obligatorisk a-kassa sista spiken i kistan för en hel del arbetarorganisationer.

Så är det nog, nu måste facken moderniseras och börja jobba för arbetarnas bästa.

Avatar Fallback

Re: Gå med i facket eller inte?

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115889 Jag vill bara förtydliga att jag inte klagar på facket. Jag uttrycker min åsikt om ett fackförbund. Tar man medlemmars åsikter som klagomål så är det i mitt tycke inte ett bra tecken.

Fackföreningsrörelsen har en plats att fylla om dess organisation fungerar, det är detta jag är tveksam till, samt att om man ser några steg upp i LO organisationerna, hur mycke arbetaranknytning finns det där?

Jag tror heller inte det är möjligt att reformera en organisation av facket/LO´s kaliber. Den går nog åt sitt eget håll, oavsett dess medlemmar. I det här fallet är jag pessimist och funderar som så att sönderfall och nystart kanske är bästa vägen.

Användarvisningsbild

Re: Gå med i facket eller inte?

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115909 Jag är inte aktiv inom GS utan i annat förbund. Jag är egentligen inte alls insatt i vad GS sysslar med eller om de är på rätt spår eller inte. Jag försöker här i den här tråden se det fackliga arbetet ur ett större perspektiv.

Om det är min "klagan" du syftar på kl-820 så får jag förtydliga. Jag ser och hör dagligen medlemmar klaga över att facket driver fel frågor och så vidare. Och det tycker jag också. Skillnaden är att mitt angreppssätt är att jobba aktivt för något bättre, det tycker jag är klokare än att klaga. Detta sätt att ta sig an problem tror jag är både roligare och mer framgångsrika.
Jag kanske är naiv och min erfarenhet för liten, men vi kan väl inte ge upp för att det går lite tungt.

Användarvisningsbild

Re: Gå med i facket eller inte?

totte  
#115949 Om alla inom facket resonerade som Trilla så skulle vi nog ha ganska bra fackföreningar här i landet. Heder åt dig som står för ditt engagemang och vill arbeta aktivt för att göra något åt den rätt sorgliga situation som facket och dessutom hela arbetarrrörelsen hamnat i. Jag har egentligen aldrig varit nån större vän av facket, men jag känner respekt för folk som har en ärlig vilja att göra något. Fackföreningar behövs, men inte så som dom ofta framtonar just nu, som nejsägande bromsklossar som drömmer om att det skall bli som på 60-talet igen, när alla jobbade på fabriken, eller i bolaget. Elak och grov förenkling förstås, den bjuder jag på.

Avatar Fallback

Re: Gå med i facket eller inte?

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115950
trilla skrev:
Om det är min "klagan" du syftar på kl-820 så får jag förtydliga.



@ trilla Absolut! var det dig jag syftade på. :smile:

Men likt Totte respekterar jag din strävan!

Användarvisningsbild

Re: Gå med i facket eller inte?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115982 Jag håller med om respekten för folk som strävar framåt!

Avatar Fallback

Re: Gå med i facket eller inte?

walwert  
#143202
Slurfi skrev:Skippa facket, gå med i A-kassan endast om du bryr dig om sånt.
Facket är dyrt och om du får problem med din arbetsgivare så byter du ju ändå jobb iaf så vad ska facket göra?

facket är skit, vi fick aldrig hjälp, 😡 😡 😡 akta er för transport..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).