Bioenergi

Skördning/Skotning risanpassat

19 inlägg 11738 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skördning/Skotning risanpassat

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11537 Hur upplever ni att köra risanpassat kontra vanligt? Skördaren tappar man inget på men vi upplever ett rejält tapp på skotningen. Mindre virke på vägarna,samt att det blir väldigt mycket sämre komfort när man inte får köra på risbädden istället,vilket resulterar i att man lär köra saktare för att inte njurarna ska hoppa ur!



   TS
Avatar Fallback
Jaskar  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11549 Jag undrar om man inte tappar lite på skördningen också, det känns iaf som att jag kör mer om jag får lägga riset i vägen. Det bli ju lite mer planering för att få så stora högar som möjligt, och att inte rishögen hindrar en senare. Framför allt om det är lite terräng så kan det ju vara bängligt.
Hur menar du med att det blir mindre virke på vägarna? Man tar väl ändå så mycket man når när man skördar, oavsett om man kör på riset eller inte? Nackdelen är väl isf att virkeshögarna blir mycket större, och skotaren först måste stå still och lasta och sedan köra längre till nästa hög. Eller?
Hur stor del av det ni kör är risanpassat? Vi kör i princip alla objekt för grotning. Brukar dock inte vara så oerhört noggrann, eftersom det inte är vi som kör ut det. Man blir ju så mycket mer petig om det är nån man känner som ska skota efter en, vare sig det är rundvirke eller ris... :wink:

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#11552 "Nybörjarfel" eller inte???,,,, men jag tycker det följer med mycket kvistat och apterat massavirke av prima kvalisort i de grotbuntar som jag sett.
Det mesta har dock kommit från bolagsskog till egen industri, men händer samma sak i privatskogarna så är det ju en förlust för skogsägaren.

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11553 När vi kör som "vanligt" kör vi alltid enkelslag,sen ett till enkelslag utanför som vi sträcker in virket så skotaren når de från föregående väg,därigenom blir det dubbelt så mycket virke på samma väg som skotaren går på mot om man kör risanpassat.
På egen skog (Bergvik med Korsnäs som arbetsgivare) är det väl sagt att allt över T24 ska grotas. Men sen är det ju en tolkningsfråga med terräng osv. om det överhuvudtaget är möjligt utan att skotaren ska få det alltför eländigt.
Tror det stora problemet är att man grotar för "mycket". Bara för att det ska grotas så behöver man ju inte köra så varje kvadratmeter. Är det lite stenigt kan man köra som vanligt det partiet osv. Dock är det lite bökigt att hålla på ställa om å lägga virket på andra ledden igen.
Skulle inte ha nåt emot å slippa skiten om ja ska va ärlig. Men de är nog bara att inse att de blir mer och mer poppis.

Jaskar skrev:Jag undrar om man inte tappar lite på skördningen också, det känns iaf som att jag kör mer om jag får lägga riset i vägen. Det bli ju lite mer planering för att få så stora högar som möjligt, och att inte rishögen hindrar en senare. Framför allt om det är lite terräng så kan det ju vara bängligt.
Hur menar du med att det blir mindre virke på vägarna? Man tar väl ändå så mycket man når när man skördar, oavsett om man kör på riset eller inte? Nackdelen är väl isf att virkeshögarna blir mycket större, och skotaren först måste stå still och lasta och sedan köra längre till nästa hög. Eller?
Hur stor del av det ni kör är risanpassat? Vi kör i princip alla objekt för grotning. Brukar dock inte vara så oerhört noggrann, eftersom det inte är vi som kör ut det. Man blir ju så mycket mer petig om det är nån man känner som ska skota efter en, vare sig det är rundvirke eller ris... :wink:

   TS
Avatar Fallback
Jaskar  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11579 Ja, det är nog här för att stanna, tyvärr.
Vi kör för Vida, och kör ju bara privatskog, vilket gör att direktiv kan skilja oerhört från objekt till objekt. Kan vara riktigt meckigt ibland att hålla koll på vad som ska sparas/huggas/aktas osv. Vore skönt att ha enhetliga order, som jag kan tänka mig ni har på bolagsskogen. Därför risanpassar vi så gott som allt, för inte sällan vet inte markägaren hur han/hon/den vill göra med riset förrän efteråt. Ståndorten är ju sällan nån begränsning här i Götaland heller.
Risskotning förresten verkar mäkta tråkigt; man kan ju inte behöva fundera så himla mycket på körningen då. "Hm, vilket sortiment ska jag köra nu? Jag kanske skulle samlasta ris och... få se... ris kanske?" Men jag har ju inte testat, så rätta mig gärna.

Ang missad massa i groten, så händer det säkert på privatskog också, ibland råkar man ju täcka nån pinne med ris så att skotaren missar den sen. Undrar dock om det blir så stor förlust; det krävs många såna pinnar innan det är en kubik. Har också sett att en del när de huggit ut sista massabiten matar ut ytterligare en bit och kapar av den innan de nollar ur. Det kanske är sådana bitar som gör att risvältan verkar mer massafylld än den egentligen är?

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11587 Ja,de måste ju vara rena öken att skota ris,inte mycket till utmaning direkt. Bara vräka på och av.
Vi brukar kapa i torrträd som står ivägen osv. Direktiven är ju att de ska stå kvar,men är de fara att man får dom på sig brukar vi kapa ner de i grothögen. Då kan de ju också se ut som att de ligger massaved i rishögen.

   TS
Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11592 hur myvket man tappar på att köra risanpassat vet jag inte men vi gör ju det på stort sett alla obejkt.. det är mycket lättare att köra det nu med h20 mot den 1470 jag körde innan för kran är så pass mycket starkare o matningskraften med.. sen tycker jag att det ser bättre ut med när man får till riktiga rishögar.. fast är det blöt eller sprängsten o liknade då använder vi oss av riset att åka på..

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#11619 Följde onekligen med mycket prima massaved i både grotkrossen och lagringsvältorna som jag
beskådat hos ett av våra pappersbruk.
Alltså inte lagringsskadat/kvistade toppbitar/rötskadat/felapterat/övergrovt/torrgadd/mätvägrat, osv.
Man skulle ha fått vara "sorterare" vid grotfickan till krossen så hade man säkert haft en rejäl
dagsförtjänst, för i det flesta griplass som L 180´n bar fram hängde det med någon eller några bitar
som helt säkert dugt som massaved istället.
Däremot vet man ju inte vilka förhållningsorder huggarlaget har fått när dom sas "hugger grotanpassat
i egen skog"?.
Förlusten kanske blir försummbar även om virkesandelen blir hög i groten när allt är omvandlat till
"egen" ström/processånga + det överskott som de dumpar ut på fjärrvärmenätet.
Sämre är det ju om förfaringssättet upprepas i privatskogarna, för vi får ju i princip bara "skitpengar"
för sortimentet eller att det på sin höjd blir kvittat mot "gratis MB".
Man vet ju dessutom sedan gammalt, hur det kan se ut i "vinterpost" när vårsolen börjar gassa fram
kvarlämnat virke i både större och mindre omf, så visst funderar man om grotanpassad huggning kan
öka på virkesförlusterna?.

Användarvisningsbild
Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11629 Den huvudsakliga sysselsättningen för företaget jag jobbar på är grotskotning i västerbottens inland , jag kan intyga att en lobotomering inte skulle vara ett förhinder för att skota ris :lol: dock är ju terrängkörningen med fullt rislass inget för den med hjärtproblem i släkten , smått spännande när tyngdpunkten ligger runtikring toppen av kranpelaren när man tar sig fram i stenskravlet , men en fördel är ju att man orkar köra långa skift vilket man uppskattar som veckopendlare. Men gudskelov så ska vi skota virke efter en bolagsskördare nu ett tag så man får lite variation :D . Angående mycket rundvirke i riset så kanske det kommer från vinteravverkade poster som grotskotats efter att det töat , det som göms i snö ni vet man brukar hitta en del virke ibland , tur att dom värsta posterna varit bolagsskog för som privat markägare hade man inte blivit så nöjd 😡

Avatar Fallback
Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15762 helt klart så tar grotanpassat lite längre tid, mest för skördaren upplever vi iallafall. Man får ju flytta en del träd så långt jämfört med då man kör som "vanligt" och är dom träden då små så känns det lite dumt.
Körde nåt test på nåt ställe vi varit och då skijde det ca 20 träd/timme mellan grotanpassat och vanligt. Det var ju då ett normalt varierat bestånd här uppe i norr med både klent och grovt tall, gran och björk.
Kan tänka mig att det itne sänker produktionen nånting i södra sverige i era storgranar :roll:

En till nackdel tykcer ajg är att det blir mkt svårare att sortera virket fint och samtidigt inte få det så långt fårn vägen så skoteren når det fint. Blir som trångt då man har 2-3 talltimmer sortiment, grantimmer, massa och löv.

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15792 när vi kör risanpassat (typ jämnt) så fäller vi rakt fram och upparbetar på sidan. jag tycker det går fottare för att man ser varje ändyta och när du matar ut biten så har du lättare att se krök ..
ska vi lägga riset i vägen såtar det längre tid att se ändytan..har du topp röta i en bit så är den lättare att missa.
min efarenhet är att det man är van vid går snabbast

Avatar Fallback
Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15840 Säkert är det så att det man är mest van går bäst.... Man har vant sig att köra på ett visst sätt och då tycker amn att det är det bästa.
Helt klart ser amn röta bättre om du fäller framåt... men men tykcer det blir till att flytta många träd onödigt långt. Vi har ju så många småträd här uppe :(

Avatar Fallback
grotförare  
#20470 här hos oss så säger många av skördar förarna att de inte tar nå spec längre tid att grot anpassa.

å vist ibland kan de var lite enformit å köra grot men de är mer utmaning än att köra virke om de är ett stenit objekt, ett ris lass de blir som ett hö lass å de kan va rätt vinglit ibland! men jag trivs med att köra grot!

Avatar Fallback
Bonden/Ramnäs  
#20502
grotförare skrev:här hos oss så säger många av skördar förarna att de inte tar nå spec längre tid att grot anpassa.

å vist ibland kan de var lite enformit å köra grot men de är mer utmaning än att köra virke om de är ett stenit objekt, ett ris lass de blir som ett hö lass å de kan va rätt vinglit ibland! men jag trivs med att köra grot!



tjabba:D vart kör du någonstanns och åt vilka?:)

Avatar Fallback
grotförare  
#20503 jag kör i gästrikeland å lite i nord västra uppland! å vi kör åt stora enso bioenergi ab!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).