Skotare

Vart sätta kedjorna på en 8-hjuling?

10 inlägg 4855 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vart sätta kedjorna på en 8-hjuling?

Stavas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11563 Om man har 2par kedjor till skotarn som har 8 hjul vart är det vanligasst att sätta kedjorna? kan förstå att man kan sätta dom på bakre hjulparen över traktordelen när boggilyft finns men annars????? Jag har sett olika varianter på olika maskiner är det nån som har nån ide på detta???? /Stavas



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback
Ellingsson  
#11566 sätt dom på bakre delen på hyttdelen,det är de bästa...

Avatar Fallback
Stavas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11569 Hej!!! varför är det bäst att sätta dem på bakre hjulparet kvitta roll om man har lyft eller inte alltså??? Och vad är vanligast på vagnen?? Har sett båda varianter är det så att det inte spelar så stor roll då eller???
Tack för svar acke!!!!

   TS
Avatar Fallback
Ellingsson  
#11574 om du ska uppför drar det bättre om du har dom på bakre hjulparen...sen vet jag väl inte så många mer skäl...band är väl att rekomendera bak då det bär upp mycket bättre än kedjor..

Avatar Fallback
JD 810  
#11575 Jag skulle sätta de på bakre boggin på maskinen och på bakre på vagnen har för mig att det drar mer. Men det är nog en smaksak. har själv endast kedjor
på traktor delen och band på vagnen även band fram om det behövs.

Avatar Fallback
Stavas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11577 Ok då vet jag lite mer. tack så mycket för svaren. vad kör ni med för hjulbredd??? 600, 700 vet ni om det är stor skillnad på bärigheten mellan 700 och 600??? /Stavas

   TS
Avatar Fallback
Valmet830.3  
#11585
JD 810 skrev:Jag skulle sätta de på bakre boggin på maskinen och på bakre på vagnen har för mig att det drar mer. Men det är nog en smaksak. har själv endast kedjor
på traktor delen och band på vagnen även band fram om det behövs.


Håller med.

Avatar Fallback

Ja det är väl en skillnad på 600/700

JD 810  
#11618 Det gör väl en mindre skillnad på bärighet det bär ju mer med 700 hjul

Avatar Fallback
Stavas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11632 Tack för alla svar. Det måste vara så att de blir grym belastning på hjulaxel och infästning när infästningen sitter allra längst in och 700 hjul. Det gäller väl 600 oxå antagligen.
/stavas

   TS
Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11661 En liten kocum 83-35 håller boggi lådorna dåligt med bredare än 500 hjul

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).