Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Ny miniskotare under utveckling

130 inlägg 56179 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115381 En enligt mig en betydligt mer intressant affärsidé skulle vara att göra en IKEA-variant av Alstorn (jag menar inte en direkt kopia). Japp jag kan inte släppa den. En ganska enkel (i min mening) maskin men väldigt kompetent sådan. Sälj den som en byggsats och låt folk skruva ihop den själv. Man kan spela in monteringsinstruktionerna på video och lägga upp som ett gäng klipp så kan nog dom flesta lyckas.
Sen kan man tänka sig att man säljer dragaren och vagnen var för sig. Om man kompletterar dragaren med en diff så skulle man kunna t.ex. kunna ha en bakdel i form av ett gräsklipparaggregat, hjullastare, jordfräs snöslunga osv.
Man skulle alltså i de fallen köra den bakåt och det borde ju inte vara något problem eftersom man kan sitta bakvänd.
Olika företag skulle sedan kunna anpassa sin snöslunga eller vad nu kan vara för den dragaren.
Det skulle öka användningsområdet oerhört och samtidigt kunna mångdubbla produktionsvolymerna.

Den där maskinen kommer i stort sett bara kunna ha en tillämpning och det är för lite i dagens läge.

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

tjoolahopp  
#115397 Där har vi en bra ide..något att verkligen disskutera

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

tjoolahopp  
#115398 Lite synd är det också att ni sågar siljansringen så väldigt.

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115400
tjoolahopp skrev:Lite synd är det också att ni sågar siljansringen så väldigt.


Har han bara varit seriös och svarat på våra frågor och inte arbetat mot sig själv så har det inte varit några problem. Jag tycker också att det är synd att han har sitt beteende och det straffas sig själv.
Låt oss 🙏 att vi kan få svar på våra frågor annars så låter vi disskutionen gå vidare.

Titta i senast Traktor Power där finns bla 1 skogsvalmet byggd av Weimar och en homemade skotare.
Bygga en IKEA-variant av Alstor eller någon annan tror jag mer på än att bygga en helt ny maskin.
Någon som törs göra en uppskattning hur mycket billigare det skulle bli i % jämnför med att köpa den monterad?

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115402
tjoolahopp skrev:Lite synd är det också att ni sågar siljansringen så väldigt.

Hmmm..
Siljansringen sågade väl typ, hela Sveriges nuvarande och tidigare befintliga maskinkoncept för skogsbruk..?
Han sågade väl även samtliga oliktänkande och kritiska åsikter också?
Det är min uppfattning av det hela.
Ser ingen som helst revolution inom skogsbruket med Siljansringens maskinkoncept..
Känns mer bara som en affärsidé med hög risk för förlust av insatt kapital..
Mvh. Ulf

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

pcrNiklas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115407 Förstår inte riktigt varför modultänket inte har slagit igen mer inom småskaligt skogs/gårdsbruk. En dragare som man kan använda till mycket. Lite som en atv fast mer rejäl och med hydraulik. för mig så är den maskinen i dagsläget en vimek Minimaster 620. En maskin som kan användas till mycket med lite fantasi.

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

tjoolahopp  
#115411 Ja det håller jag med om eller som Mac Trac kanske.....tål att tänka på det där med modul system samt att svetsa eller skruva ihop hemma..

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

pcrNiklas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115414 mactrac är ett fint bygge, kostar en slant mer än vimeken. Men sitter ju 35 hk diesel motor och hydrostat drivning och större pumpkapacitet vilker öppnar för ännu fler möjligheter.
tycker inte att den passar så bra i skogen bara med motorn bak. Hade varit kul att se den i verkligheten, har bara pratat med byggaren över tele. Trevlig prick dock.

Undrar om han kommer till elmia i vår.

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

tjoolahopp  
#115416 Samt att Mac Trac bygget är väldigt enkelt med detta mesta i fyrkants profil.
35 hk det är mycket det skulle komma långt med dessa hk.

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

pcrNiklas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115417 försvinner ju för visso en del i transmissionen på den men visst det är rejält tilltaget känns det som. Även hydraulikmotorerna är väl tilltagna.

tjoolahopp; har du sett den live???

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115445 Glöm Mac Trac, Den skulle inte passa för något annat än kanske någon form av folkrace.
Hård i min dom, JA men det finns så många skogsmaskiner som inte är bra och saknar existensberättigande och Mac Trac:n är en av dom.

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115461
pcrNiklas skrev:Förstår inte riktigt varför modultänket inte har slagit igen mer inom småskaligt skogs/gårdsbruk. En dragare som man kan använda till mycket. Lite som en atv fast mer rejäl och med hydraulik. för mig så är den maskinen i dagsläget en vimek Minimaster 620. En maskin som kan användas till mycket med lite fantasi.


Jo det finns. Den heter traktor.

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

corvette87  
#115481
Emil N skrev:
pcrNiklas skrev:Förstår inte riktigt varför modultänket inte har slagit igen mer inom småskaligt skogs/gårdsbruk. En dragare som man kan använda till mycket. Lite som en atv fast mer rejäl och med hydraulik. för mig så är den maskinen i dagsläget en vimek Minimaster 620. En maskin som kan användas till mycket med lite fantasi.


Jo det finns. Den heter traktor.


:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

tjoolahopp  
#115486
pcrNiklas skrev:försvinner ju för visso en del i transmissionen på den men visst det är rejält tilltaget känns det som. Även hydraulikmotorerna är väl tilltagna.

tjoolahopp; har du sett den live???

Nä jag har inte det, men jag tycker den är smart uppbyggd.
Det kan ju alltid finnas nåt matnyttigt att använda från den också.
Det är ju bra med ett öppet sinnelag så att säga.... :wink:

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

tjoolahopp  
#115488
som denna till exempel påminner om mactrac fast då på anabola....:)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).