Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Ny miniskotare under utveckling

130 inlägg 56169 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

tjoolahopp  
#115489
eller varför inte denna storlek som Mactrac ....

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

pcrNiklas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115493
corvette87 skrev:
Emil N skrev:
pcrNiklas skrev:Förstår inte riktigt varför modultänket inte har slagit igen mer inom småskaligt skogs/gårdsbruk. En dragare som man kan använda till mycket. Lite som en atv fast mer rejäl och med hydraulik. för mig så är den maskinen i dagsläget en vimek Minimaster 620. En maskin som kan användas till mycket med lite fantasi.


Jo det finns. Den heter traktor.


:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:




hoppsan bjöd visst lite på den :).. jaja.

jo klart. Men en traktor är lite för stor (läs bred) och kostar väldigt mycket om den ska funka bra i skogen (dubbelkommando osv). En mindre traktor blir väldigt trång i hytten också. Sett utomlands att dom kör med traktorer egentligen tänkta för vinodlingar i skogen, midjestyrda och smidiga. Det kunde vara nåt. Men de tas ju inte in i sverige där det minst ska vara 100 hk i en traktor känns det som.

Ett mellanting mellan traktor och en atv vore väl i mina ögon det ultimata. Eller vad tror ni??

intressant diskussion detta

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

pcrNiklas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115496 typ en sån här

eller en holder

Användarvisningsbild

Re: Ny miniskotare under utveckling

Torparn79  
#115498
tjoolahopp skrev:http://www.youtube.com/watch?v=85EeYQdakLw&feature=related som denna till exempel påminner om mactrac fast då på anabola....:)

ÅHH, den var ju skitfrän..
JAG VILL HA!!!!

snacka om att få en brutal arbetsmiljö när man får njuta av den sången hela dagarna..
nästan så man skulle kunna jobba gratis..

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115501 Med Mac Trac så har dom "missat" en fundamental grej och det är att den extra frihetsgraden dom har i midjan gör att framkomligheten för maskinen försämras radikalt. Jag har inte hittat någon maskin som skulle lämpa sig för att bygga ihop med en vagn så man bara får två frihetsgrader där. Däremot så skulle Alstorns framdel utan problem kunna funka med en annan bakdel bara att man i huvudsak kör den baklänges.

Jag har sett en hel del videosnuttar över hur dom gör söderöver och kan inte annat än tycka att dom ser väldigt amatörmässiga ut. Dom har väldigt starka motorstarka maskiner som drar en massa soppa men får fram väldigt lite timmer/ved.
Bara inse att här i norden ligger vi främst i världen på detta område vare sig det gäller stora eller små maskiner.

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

tjoolahopp  
#115503 Hur menar du då med två frihets grader?

Användarvisningsbild

Re: Ny miniskotare under utveckling

Knegarn  
#115505 Men allvarligt, dessa minimaskiner!? varför? Alltså jag förstår ju idén om man har en massa pengar och lite egen skog att pyssla på i. Men som leverne funkar dom ju aldrig! varför har man inte en liten traktor med en liten huggarvagn då? skogen är ju jättestor så varför ska maskinerna va så små?

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115506 Man brukar prata om att en punkt/nod har 6 frihetsgrader, tre i translation och tre i rotation. I midjan på på en skogstraktor så har du två frihetsgrader fria medan du i draget på en traktor har tre. I detta fall är det endast rotationsfrihetsgrader vi talar om.

Med minimaskiner kan man göra rätt mycket och har man svårt att ha råd med en lite maskin, ja då har man ju knappast lättare att ha råd med en stor. Alstorn är för övrigt inte sååå liten.
Sen är det ju så att det dom flesta små skogsägarna gör är att dom gör första och andragallringen själv och lejer bort slutavverkningen. Gör man så är en liten maskin av större intresse än en stor.
Det som saknas är en POTENT maskin för amatören (den lilla skogsägaren) som är någolunda prissatt. Dom som har skogsarbete som yrke har ganska svårt (av naturliga själ) att få ekonomi i en liten maskin.
Idag finns det fortfarande ganska mycket gamla skotare från 60-70 talet som är enkla och robusta och jämfört med dagens maskiner ganska små.
Dessa maskiner har i princip inga efterträdare. Hur ser framtiden ut när dom maskinerna är borta?
Alstorn skulle sälja mångdubbelt om den inte kostade dom en ny BMW.

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

tjoolahopp  
#115510 Ja varför inte.

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

tjoolahopp  
#115514 Anders S sa en bra massa saker där och nu...

