Bioenergi

Vedläget?

110 inlägg 31375 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vedläget?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115194 Jag hade muntligt lov av en kommunal tjänsteman att köpa lite mark runt tomten där jag bor, sparade pengar i ett par år och kontaktade kommunen igen ang. markköpet. Nej nej sa kommunchefen, vi säljer inget :sad:
Med pengarna brännande i fickan så bestämde jag mig för att bygga vattenburet värmesystem i huset istället, högg en rätt stor vedhög med 50 cm pannved ren björk, köpte även två acctankar.
Vips hösten -07 blev en torp med en vidhängande liten skogsbit ca 7 km bort till salu, budade hem det och då passade precis kapitalet på kontot till handpenningen, hastigt och lustigt så var man pank igen.

Sommaren -08 ringde kommunchefen, han hade tänkt om, det skulle nog gå att få köpa marken runt tomten ändå, vilket fick till följd att jag fick hasta iväg till banken med mössan i hand.

Något pannsystem har inte byggts, och 50 cm lång ved är ungefär dubbelt för lång för att passa min lilla kakelugn, så tackar som frågar, vedläget är extremt bra, och har så vart i snart fyra år :roll:

Användarvisningsbild

Re: Vedläget?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115202
D Brown skrev:Något pannsystem har inte byggts, och 50 cm lång ved är ungefär dubbelt för lång för att passa min lilla kakelugn, så tackar som frågar, vedläget är extremt bra, och har så vart i snart fyra år :roll:


Har byggt ett sånt pannsystem. Gjorde för liten vedhög, mars ser ut att bli kall. Vedläget är uselt, har snart bara en massa 25 cm kaminved kvar.Bor du långt från Gagnef? :wink:

Avatar Fallback

Re: Vedläget?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115216
Uvskogen skrev:Har byggt ett sånt pannsystem. Gjorde för liten vedhög, mars ser ut att bli kall. Vedläget är uselt, har snart bara en massa 25 cm kaminved kvar.Bor du långt från Gagnef? :wink:


15,4 mil enligt eniro, helt rakt söderut :wink:

Avatar Fallback

Re: Vedläget?

potatis1  
#115227 Hallen är köpt av TEMAhallen måtten 18 x 30 meter väggarana är 3 st. är klädda med perforerad gummiduk jädrans starkt är det släpper igenom ca. 60 % luft o släpper visserligen igenom lite snö när det är snöstorm men det är minemalt, tack o lov köpte jag hallen innan Kina vakna till liv priset hamnade runt 400 med asfalt o grundplintar o montage det är intjänat i dag.Det är kanon att slippa hålla på med presseningar o plåtar mitt i vintern o skotta fram veden.

Användarvisningsbild

Re: Vedläget?

Skogshuggarn  
#115251 Såg jäkligt proffsigt ut, och ordentlig luftgenomströmning gör säkert sitt till för att både torka veden/vädra ut fukt och förhindra mögel (som vi snackat om i en annan tråd).

Funderar själv på en hall, främst för maskiner, men även lite vedlagring.
Den blir dock helt i plåt om jag någon ggn kommer på att den ska isoleras - delvis.

Avatar Fallback

Re: Vedläget?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115598 http://www.blocket.se/alvsborg/Kluven_v ... ?ca=16&w=1

470:-/m3 travat.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vedläget?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115599 http://www.blocket.se/alvsborg/Torr_sta ... ?ca=16&w=1

dryga 1000 spänn/m3 travat :shock:

   TS
Avatar Fallback

Re: Vedläget?

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115628 Var dyr på pallen ........ 300 spänn :grin:

Användarvisningsbild

Re: Vedläget?

loppan  
#115647 1000 spänn = ca 1 kr kwh... Bättre att köpa el som är arbetsfri för dom pengarna.
Allt över 500 kr m3 stjälpt är för dyrt för ved för sedan hamnar man på samma kwh kostnad som värmepump som ligger på
ca 60-70 öre kwh

Användarvisningsbild

Re: Vedläget?

Skogshuggarn  
#115756 Det är många faktorer inblandade här Loppan, så slutsumman beror i allra högsta grad på hur du räknar.
Vedsortiment/densitet/måttslag/torrhalt/verkningsgrad, osv.

Rent generellt så tror jag att prisnivån på 1000:- m3t kommer att överskridas den här vintern- om kylan håller i sig.
(Kanske redan har gjort det i/runt storstäderna?).

Användarvisningsbild

Re: Vedläget?

masterchief  
#115759 Har man slut på veden och inte eloptimerat system så blir det ruggigt dyrt att köra elpatronerna.
Går liksom inte att jämföra med ett system där det bygger på eluppvärmning.
Tom rå massaved går att sälja nu till bra priser.

Avatar Fallback

Re: Vedläget?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115773 Jag har en 6 m3 långved liggande, vem köper sådant?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedläget?

loppan  
#115778 Har man inga alternativ till vedeldning eller eluppvärmt vattenburet system med effekrförluster som alt.så är det väl bara att
betala och se glad ut.

Jag räknade noga på olika alt.innan det blev en ny vedpanna och kom fram till dessa priser.
Blandved får inte kosta mer än ca 500 kr själpt på årsbasis,annars blir vedeldning ett för dyrt alternativ med rådande elpris.

När man har egen skog som jag så blir ekvationen en annan men man skall alltid räkna så att man vet vad man sysslar med.

Avatar Fallback

Re: Vedläget?

ce conny  
#115783
potatis1 skrev:
H3nkk4 skrev:
potatis1 skrev:3 st. väggar på ladan har jag satt luftningsduk i gummi den släpper igenom ca. 60 % luft typ vädringsduk som dom har i djurstallar, sedan kapar vi i 1000 liters säck på europall ställar in med traktor o lastare 4 på varandra kan bli lite mögel i raden längst ner när det är blöta sommrar , jag har haft typ grusat golv tills i höstas men nu har vi asfalterat med en tät asfalt på 5 cm, vi tror att möglet kommer från marken. Men den veden ställer vi undan när vi kör ut på hösten och nu är den slut när det inte finns något annat att köpa.



Vad är det för mått på ladan? Den måste ju vara ganska stor med tanke på att du har 1500m3 ved i den.
Veden som du säljer direkt på kärra, är det rå ved direkt från vedmaskinen?

Kan du ev. bifoga bilder på vedladan? Skulle vara mycket intressant.

Jag har lagt in bilder i albumet, ladan är på 535 kvadrat




hur jör jag när jag vill se bilderna på ladan/hallen?

Användarvisningsbild

Re: Vedläget?

Skogshuggarn  
#115785 Leta upp inlägg skrivet av Potatis1 och kolla under användarnamnet.
Finns en mappfunktion där (till höger om PM )

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).