Virkesmätning och Matrisfub

Skogsägaren luras av virkesmätaren

33 inlägg 14607 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skogsägaren luras av virkesmätaren

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115444 I dagens Skogsland finns en artikel om att vi skogsägare är helt utelämnade
till virkemätaren. 😡 Det är en åkare som påstår att mätningen ofta är till skogägarens
nackdel! Förut så körde åkarna på volymbetalning och var då intresserade av att
få betalt efter rätt volym. Idag körs betalning efter vikt, då finns inget intresse
att ifrågasätta mätningen av åkaren.
När får vi skördarmätning så vi slipper industrins handgångna män?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsägaren luras av virkesmätaren

masterchief  
#115447 Inte minst är det facinerande att se vrakprocenten vandra efter konjunkturen :???:

Avatar Fallback

Re: Skogsägaren luras av virkesmätaren

Bengt.Svensson  
#115454
masterchief skrev:Inte minst är det facinerande att se vrakprocenten vandra efter konjunkturen :???:

Även så hur kvalitetskraven ändras efter konjunkturen.
När jag högg baggaträd 2006/2007 sålde jag dem som sekunda timmer med prisavdrag på 100 kr från listpriset.
2007/2008 dög det inte som timmer men utmärkt som massaved.
2009/2010 dög det inte som massaved utan hela traven blev bränsleved.

Själv sågar jag en del för eget bruk och baggaträd är utmärkt virke, om än slitsamt för både sågklingan och baksågaren. :grin:

Avatar Fallback

Re: Skogsägaren luras av virkesmätaren

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115474
Röjkvist skrev:När får vi skördarmätning så vi slipper industrins handgångna män?


+1

Avatar Fallback

Re: Skogsägaren luras av virkesmätaren

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115478 Skördarmätning ligger nog på VMF mer än på bolagen, VMF jobbar hårt mot skördarmätning, den skulle ju påverka deras organisation drastiskt. Även om de har en plats som kontrollanter så måste de ju skära hårt i personal.

Avatar Fallback

Re: Skogsägaren luras av virkesmätaren

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115482 Det är nog omorganisationen som avskräcker VMF.

Inmätningen kunde till och med bli billigare för skogsägaren.
Alt under 4% felmätning av skördarna är lönsamt för skogsägarna, vad gäller massaved vart fall.

Avatar Fallback

Re: Skogsägaren luras av virkesmätaren

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115577 Det finns många intressenter som bromsar mätning i skördare.
VMF tappar jobb. Dessutom är VMF "verktyget" för virkesköparens intressen.
RMR styrs av nästan enbart köpareintressen.
Köparen vill inte ha skördarmätning med betalning per bit/prislista.
Köparna vill inte att skogsägaren skall ha bra kontroll på vad som är avverkat.

Bitmätning ger på partinivå nästan alltid sämre resultat vid andra mätningen vid såg.
Tämligen tydliga tecken tyder på att köparna vill inte ha fungerande längd och diametermätning i skördare eftersom köparna använder mätfelen bättre än vad de betalar för dessa.

För egen del bedömer jag att 40% av skördarna ganska snart kunde trimmas till vederlagsmätning. 1/3 av skördarna har brister i funktion eller attityd så vederlagsmätning är avlägsen.

Användarvisningsbild

Re: Skogsägaren luras av virkesmätaren

finskpinne  
#115644
Bertilsson skrev:För egen del bedömer jag att 40% av skördarna ganska snart kunde trimmas till vederlagsmätning. 1/3 av skördarna har brister i funktion eller attityd så vederlagsmätning är avlägsen.


Är bara lite intresserad, vad hände med dom övriga 26,66667 % av skördarna??? =))

Användarvisningsbild

Re: Skogsägaren luras av virkesmätaren

loppan  
#115646 Jag räknade med förr i tiden att alltid ca 5% av barrmassan vrakades även om man sorterade bort alla vrak minutsiöst.
Slängde därför i lite vad som hellst oftast och ändå alltid ca 5 % vrak.
Märkte även jag en tendens att tolleransen för vrak varierade med konjukturen.

Har inte sålt någon massaved på ca fem år nu då allt hamnar i vedhögen. Har ingen lust att skänka bort massaved längre.

Avatar Fallback

Re: Skogsägaren luras av virkesmätaren

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115661
finskpinne skrev:
Bertilsson skrev:För egen del bedömer jag att 40% av skördarna ganska snart kunde trimmas till vederlagsmätning. 1/3 av skördarna har brister i funktion eller attityd så vederlagsmätning är avlägsen.


