Före och efter jobbet

stödutfodra rådjur...

52 inlägg 47806 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: stödutfodra rådjur...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115243 Fejning och knoppbetning. De fejar gärna sönder lärk tex. Tänk på dem som älgar, fast lite mindre. :-)

De knaprar även på granskott, men det är sällan de tar ett helt bestånd vad jag vet.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: stödutfodra rådjur...

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115254 Om jag inte missminner mig, så brukar väl 6-7 rådjur beta lika mycket plantor som en vuxen älg?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: stödutfodra rådjur...

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115269 OJ... ja tror inte ni har nån som helst viltvård eller utfodring hos er, om ni nu har problem med rådjur som käkar skogen... jag har iaf inte här, hört nån som haft problem med rådjur, å det finns ganska gott om dom... Men det är väl så det är... Ger man dom lätt tillgänglig mat så äter dom hellre den än tall kanske?... så stödutfodra kanske är nått att tänka på även för skogsägaren?

   TS
Avatar Fallback

Re: stödutfodra rådjur...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115273 Så problemet med för många rådjur löses genom att mata dem så fler överlever? De verkar lite.. bakvänt.

Användarvisningsbild

Re: stödutfodra rådjur...

Elias  
#115275 Det är ju även en viss skillnad beroende på var i landet man bor. Här uppe i västerbotten är det väldigt ont om rådjur, har några i byn, typ 5 st som vi brukar stödutfodra med nån hässja hö per år.

Avatar Fallback

Re: stödutfodra rådjur...

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115277
Mangan skrev:Så problemet med för många rådjur löses genom att mata dem så fler överlever? De verkar lite.. bakvänt.


så du menar att så fort nått skadar skogen, så ska dom svälta ihjäl??? så en häst som går genom din skog å trampar på rötterna så du får röta i granarna, ska helst svälta ihjäl? eller hur tänker du?... då kan du väl lika gärna låta jägare skjuta dom? så kommer dom iaf till nytta... Eller så har du ihjäl dom, å skickar upp dom hit så kan vi mata vargarna me dom, så slipper dom ta våra älgar (som jag vill ha!!! trots att dom äter skog JA)

   TS
Avatar Fallback

Re: stödutfodra rådjur...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115315 Nutte, nu få du skärpa dig. Lägg inte ord i min mun.

Jag skall vara trevilig tillbaka och bara konstatera att jag inte ser poängen med att stödutfordra vilt över huvud taget, så länge stammen klarar sig bra på egen hand. Att vilda djur svälter ihjäl på vintern är faktiskkt inget onormalt, och om stammen är för stor så...?

Om du vill ha rådjur på dina marker, så får du väl stödutforda dem bäst du vill? Men aldrig att jag går på jägarnas PR-kampanj om de stackars uteliggardjuren som har det så svårt på vintern. Det är ju bara för att få skjuta fler.

Användarvisningsbild

Re: stödutfodra rådjur...

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115327
Mangan skrev:att jag inte ser poängen med att stödutfordra vilt över huvud taget, så länge stammen klarar sig bra på egen hand. Att vilda djur svälter ihjäl på vintern är faktiskkt inget onormalt, och om stammen är för stor så...?


Har skog, gillar djur i allmänhet, är en erkänt varm personlighet, äger skog :smile: . Håller med "Mangan" i detta, vi ska inte hålla på och greja för mycket med naturen.

Användarvisningsbild

Re: stödutfodra rådjur...

Torparn79  
#115331
Uvskogen skrev:
Mangan skrev:att jag inte ser poängen med att stödutfordra vilt över huvud taget, så länge stammen klarar sig bra på egen hand. Att vilda djur svälter ihjäl på vintern är faktiskkt inget onormalt, och om stammen är för stor så...?


Har skog, gillar djur i allmänhet, är en erkänt varm personlighet, äger skog :smile: . Håller med "Mangan" i detta, vi ska inte hålla på och greja för mycket med naturen.

jag skulle nog inte kalla det för stödutfodring utan alternativutfodring..
att man lockar viltet till att äta något annat än skogen..
jag lider av en övertygelse om att älgar och rådjur hellre äter ensilage på utvalda platser där det alltid finns tillgång till god mat än att dom letar runt i skogen efter någon enstaka tugga här och där..

visst, man får ju mer vilt på markerna men å andra sidan så tror jag att man får dom att söka sig bort ifrån ungskogarna..

Användarvisningsbild

Re: stödutfodra rådjur...

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115333 Tja kanske det, men läst flera rapporter om att matning inte har någon inverkan på skadorna. Senast var det, tror jag, en SLU-rapport som hade tittat på vandringsälgar (finns sådana i norrland). Där hade matning inte åstadkommit någon skillnad annat än att skadorna var ännu större i närheten av utfodringsplatserna :surp:

Avatar Fallback

Re: stödutfodra rådjur...

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115340 Jag matar inget alls... Men vill ändå ha rådjur å älg i skogen, trots att dom äter av träden.. så äre bara... tog nog lite illa vid mej när dom skulle "svälta ihjäl" för skogens skull bara...

   TS
Avatar Fallback

Re: stödutfodra rådjur...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115344 Ja, jag tror faktiskt inte rådjuren bryr sig om de dör av svält, fryser ihjäl, blir uppätna av rovdjur, påkörda av bil eller skjutna av jägare.

Själva idén att vilda djur skall tas om hand när det blir svårt känns lite väl mycket Disney för mig. Kanske dags att mata mössen jag har på vinden? ;)

Jag har förresten gett okej på att jägarna matar rådjuren och igengäld har de lovat panga ner dem. Vi får väl se, hur det går. Förra ägaren jagade inte rådjur alls, så det kan väl inte bli sämre. 8)

Avatar Fallback

Re: stödutfodra rådjur...

djurvän  
#116213 Oj, du tror inte de bryr sig om om de dör av svält eller fryser ihjäl.... Vad hemskt det låter... Alla levande varelser har lika stor rätt att leva-varför skulle de/vi annars ha kommit till? Vi hjälper ju våra medmänniskor(ja, definitivt inte så bra som det behövs men...)så det är väl självklart att hjälpa våra djur!

Avatar Fallback

Re: stödutfodra rådjur...

axwell  
#116252
Mangan skrev:Kanske dags att mata mössen jag har på vinden?


Absolut, det gör jag. Det brukar gå något halvår mellan de tillfällen som de påkallar min uppmärksamhet, Dumle är en av favoriterna.
För att inte passivisera mössen knådas en bomullstråd in i Dumlen så att det blir tugg- och dragmotstånd. Detta gör att de får bra tag i godiset så att de inte skadas när giljotinen löser ut, tror inte att de hinner fatta vad som hände.

Skatorna skall även de stödutfodras, de gillar möss.

Rådjuren är inte gårdsrena, varje morgon är det nya högar av spillning i trädgården.

Sedan en ....jagande granne flyttade har problemen accelererat.

Avatar Fallback

Re: stödutfodra rådjur...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116319
djurvän skrev:Oj, du tror inte de bryr sig om om de dör av svält eller fryser ihjäl.... Vad hemskt det låter... Alla levande varelser har lika stor rätt att leva-varför skulle de/vi annars ha kommit till? Vi hjälper ju våra medmänniskor(ja, definitivt inte så bra som det behövs men...)så det är väl självklart att hjälpa våra djur!


Ja, då föreslår jag att du stallar upp rådjuren så de får de varmt och skönt, gott om mat och inte riskerar att bli ihjälkörda eller uppätna. Hör med Jordbruksverket först bara...

Själv ser jag skillnad på djur och människa.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar