Skogsnyheter

Nån här som lyckades med detta ??

34 inlägg 19456 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nån här som lyckades med detta ??

Mickael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115305
Sedvall skrev:Kan man inte grilla datorn om man slår i en högspänningsledning med kran?

Däcken isolerar väl ganska bra? Undrar hur det blir med slirskydd och vatten i? Men kliver man ur maskinen och håller i den samtidigt som man nuddar backen, då blir det spännande värre. 🙏

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Nån här som lyckades med detta ??

Elias  
#115308 Mycket elektronik tycker inte om potentialskillnader och snacka om potentialskillnad när skalet på maskinen blir uppladdat till nätspänningen.

Avatar Fallback

Re: Nån här som lyckades med detta ??

Mickael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115314 Nu är jag ingen expert på ström men vad jag vet tar den alltid den närmaste vägen och så länge som maskinen inte jordas så går ingen ström genom skalet, eller?

Exempelvis mindre fåglar som sitter på högspänningsledningar har ju inget problem med det och skulle de vara kapabla att ta med sig en dator upp för att kunna surfa lite på "the web" så skulle den väl klara sig, eller?

Användarvisningsbild

Re: Nån här som lyckades med detta ??

totte  
#115379 Stämmer att om om maskinen inte är jordad så går ingen ström igenom, nu är det väl inte så säkert att den inte är det, fukt, jord och annat leder och det är ofta band eller kedjor som hjälper till. Det spelar dock inte så stor roll, så länge du sitter inuti hytten så leds strömmen runt dig, det som kallas Faradys bur. Därför som man sitter mycket säkert i ett fordon vid åskslag.

Sen är det det att om det blir ett ordentligt överslag till jord så löser brytaren i nåt ställverk, eller säkringen i en trafostation ut och det blir strömlöst.

Om man fått kontakt med en strömförande ledning så skall man hoppa från maskinen. Är det högspänning så bör man se till att ta ett hyfsat språng så att det blir gott om luft mellan sen själv och maskinen innan man landar på backen. Kliver man ner och håller i maskin när man rör marken så kan man bli ett bidrag till begravningsentreprenörens vinst.

Användarvisningsbild

Re: Nån här som lyckades med detta ??

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115386 Vet om ett tragiskt fall.
En kille körde och fstnade i elledning, hoppade ut och tittade´, konstaterade att han kunde backa undan och skall hoppa in i maskinen, så fort han tar i maskinen för att gå in får han ström i sig och avlider.

Så hoppa ut ur maskinen, och gå inte tillbaka innan du är säker på att strömen är bruten.

Användarvisningsbild

Re: Nån här som lyckades med detta ??

totte  
#115387 Och så mina egna små bravader i den här "branschen".

Körde av min egen och grannarnas telefonledning i Blekinge när jag skulle hämta hem ett vedlass med grannens gamla skotare, en ombyggd Gruskalle. Hem och hämtade ledningstråd och skarvade ihop det provisoriskt tills Televerket (det var på den tiden) kom och lagade.

Fällde en storasp över en mångtrådig telefonledning när jag jobbade åt skogsvårdsstyrelsen i Vetlanda på 70-talet, en blanktrådsledning på isolatorer alltså. Ingen tråd gick av men allihop trycktes ända ner i marken och hängde ganska betänkligt efter att trädet var borta.

Avatar Fallback

Re: Nån här som lyckades med detta ??

moonboots  
#115412 fällde ett träd på en tele ledningen för 5 år sen när ja skoga på vår tomt så att 10 grannar blev utan telefon i 3-4 dagar

Avatar Fallback

Re: Nån här som lyckades med detta ??

Mickael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115572
totte skrev:Sen är det det att om det blir ett ordentligt överslag till jord så löser brytaren i nåt ställverk, eller säkringen i en trafostation ut och det blir strömlöst.

En del har väl säkring men automatisk påkoppling? Så när den löser ut så kopplar de på strömmen ett antal gånger med olika mellanrum innan de åker ut och kolllar. Så när man tror att "aaah, säkringen gick, strömlöst" så kan man inte vara säker på det?

totte skrev:Kliver man ner och håller i maskin när man rör marken så kan man bli ett bidrag till begravningsentreprenörens vinst.

Alltid glädjer man någon i alla fall ;)

Användarvisningsbild

Re: Nån här som lyckades med detta ??

Elias  
#115579 En del har väl säkring men automatisk påkoppling? Så när den löser ut så kopplar de på strömmen ett antal gånger med olika mellanrum innan de åker ut och kolllar. Så när man tror att "aaah, säkringen gick, strömlöst" så kan man inte vara säker på det?

Det är inte en säkring utan det är ett kortslutningsskydd/överströmsskydd/jordfel som öppnar brytaren för just den sektionen på nätet som öppnar och gör det strömlöst men då går det på automatik att den slår till ett par gånger. Om inte så blir det strömlöst tills personal kollat upp varför felet uppstod.

Det finns däremot säkringar också men dessa fungerar på exakt samma sätt som propparna i skåpen på kåken fast när de går så måste de bytas. Sitter rätt ofta mellan högspänningsnät till en stolptrafo.

Användarvisningsbild

Re: Nån här som lyckades med detta ??

totte  
#115597 Som sagt, man skall aldrig lita på att en ledning är strömlös förrän det kommer personal från ledningsägaren och säkerställer att det är så. Borde jag ha skrivit i förra inlägget.

Avatar Fallback

Re: Nån här som lyckades med detta ??

Belzambix  
#219758 Vem ringer man om man har rivit ner en telefonledning?

Avatar Fallback

Re: Nån här som lyckades med detta ??

elis  
#219761 Saxat från Skanovas hemsida:

"Du som är privatperson eller företagare och kund hos en teleoperatör
- ska kontakta din teleoperatör direkt för att göra din felanmälan av t ex telefoni eller bredband. Vi på Skanova kan enbart ta emot felanmälningar från våra kunder som är teleoperatörerna."

Avatar Fallback

Re: Nån här som lyckades med detta ??

Bengt.Svensson  
#219764 Jag har mailat Skanova på denna adress: samhallsingang@skanova.se och de kom och och fixade en hängande ledning. Jag fick dock aldrig svar på mailet.

Avatar Fallback

Re: Nån här som lyckades med detta ??

Belzambix  
#219786 Kostar det något att få det reparerat?

Användarvisningsbild

Re: Nån här som lyckades med detta ??

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219821 Beror väl på vem som äger teleledningen just där skadan har inträffat. Ägaren får betala reparationen.

Tomtägaren äger väl telelinjen från tomtgränsen till boningshuset (eller var du nu har telefonen). Utanför tomten är det väl Telia eller något annat bolag som äger teleledningen.

Det är väl samma princip med elledningen, skulle jag tro.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).