Bioenergi

Moms på vedförsäljning

31 inlägg 24953 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Moms på vedförsäljning

MNskog  
#114244 När man tänker efter vad ofantligt med pengar som går in till staten, landsting och kommuner. Då undrar jag "vart fan tar alla pengar vägen" :surp:

Avatar Fallback

Re: Moms på vedförsäljning

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114252 Nu ska vi inte vara så här.

Vem tror ni betalat min lärarlön i alla år, om det inte är du. Som läser detta ! :lol:

Användarvisningsbild

Re: Moms på vedförsäljning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114291 Den ofantliga sektorn i Sverige... 😡 😡
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Moms på vedförsäljning

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114959
MNskog skrev:När man tänker efter vad ofantligt med pengar som går in till staten, landsting och kommuner. Då undrar jag "vart fan tar alla pengar vägen" :surp:

Niking skrev:Den ofantliga sektorn i Sverige... 😡 😡
/Niklas


Hmmm, från en fråga om moms till ved till debatt om skattetrycket i stort....som jag dessutom inte hade tänkt gett mig in i:-) Men ok då.....den där offantliga offentliga sektorn bygger och förvaltar tex infrastruktur. Hur skulle skogsägarna i Norrland leverera sitt timmer? Förresten gäller det nog alla skogsägare, oavsett var man bor. Öht subventionerar staten till viss del glesbygden, även om servicen och nivån minskar.
Den bidrar i allra högsta grad till forskning och utveckling, vad man än tycker så har säkert SLU nån gång forskat fram nånting som vi som skogsägare drar nytta av?
För övrigt skulle förmodligen skattetrycket lätta om folk i allmänhet slutade fuska, och då tänker jag inte främst på några promille av befolkningen som stämplar och jobbar svart samtidigt.
Jag känner väldigt många som driver företag inom jord/skog som i princip nolltaxerar år ut och år in, men ändå har en levnadsstandard väl motsvarande min fast jag ligger på gränsen till höginkomsttagare. Hur det hänger ihop är väl nästan överflödigt att förklara, det är nog allmän kännedom bland de som läser här. Bilar som servas och hus som målas om av nån som kan skriva lite kreativa fakturor. TV, kameror och annan elektronik blir till bokföringsdator när den redovisas och ett utflöde av hö, ved, kött, snöskottning etc där pengarna går rätt ner i fickan. Sen gnälls det på att det inte går att få lönsamhet i företagen för att skattetrycket är för högt. Folk är som folk är mest, de stjäl gärna från kollektivet om risken att åka fast är minimal och rättfärdigar det med att kollektivet är orättvist uppbyggt....
Jahapp,,, nu lär man inte kunna visa sig mer på det här forumet:-)
Senast redigerad av JF mån 17 jan 2011, 23:50, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Moms på vedförsäljning

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114961 För tydlighetens skull vill jag bara säga att jag absolut inte anklagar Niking eller MNskog för sköntaxering, eller för den delen för att vara gnälliga.Citerade dem för att citaten är ganska vanligt återkommande bland de som tycker att skattetrycket är för högt...Hoppas ingen av dessa herrar tog illa upp....

Användarvisningsbild

Re: Moms på vedförsäljning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115128
JF skrev:
MNskog skrev:När man tänker efter vad ofantligt med pengar som går in till staten, landsting och kommuner. Då undrar jag "vart fan tar alla pengar vägen" :surp:

Niking skrev:Den ofantliga sektorn i Sverige... 😡 😡
/Niklas


Hmmm, från en fråga om moms till ved till debatt om skattetrycket i stort....som jag dessutom inte hade tänkt gett mig in i:-) Men ok då.....den där ofantliga offentliga sektorn bygger och förvaltar tex infrastruktur. Hur skulle skogsägarna i Norrland leverera sitt timmer? Förresten gäller det nog alla skogsägare, oavsett var man bor. Öht subventionerar staten till viss del glesbygden, även om servicen och nivån minskar.
Den bidrar i allra högsta grad till forskning och utveckling, vad man än tycker så har säkert SLU nån gång forskat fram nånting som vi som skogsägare drar nytta av?


