Bioenergi

pris....

17 inlägg 8634 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

pris....

Bengt olsson  
#115392 Skall o titta på en trave på 700 meter i morgon ren björk,synd att det inte är mitt i sommaren hade nog vart lite lättare att förhandla om priset då.
Vill helst se traven innan jag ger han ett pris,kan ju spara många timmar vid maskinen om det är lagom grovt.
Får hoppas att det går att få hyfsat pris. :grin:



   TS
Användarvisningsbild

Re: pris....

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115451 Vad jag har märkt så blir det svårare och svårare att få ett hyffsat pris.
De jag köper av närmar sig 400kr/m3 fub, blir svårare och svårare att få ihop kalkylen.
Hoppas du lyckas bättre! :)

Avatar Fallback

Re: pris....

Nolltax AB  
#115457 Å svenne pyntar mer för veden....

Användarvisningsbild

Re: pris....

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115459 Mm, men veden blir inte ved av sig självt...
Och svenne har en smärtgräns han med...

Avatar Fallback

Re: pris....

marcus_ford 3600  
#115499 320 fast metern vid bilväg... inte en krona mer :lol:

Avatar Fallback

Re: pris....

Håkan  
#115536 En liten fråga...Finns det någon i Kalmartrakten som säljer björkmassaved? Har inte kommit ut i skogen ännu och nu börjar det snart bli dags att komma igång med klyven.

Avatar Fallback

Re: pris....

Nolltax AB  
#115540 I min region tar bonnfolket 900 spänn för en kubik stjälpt mått.
Lite mer än en kubik fast björkmassa......

Avatar Fallback

Re: pris....

Bengt olsson  
#115564 Bjöd han 350 kr fast metern ligger vid väg,fin ved lagom grovt,han påstår att han fått bud på 220 löst ?.Men det betalar inte jag,kan få billigare på annat håll,men det kan ju va värt att betala lite mer om det är lagom grovt,mindre timmar vid maskinen!

   TS
Avatar Fallback

Re: pris....

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115606 220 löst ger typ ett pris fast på 220x1,8=396 eller tänker jag fel?
ganska billigt tycker jag.



Zorran en som tror på virkespriserna.

Användarvisningsbild

Re: pris....

halvproffs  
#115614 Det är väl bara att köpa av bolag eller förening.

Avatar Fallback

Re: pris....

Håkan  
#115636 Jag pratade med en från Blekinge idag och han ville ha 280kr/löst visserligen var det bok och ek (liten diam.) men frågan är om man får ut det merpriset, kanske i större städer.

Avatar Fallback

Re: pris....

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115648 Jag köper för 220 inkl moms, löst... av bolaget vi kör åt jag tycker det är billigt...

Användarvisningsbild

Re: pris....

Vedproducent  
#118702
nutte skrev:Jag köper för 220 inkl moms, löst... av bolaget vi kör åt jag tycker det är billigt...


Billigt är väl upp till var och en att bedömma. Men med 45 % fastvolym som det ofta är på björken så blir priset 391 kr fub + moms. Grundpriset ligger på många håll hos skogsbolagen på 330 kr för björken. Men sen ska ju bolaget ha sin provision också som ska täcka sina kostnader plus eventuella premier till skogsägaren.

Själv betalar jag 365 plus moms /fub och det får jag vara nöjd med när jag köper så stora volymer.

Avatar Fallback

Re: pris....

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118703
Vedproducent skrev:
nutte skrev:Jag köper för 220 inkl moms, löst... av bolaget vi kör åt jag tycker det är billigt...


Billigt är väl upp till var och en att bedömma. Men med 45 % fastvolym som det ofta är på björken så blir priset 391 kr fub + moms. Grundpriset ligger på många håll hos skogsbolagen på 330 kr för björken. Men sen ska ju bolaget ha sin provision också som ska täcka sina kostnader plus eventuella premier till skogsägaren.

Själv betalar jag 365 plus moms /fub och det får jag vara nöjd med när jag köper så stora volymer.


Ja vet inte va folk säljer för annars i era krokar... Här tar dom som säljer "svart" 250 kr m3 travat, å dom som säljer me kvitto tar 230 +moms... Iaf dom ja känner som håller på, å dom får då allt sålt... Så i mina ögon är 220 inkl moms asbilligt;) Å det är LÅNGVED det gäller...

Användarvisningsbild

Re: pris....

Vedproducent  
#118707
nutte skrev:
Vedproducent skrev:
nutte skrev:Jag köper för 220 inkl moms, löst... av bolaget vi kör åt jag tycker det är billigt...


Billigt är väl upp till var och en att bedömma. Men med 45 % fastvolym som det ofta är på björken så blir priset 391 kr fub + moms. Grundpriset ligger på många håll hos skogsbolagen på 330 kr för björken. Men sen ska ju bolaget ha sin provision också som ska täcka sina kostnader plus eventuella premier till skogsägaren.

Själv betalar jag 365 plus moms /fub och det får jag vara nöjd med när jag köper så stora volymer.


Ja vet inte va folk säljer för annars i era krokar... Här tar dom som säljer "svart" 250 kr m3 travat, å dom som säljer me kvitto tar 230 +moms... Iaf dom ja känner som håller på, å dom får då allt sålt... Så i mina ögon är 220 inkl moms asbilligt;) Å det är LÅNGVED det gäller...


Jo det är väl priser här med på ca 200-250 kr m3/t svart. Tror nog inte så många begriper att det blir ett massavedspris på 555 kr/fub svart (med pris 250 kr m3/t). I så fall skulle det nog inte säljas till dom nivåerna. Helt säker på att det går att köpa björken betydligt billigare hos de flesta skogsbolag avsevärt billigare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).