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

plutten  
#115528 Håller med Knegarn, i dom svenska skogarna tycks det vimla av en massa " pysselaktörer " som puttrar fram med sina små ekipage. Uppfinningsrikedomen verkar vara oändlig. Man får hoppas att det kan räknas hem på nöjeskontot. Annars är nog virkespriserna för höga om det går att få ekonomi i dessa i ett vanligt ekonomiskogsbruk..

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115532 Det är alla dessa "pysselaktörer" som gör att de yrkesverksamma inte kan ta ut vilket pris dom vill.

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

swetrac  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115550
Anders_S skrev:Man brukar prata om att en punkt/nod har 6 frihetsgrader, tre i translation och tre i rotation. I midjan på på en skogstraktor så har du två frihetsgrader fria medan du i draget på en traktor har tre. I detta fall är det endast rotationsfrihetsgrader vi talar om.

Med minimaskiner kan man göra rätt mycket och har man svårt att ha råd med en lite maskin, ja då har man ju knappast lättare att ha råd med en stor. Alstorn är för övrigt inte sååå liten.
Sen är det ju så att det dom flesta små skogsägarna gör är att dom gör första och andragallringen själv och lejer bort slutavverkningen. Gör man så är en liten maskin av större intresse än en stor.
Det som saknas är en POTENT maskin för amatören (den lilla skogsägaren) som är någolunda prissatt. Dom som har skogsarbete som yrke har ganska svårt (av naturliga själ) att få ekonomi i en liten maskin.
Idag finns det fortfarande ganska mycket gamla skotare från 60-70 talet som är enkla och robusta och jämfört med dagens maskiner ganska små.
Dessa maskiner har i princip inga efterträdare. Hur ser framtiden ut när dom maskinerna är borta?
Alstorn skulle sälja mångdubbelt om den inte kostade dom en ny BMW.


Som maskinbyggare följer jag nu ett par spännande diskussioner här på forumet vilket är mycket givande och informativt. Som företagare kommer man till det faktum att det man utfört under dagen måste generera tillräckligt för att räcka till nästa dag. Jag vill därför lyfta på hatten och buga för de maskintillverkare som utvecklar och producerar maskiner, säljer dessa och får svarta siffror på sista raden.Alstor och Vimek är goda exempel. Personligen vet jag att det inte är en "walk in the park" Varför tillverkar inte Volvo och Saab små minibilar för den gigantiska marknaden i Indien och Kina? Förmodligen för att förutsättningarna att skapa en lönsamhet är begränsade. Personligen älskar jag att ströva runt på en skrotgård och titta på axlar växellådor, motorer osv. hm, med dessa skulle jag kunna bygga en........? Sann rekreation och själavård, men det är svårt att omsätta i en affärsverksamhet som tryggar familjens filmjölk på frukostsbordet.Har även testat "lågpriskonceptet" med komponenter från öst vilket är lockande men inte enkelt. Utmaningen är att tillverka produkter med god lönsamhet och då finns det två vägar, volym alt. prisnivå. Kunden förväntar sig service, reservdelar etc.

Ett litet inlägg från en maskintillverkare som följer er diskussion noga, billigare marknadsundersökning är svår att finna!!

mvh

Magnus Wallin

Malwa

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115557 Jag har aldrig påstått att vare sig Alstor eller Vimek blir rika på sin verksamhet men bara för att man inte har stora marginaler så innebär det ju inte att man gör allt rätt i en hård konkurrens.
När det gäller dom två vägar du talar om så gäller det att komma ihåg en sak till nämligen att skippa mellanhänder.
Vissa saker ska man köpa färdig, vissa ska man göra själv.
Öststatsgrejor (läs Kina) ger jag inte mycket för. Man kan aldrig vara säker på vad man får för kvalité. Rätt va det är så har dom bytt ut stålkvalitén till något skräp utan att säga något i strid med avtal.
Låt säga att Alstor eller Vimek dubblerar sin produktionsvolym, vad innebär det? Tja inte lätt och säga men om dom bara anställer lika många svetsare/montörer som dom har idag och bara dubblerar produktionslinorna så kanske bara det är utvecklingskostnaden som minskar per tillverkad maskin. Om dom å andra sidan kan minska ställtider osv så kan ju tillverkningen också bli avsevärt effektivare.

Som företagare måste man fundera över vad affärsidén är, om den är att tillverka skogsmaskiner eller något bredare.
Ja menar om Alstorn hade varit ännu bättre i skogen så hade den knappast sålt bättre än den gör för den gör det redan bra MEN om den gick att använda till en massa mer så finns en större marknad tror jag.

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

tjoolahopp  
#115574 Jo me det skall ju finnas marknad till det också.
Många vill ha men inte alla som köper.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).