Det finns många sätt att se saken. Hur länge skulle t.ex. städerna klara sig utan landsbygd och dess råvaror :???:. Tänk bara en sådan enkel sak som mat, som ju måste produceras på landsbygden. Gränsen mellan hunger och vrede är ju ytterst tunn...

Dessutom är det ju en löjligt låg andel av fordonsskatterna (inklusive drivmedelsskatterna) som faktiskt går tillbaka till vägarna i form av underhåll och nyinvesteringar. Om nu denna andel fördubblades, hur många miljarder skulle då inte samhället spara genom minskade olyckor? För att inte tala om hur mycket personligt lidande som samtidigt skulle undvikas.

JF skrev:För övrigt skulle förmodligen skattetrycket lätta om folk i allmänhet slutade fuska,...


Om skattetrycket sänktes radikalt, så skulle det ju inte vara särskilt lönsamt att fuska med skatten. Skatt är ju en legaliserad stöld från den enskilda medborgaren och företaget. Tjuven är ju den ofantliga sektorn.

JF skrev: och då tänker jag inte främst på några promille av befolkningen som stämplar och jobbar svart samtidigt.


Hur var det med alla småbarnsföräldrar som ogenerat VAB-ade (VAB = Vård Av sjukt Barn) istället för att sjukskriva sig? 100% lön från fösta dagen eller en karensdag och sedan 80-95% lön? Det var ju ett stort rabalder om detta på nyheterna för några år sedan...

JF skrev:Jag känner väldigt många som driver företag inom jord/skog som i princip nolltaxerar år ut och år in, men ändå har en levnadsstandard väl motsvarande min fast jag ligger på gränsen till höginkomsttagare. Hur det hänger ihop är väl nästan överflödigt att förklara, det är nog allmän kännedom bland de som läser här. Bilar som servas och hus som målas om av nån som kan skriva lite kreativa fakturor. TV, kameror och annan elektronik blir till bokföringsdator när den redovisas och ett utflöde av hö, ved, kött, snöskottning etc där pengarna går rätt ner i fickan. Sen gnälls det på att det inte går att få lönsamhet i företagen för att skattetrycket är för högt. Folk är som folk är mest, de stjäl gärna från kollektivet om risken att åka fast är minimal och rättfärdigar det med att kollektivet är orättvist uppbyggt....


Tja, om du köper en vara för 5.000 kr (4.000 kr för varan + 1.000 kr i moms), vill du då att den varan ska kosta företaget 4.000 kr eller 10.000 kr?

Vill du att den aktuella varan ska kosta företaget 10.000 kr, så köper du varan privat. Då tar du ut 10.000 kr från företaget, betalar 2.000 kr i egenavgifter + 3.000 kr i skatt. Sedan har du 5.000 kr kvar att betala varan för.

Om du istället vill att den aktuella varan bara ska kosta företaget 4.000 kr, så köper du varan på företaget. Då får du visserligen punga ut med 5.000 kr, men får sedan tillbaks 1.000 kr i moms från staten.

Så vem anser du ha bäst nytta av dessa 6.000 kr i mellanskillnad, ditt företag eller den ofantliga sektorn? :wink:

JF skrev:Jahapp,,, nu lär man inte kunna visa sig mer på det här forumet:-)


Vadå! Skäms du över dina argument, eller :?:
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Moms på vedförsäljning

Kjell S  
#115172 Staden = Staten.

