Traktorer och processorer

Frågor om Belarus 920 -96 o nyare.

29 inlägg 19920 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Frågor om Belarus 920 -96 o nyare.

Naders  
#115654
Victor -60 skrev:Tack Naders..

Jag får tacka för tipset om att ringa till Birgers Maskiner i Lenhovda.

Jag ringde dit idag o pratade med dom om Belarus 920, han var mycket trevlig o bra o prata med, som du sa så kunde han dom traktorerna väl.
Fick svar på dom frågor jag hade, plus en massa mera som kan vara bra att veta, tex hur man plockar bort spärren, var enkelt o tog ca 6-7 timmar för en som gjorde det 1;a gången.

Dom spakarna vid framrutan jag pratade om sitter i 820 o är hydraulspakar, sitter ej så monterat i 920.

Han varnade för att köpa någon med lastare då det sliter hårt på framvagnen.
Men jag har en Hymas traktorgrävare på gården, så någon lastare blir det inte här heller.

Nu blir det att leta efter en fin Belarus 920 och åka iväg o prova o ev köpa.


Har det blivit någon ryssa-traktor än;)?

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Frågor om Belarus 920 -96 o nyare.

ryared  
#115715 jag tror det är dom traktorerna med den nya hytten som är lite mer slimmad, såg en 00:a med den hytten och dom skall nog ha våta bromsar

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Belarus 920 -96 o nyare.

stegmaster  
#115733
ryared skrev:jag tror det är dom traktorerna med den nya hytten som är lite mer slimmad, såg en 00:a med den hytten och dom skall nog ha våta bromsar

Tror inte det er riktig, va jag har hört kom inte våta bromsar förr ca 2007-2008 eller så, men säker er jag inte.
Skulle nog kolla upp detta hos en återförsäljare om inte någon här på forumet vet det säkert.

Avatar Fallback

Re: Frågor om Belarus 920 -96 o nyare.

Naders  
#115753 Jag har själv en av årsmodell -00 och där är inga våta bromsar iaf.
De hugger direkt!
Kanske skulle installera ABS :-?

Avatar Fallback

Re: Frågor om Belarus 920 -96 o nyare.

ryared  
#121639 när jag hade en volvo bm så hugg ju bromsarna men då var det bara att lägga i backen så släppte bromsen. Vad gör ni på belarusen när den har låst sig, är det lätt att "få upp låsningen" igen?

Avatar Fallback

Re: Frågor om Belarus 920 -96 o nyare.

Naders  
#121859 Nja, de låser sig väl inte på det sättet utan hugger mer.
Det är svårt att få till en mjuk inbromsning ;) .

Avatar Fallback

Re: Frågor om Belarus 920 -96 o nyare.

ryared  
#121861 Ok, skulle du rekomendera en belarus om man skall ha den till lite snöröjning och till en griplastarvagn

Avatar Fallback

Re: Frågor om Belarus 920 -96 o nyare.

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121870 Jag köpte en Belarus, den krånglade apmycket så till slut gav jag upp och bytte bort den. Dock, är man lite mekkunnig och hittar ett bra exemplar är det mycket traktor för pengarna. Min var från 97 och jag betalade 36 000, ett superfynd trodde jag, men det var kanske vad den egentligen var värd:-) Jag hade min för huggarvagnen förra vintern och det funkade hur bra som helst. Bra framkomlighet, hög markfrigång, bra flöde och bra arbetsställning. Enda nackdelen, åtminstonde på äldre Belarus, är hydraulspakarna placering. De sitter bredvid ratten vilket gör att det inte blir så smidigt att köra ramstyrningen samtidigt som man kollar bakåt.

Avatar Fallback

Re: Frågor om Belarus 920 -96 o nyare.

Naders  
#121909 Personligen är jag toppennöjd.
Sen finns ju de som lägger benen på ryggen så fort de hör att det är en maskin från öst.
Själv har jag en 920 Syncro, -00:a
Jag har haft den sen den var ny och brukat den i ca 1300 timmar.
Kanske inte mycket men jag har en IH som jag använder till de alldagliga sysslorna såsom snöröjning transporter mm mm.
Belarusen har jag enbart till skogs med antingen huggarvagnen eller gallringsprocessorn (Niab), bakom.
Och till det passar den utmärkt.
Och jag ser inga hinder för att även köra snö med den.

Jag har ingen lastare på min så några spakar vid ratten har jag ej.
De sitter på min högersida, bredvid spaken till hitchen.

Avatar Fallback

Re: Frågor om Belarus 920 -96 o nyare.

ryared  
#121918 ok tackar så mycket för informationen

Avatar Fallback

Re: Frågor om Belarus 920 -96 o nyare.

Naders  
#121936 Det var så lite så "ryared".
Bara säg till om du önskar veta mer så kan jag försöka svara....

Är du själv spekulant på en?

Avatar Fallback

Re: Frågor om Belarus 920 -96 o nyare.

ryared  
#121964 Ja, jag är ju ute efter något fyrhjulsdrivet som inte har massa elektronik och skit och med inte för många timmar på mätaren. Tittar man på dom kända märkerna då, så sticker det ju i väg ganska mycket. Så det lutar väl åt Belarus men man är ju lite tveksam till dom här jävla bromsarna.

Avatar Fallback

Re: Frågor om Belarus 920 -96 o nyare.

Naders  
#122099 Har man bara lite känsla i foten brukar det gå bra så det är nog inget att bekymra sig över.
Bara att åka och kolla på en och be att få provköra innan du bestämmer dig.

Avatar Fallback

Re: Frågor om Belarus 920 -96 o nyare.

ryared  
#122110 Tackar för den mycket värdefulla informationen får väl köpa lite mer skog också så att jag inte svälter ihjäl. Jag har själv ett liknande motto den som har mest prylar när han dör vinner.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).