Arbetskläder för skogen

Huggarbyxor som sågats igenom

52 inlägg 27942 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor som sågats igenom

Robertberg  
#83722 En annan sak om kedjehastighet, om jag kollar på min såg, 346 NE.

Varvtal vid maxeffekt = 9 600 v/min
Rekommenderat maxvarvtal = 14 700 v/min
Kedjehastighet vid max. effekt = 18,5 m/s
(Enligt Husqvarnas hemsida)

Säg att toppvarv ligger på 13 000, då kommer man nog en bra bit över de 20 m/s de flesta byxor ska klara..

372XPG har en kedjehastighet på 21,4 m/s vid maxeffekt (9600rpm), men där anger Husqvarnas hemsida inget maxvartal.

Sker de flesta byxsågningar när man är i stock och gnor eller när vevar i luften? Min uppfattning är att det är när man är utanför stocken, och då är det ju lättare att ha bra snurr på kedjan än när den tuggar trä..

Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor som sågats igenom

axwell  
#83725 Ja jag är av samma åsikt, men när liknande fall har varit uppe för disk. är det inte många som hållit med.

Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor som sågats igenom

Robertberg  
#83767 Det är ju ingen som sagt emot än så länge jallafall :)

Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor som sågats igenom

axwell  
#83769 De förbereder nog en attack, Stihls kundtjänst uppger 26.0 m/s för MS 200.

Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor som sågats igenom

Nonkan  
#83786 Jag skulle tro att de flesta byxsågningarna sker vid förflyttning med lite för hög tomgång på sågen alt. vid kvistning nära benen på vänster sida av stammen. Vid slarv helt enkelt.

Seriöst hanterat av HVA för övrigt, speciellt när man jämför med hur Skogma hanterade problemet med sina klass 3-stövlar. Hade inte byxorna klarat testerna så hade förmodligen en återkallning varit aktuell och det var ju skönt att slippa det jobbet :)

Användarvisningsbild

Re: Huggarbyxor som sågats igenom

swe#kipp  
#83800 Ja skogmas stölvar är inte nån rolig historia inte, jag har tittat på ett par testsågade av deras klss3 och i princip kunde det lika gärna varit ett par vanliga gummistölvar lite skrämmande att dom fick komma ut på marknaden ,,,,,,,

Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor som sågats igenom

axwell  
#83828 Du menar väl specifikt "Novesta Profesional" de tyska huggarstöveln!

Användarvisningsbild

Re: Huggarbyxor som sågats igenom

swe#kipp  
#83829 japp :)

Jag har bilder på en provsågad stövel i min telefon, jag vet inte om stöveln är bättre nu !?
Som jag förstått det så var efter ett fabriksbyte som kvaliten for i diket :)

Användarvisningsbild

Re: Huggarbyxor som sågats igenom

feffe  
#97558 jag har inte varit med om att man kan såga igenom huggarbyxorna. Och jag har inte hört någon säga att dom har lyckas man det. jag litar iallafall på min utrustning.

mvh setan

Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor som sågats igenom

Nolltax AB  
#97564 Typ jag har bilbälte å krockkudde så jag är garderad.
Bättre vore väl ej krocka..... Oavsett utrustning.

Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor som sågats igenom

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97570 Misstag gör vi alla, i 99 fall av 100 händer inget allvarligt men ibland kan man ha otur.

Användarvisningsbild

Re: Huggarbyxor som sågats igenom

Kjell S  
#115922 Har sågat i brallan en gång med full varv. Röjde alsnår och sågen gick alldeles för fort igenom en ca 8cm stam.
lägg till att man var lite trött och ouppmärksam... Det blev lite märken på låret, men det var mer "nyp" märken.
Sågen gick aldrig igenom.. Hva´s "klätterbyxor" oranga - det bästa brallorna hitills!

Användarvisningsbild

Re: Huggarbyxor som sågats igenom

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116023
Kjell S skrev: Hva´s "klätterbyxor" oranga - det bästa brallorna hitills!


Vilka mer byxor har du testat?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Huggarbyxor som sågats igenom

Kjell S  
#116126 Phanner och Oregons vanliga skogsbyxor,( lite väl orörliga ) men ok på backen, prisvärt om inte annat.

Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor som sågats igenom

norsken2  
#116439 Jag slenger aldrig mina gamla huggarbyxor ... De är bra att använda i kål- och morotåkrarna ..Bl.a. min fru skyddar sina vackra ben :P

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar