Traktorn i skogen

Valtra, hva passer meg best?

12 inlägg 9013 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valtra, hva passer meg best?

Høsøien  
#115020 Hei igjen.

Skal kjøpe en til traktor som skal brukes til følgende:

- transport av graver på henger
- transport, henger lass opp til 12 tonn
- skogskjøring
- frontlasterarbeid

Skal ha twin-track, ettermontering koster fort 80 000,- Nok

Hvilken Valtra modell bør jeg velge?

Hvilket annet utstyr bør jeg prøve å få med? Turbinklutsj?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valtra, hva passer meg best?

Apple farmer  
#115029 Skal du dra lass på 12 tonn lovlig må du vel ha en ganske stor N-serie? Den kan du vel også få skogsrigget med ståltank etc.

Er det forresten du som har gården som ligger på venstre side av veien i 60-sona ved Høsøien når jeg kjører fra Os mot Røros? Sagbruket et stykke fra veien på høyre siden, er det ditt også?

Avatar Fallback

Re: Valtra, hva passer meg best?

Høsøien  
#115038 Nesten, naboen som har det. Han har rett traktor også, 6200 med kran bak på traktoren. Mangler laster og har ingen planer om å bytte traktor.

Ang 12 tonn er det inkl hengervekt, legger jeg på 7 tonn traktor så må jeg ha ca 120 Hk.

Har vurdert N serien men tror egentlig at 6xxx, 8xxx, M eller eldre T serie passer meg bedre. Gjerne også en XM men de blir fort veldig dyre.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra, hva passer meg best?

skogsau1964  
#115044 Jeg kjører en 6550 m twin track og turbin. Mye m tømmerhenger og mye laster, den begynner å bli noen år, 2000 mod og har dratt på seg nesten 8000 timer, men jeg er veldig fornøyd med denne. Er vel kanskje litt snau til så tung henger, har forresten også hørt at det ikke er "bare å skru opp" ytelsen når det er turbinkobling, det må vist litt mer mekking til.

Avatar Fallback

Re: Valtra, hva passer meg best?

Høsøien  
#115203 Høres ut som en fin traktor den 6550 din skogsau1964.

Er turbin noe du anbefaler?

Har sett litt på denne

http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture ... e=26152281

men kjenner ikke M modellene.

Hva tror dere?

Evnt andre forslag?

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra, hva passer meg best?

Apple farmer  
#115357 Turbinkløtsj er suverent i skogen. Hadde det på den 6200en jeg hadde før jeg kjøpte Fendten, det er jo forøvrig turbinkløtsj-funksjon på Fendten også uten at den har noen kløtsj som sådan. Jeg trodde kanskje M-serien ble litt stor i skogen, og den ikke var så godt egnet grunnet kabler og rør som ligger ubeskyttet på undersiden? Sånn sett er vel en 6850 med TwinTrack og Turbin kanskje det ideelle for deg. Jeg har ikke turbin på den 6850en jeg har fått tak i som nr. 2 traktor nå, men ellers virker den ganske grei.

Avatar Fallback

Re: Valtra, hva passer meg best?

Høsøien  
#115470
Apple farmer skrev:Turbinkløtsj er suverent i skogen. Hadde det på den 6200en jeg hadde før jeg kjøpte Fendten, det er jo forøvrig turbinkløtsj-funksjon på Fendten også uten at den har noen kløtsj som sådan. Jeg trodde kanskje M-serien ble litt stor i skogen, og den ikke var så godt egnet grunnet kabler og rør som ligger ubeskyttet på undersiden? Sånn sett er vel en 6850 med TwinTrack og Turbin kanskje det ideelle for deg. Jeg har ikke turbin på den 6850en jeg har fått tak i som nr. 2 traktor nå, men ellers virker den ganske grei.


6850 tror jeg også er den rette modellen men å finne en som har Twin-track uten tusenvis av timer er ikke enkelt. Ang størelsen på M serien bekymrer det meg mindre. Skal ha kran montert på traktoren å bruke Naarvaen min på den i stedet for på graveren. Skogen vår er for kuppert til at jeg synes graveren fungerer opptimalt. Må snike seg frem. Plutselig dukker det opp et hull/dump under snøen å jeg blir veldig skjev :surp:

T serien er vell også ganske ren under!?!

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra, hva passer meg best?

Apple farmer  
#115490 Det som er ulempen med 6xx0-serien slik jeg ser det er kjørekomfort på vei, om du skal bruke den mye til transport. Det er noe av den største forskjellen mellom Fendten og Valmeten etter min mening. Fendten er så mye bedre etter veien. Det skyldes antagelig kombinasjonen av at framhjula ikke er midt under traktoren og delvis fjæringen på framaksel, som gjør at den går veldig behagelig etter veien. Sånn sett tror jeg kanskje N-serien er bedre, jeg prøvde en slik før jeg kjøpte Fendten, og det var noe helt annet enn 6200en. Det ligger en N-serie Twin-track på Finn.no i Steinkjer:

http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture ... e=26401918

mulig at det kan være noe å vurdere. Ikke så mange timer heller.

Avatar Fallback

Re: Valtra, hva passer meg best?

Høsøien  
#123789 Da har jeg vært å prøvde en aktuell traktor.

Valtra 6850, 05 mod, 3200 timer, twin-trac, laster, fjæret framaksel, 50 km/t kasse +++.
Full service historie.

Virket veldig fin.

Hva bør jeg by for denne?

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra, hva passer meg best?

Høsøien  
#124731 Da ble det handel av 6850 jeg skrev om ovenfor :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra, hva passer meg best?

skogsau1964  
#124950 Gratulerer med flott traktor, du kommer garantert til å bli fornøyd. :smile:

Avatar Fallback

Re: Valtra, hva passer meg best?

Høsøien  
#124976 Takker. Blir gøy med en "ny" traktor. Samt at nå blir det lovlige lass på hengeren i sommer.

Håper jeg får den i løpet av kommende uke, så da blir det å sette seg inn i ulike fuksjoner. Har skjedd en del siden 465'n kom til gards for 16 år siden.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).