Små skogsmaskiner och övriga maskiner

ATV på skoter led?

6 inlägg 19151 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

ATV på skoter led?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115618 Får man åka Fyrhjuling,(terrängreggad) på skoter led hur som helst? kan ja ta familjen å bara åka efterskoterleden nu under vinterhalvåret precis som vilken snöskoter som helst eller finns det nån lag som säger att ja INTE får det? å är det nån som vet vart det kan stå nått om detta så länka gärna, för enligt en bekant så får man INTE åka efter skoterled med ATV, å det verkar i mina öron befängt, dom är ju reggade till samma sak iaf dom äldre (terrängskoter) så då undrar ja va som gäller...


/Nutte

Denna tråd tar upp problematiken med skador som uppkommer genom att främst privatpersoner nyttjar privat mark. Vi har satt ihop en hashtag om detta så du snabbt kan läsa fler trådar i ämnet: #allemansskador




   TS
Användarvisningsbild

Re: ATV på skoter led?

Elias  
#115622 Enligt lag så borde det väl vara okej eftersom en skoter är reggad på samma sätt som en atv dvs terrängfordon. Dock lär de som kör skoter bli rätt förbannade eftersom fyrhjulingen brukar riva sönder leden och göra diken.Men självklart beroende på i vilket före det är när man kör.

Avatar Fallback

Re: ATV på skoter led?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115625 Ja är det mjuk å jävligt vill man väl inte ens åka där... Men nu är det stenhårt å det blir inte ett märke, men finns det ingen lag som säger att man INTE får så får man! oavsett om skoter folket gillar det eller inte, men ja tänker mer konkret om det finns en lag som säger att man inte får, OM man nu blir "tagen" åkandes efter en skoterled... själv hittar ja inte nått av värde när ja söker på nätet, bara rent allmänt att det ska va snötäckt för att få köra i terräng, inte köra i planteringar osv...

   TS
Avatar Fallback

Re: ATV på skoter led?

patrik.ny  
#115632 Jag tror att enligt terrängkörningslagen att det är ok att köra med vadsomhellst i terrängen och på skoterleder. när det är snö på marken.
Jag kollade upp det där en gång när ja funderade på att bygga om min pickup med såna stora hjul som de har på island. Coolt o ha när man kör till fjälls.

Användarvisningsbild

Re: ATV på skoter led?

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115779 Patrik.ny har rätt. Jag kollade upp det väldigt noga då jag för några år sedan körde mycket hoj på skoterleder. Att åka mc på led år också helt lagligt men inte så uppskattat. Att köra atv efetr skoterled är inte så kul tycker jag, roligare att ta skotern så det har aldrig varit aktuellt för mig.
Ett tips för att slippa sura skoterfolk är att köpa ett ledmärke av lokala skoterklubben. Ett klistermärke som man ska klistra på fordonet för att visa att man är med och bidrar till underhållet av lederna. De allra flesta skoterägare är för snåla så de köper inget. Det brukar få tyst på klagsången om man frågar hur de är med och bidrar till de fina lederna i socknen och pekar på det fina med att ha ledmärke.


Sen hittade jag det här?!?
http://fiskeoskoter.se/Ledkort_foer_sko ... aeller.htm
Där står det att man måste betala 1000 kronor för att köra på lederna?!? Kan det vara möjligt att de får ha sådana regler?!?

Avatar Fallback

Re: ATV på skoter led?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115782 Det man kan hävda om de skulle bli tjafs, är ju att dom som sköter lederna å röjjer dom, åker ju fyrhjuling för att röjja, på barmark å utan tilllåtelse från markägeren;)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).