Är bara lite intresserad, vad hände med dom övriga 26,66667 % av skördarna??? =))

Det tog ca 5 år för VMF att certifiera det första dussinet skördare. Ev. sänktes kraven eftersom antalet ökat fortare senaste tiden. Visst motstånd i marknaden tror jag också påverkade. Att både ta in diametrar rätt och få rätt volym är faktiskt inte så lätt som många tror.

I mittenskiktet finns gamla slitna maskiner som inte byter bussningar etc.
Att upptäcka att aggregat som mäter i matarhjul inte har axeln mitt i hjulet har varit något av problem som fått mej att hicka till.
Attityden till att det krävs mer kontrollmätning än tidigare, högre hydraultryck och för många krävs ökat omdöme vid matning och kranföring.
I denna grupp kan vi ha en generation skördare och förare som jag är orolig för.
Vissa har valt självvalda träd för kontroll som de inte kontrollerar korrekt.
Oberoende kontroll hos dessa behöver komma mycket oftare än 1-2 ggr/år.

Om ytterligare synpunkter behövs tar vi det i Simbas tråd i Virkesmätning etc.

Användarvisningsbild

Re: Skogsägaren luras av virkesmätaren

finskpinne  
#115670 Nej det är fullständigt omöjligt att få ett aggregat att mäta 100 % rätt!!! Men med kompetenta förare kan man få ett resultat som stämmer väldigt bra. Och dom som inte klarar av att få sitt aggregat att mäta inom lagens gränser så blir ju helt enkelt utan jobb, punkt slut. Inte accepterar man ju inkompetent folk i andra branscher heller, t.ex. att en elektriker kopplat så att när man tänder lampan i köket så slocknar tv samtidigt som garagedörren åker upp och ner. Nej, det gör man inte utan den personen blir utan jobb!!!

Men om ni så envist fortsätter att tro att ni skogsägare i sverige blir mindre lurade av virkesmätarna än av skördarmätningen så får ni gärna fortsätta med det, för en entreprenör som får betalt enligt skördarlistan tycker ju att det är sjuhe¤#%¤es kul att lura sig själv!!!

Jag påstår ju inte att skördarmätningen är perfekt, den är långt ifrån perfekt, men sett från skogsägarens sida så är det för tillfället den minst dåliga metoden. Här i Finland drabbas ju inte skogsägaren av vrak... Endast entreprenören som får sparken p.g.a INKOMPETENS!!! Efter ett tag finns bara dom kompetenta entreprenörerna kvar, lite som Darwin menade att evolutionen har sig gång och gör ett naturligt urval. Alltså endast dom starkaste överlever!!

Oj, nu gick jag nästan upp i varv lite. :grin: Ni får ursäkta mig men jag har en aning svårt att förstå hur två relativt lika grannländer kan skiljas åt så betydligt inom vissa områden... :shock:

Avatar Fallback

Re: Skogsägaren luras av virkesmätaren

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115682 Det finns alltid mätfel, oavsett hur eller vad man mäter. Bara det är tillräckligt bra, så är problemet löst.

Avatar Fallback

Re: Skogsägaren luras av virkesmätaren

vastergarden  
#115690 Mätfel herr Mangan ?Ja givetvis finns det skillda mätfel som beror på den mänskluiga faktorn.Det ligger ju i den mätform vi har i dag vid industrin-,
Men vad anser du om de
*:diameterfel som skördaren idag kan ge?Exempelvis de diameterfel som skördaren kan visa upp med den stamprofil som kan fås?
* volymfel som kan ges på "knubbig" slutavverkning där klentimmer/sparr tas ut och volymmäts m.h.a standardiserade omräkningstal (speciellt som tredje o fjärdestockar i rubricerad avverkning)?

/Y Edström

Avatar Fallback

Re: Skogsägaren luras av virkesmätaren

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115699 Oj, trampade jag på herr Edströms ömma tå? :-)

Användarvisningsbild

Re: Skogsägaren luras av virkesmätaren

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115723 Ett sätt att helt kringgå detta problem är ju att sälja virket som rotpost. Då vet skogsägaren vad han/hon får för skogen och dessutom får skogsägaren 100% av pengarna i förskott.

Hur vida skogsägaren sedan får mer pengar vid rotpost än vid avverkningsuppdrag eller leveransrotköp, vet jag ej.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).