Avatar Fallback

Re: Moms på vedförsäljning

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115204 Nope, skäms inte för mina argument :-), men mina åsikter brukar sällan delas av småföretagare..
Jag delar helt till fullo din åsikt/insikt om städernas existensberoende av glesbyggden. Just det, fast helt omvänt, är mitt resonemang. Folk och småföretagare har knappast insikten/viljan att betala skatt för att vi ska transportera mat dit/de ska kunna importera mat från glesbyggden. Och eftersom majoriteten av skattebetalarna och företagen finns i storstäderna och dess närregioner anser jag att "hög" skatt till stor del kommer glesbyggden till nytta i och med den omföringspolitik som förs i Sverige.
Om exemplet om den inköpta varan ska kosta 10 000 eller 4000 kan man också se på flera sätt. Men köper du en sak för 5000 som inte har med företagets verksamhet att göra, utan en grej som du som privatperson vill ha är det väl inte så konstigt? 2000 är ju mer eller mindre till dig själv i form av pension, sjukvård etc, sådant som betalas av alla arbetsgivare. 3000 i skatt på 10000 är ju 30% skatt, vilket känns lågt om man ska se det som inkomstskatt. Dock får du som privatperson inte tillbaka 1000 i moms. Skillnaden mellan att vara anställd och egen företagare, är att man "ser" pengarna på ett annat sätt, vilket gör att det pedagogiskt känns som varan blir jättedyr. Självklart vill väl alla behålla 6000 om man har möjlighet, å andra sidan har säkert du också upprörts av skandalnyheter om bostäder, bilar och resor som företag betalat fast det inte har med företagens verksamhet att göra utan skott förmånstagarna som privatpersoner.
Jag antar att det där med att vaba istället för att sjukskriva sig är lika mycket kutym för småbarnsföräldra som för exepelvis åkare och bönder att köpa personbilsdäck som lastbil/traktordäck. Vilket alltså styrker min tes att folk är som folk är mest, de stjäl från kollektivet om möljighet finnes.
Jag tror faktiskt inte fusket skulle minska om skatten sänktes. Dels för att människan av naturen är girig, dels för att vi själva skulle bli tvungna att se om våra hus i form av privat vårdförsäkring, pensionförsäkring etc etc.
Däremot har du en jätteviktig poäng i ditt resonemang om fordonskatt kontra vägunderhåll. Om man som skattebetalare tydligare kunde se vad pengarna användes till vore det enklare att motivera sig att betala. Då kanske man skulle tycka att det var helt ok att veta att man betalar X kronor i skatt för en dosa snus, för att motsvarande summa gick direkt till sjukvårdens budget för botning av läppcancer, en tjänst som man troligen har större risk att behöva nyttja än de som inte snusar.
Oj vilket långt inlägg det blev:-)

Användarvisningsbild

Re: Moms på vedförsäljning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115248
JF skrev:Nope, skäms inte för mina argument :-), men mina åsikter brukar sällan delas av småföretagare..


Det förvånar mig inte alls...

JF skrev:Jag delar helt till fullo din åsikt/insikt om städernas existensberoende av glesbyggden. Just det, fast helt omvänt, är mitt resonemang. Folk och småföretagare har knappast insikten/viljan att betala skatt för att vi ska transportera mat dit/de ska kunna importera mat från glesbyggden. Och eftersom majoriteten av skattebetalarna och företagen finns i storstäderna och dess närregioner anser jag att "hög" skatt till stor del kommer glesbyggden till nytta i och med den omföringspolitik som förs i Sverige.


Det är väl som så att värdet på råvarorna är undervärderade jämfört med värdet på de förädlade varorna. Skogsbruket är ju härvid inget undantag, utan 500 kr/m3 timmer till skogsägaren kan ju förädlas till 100.000 kr/m3 trä i en vanlig möbel.

Samma sak med maten. Du kanske minns den gamla informationskampanjen om bondens del av brödlimpan, som ju bara var den yttersta skalken på brödet.

Dock misstänker jag att dessa missförhållanden snart kan förändras ganska radikalt med tanke på peak oil och ev. klimatförändringar.

JF skrev:Om exemplet om den inköpta varan ska kosta 10 000 eller 4000 kan man också se på flera sätt. Men köper du en sak för 5000 som inte har med företagets verksamhet att göra, utan en grej som du som privatperson vill ha är det väl inte så konstigt? 2000 är ju mer eller mindre till dig själv i form av pension, sjukvård etc, sådant som betalas av alla arbetsgivare. 3000 i skatt på 10000 är ju 30% skatt, vilket känns lågt om man ska se det som inkomstskatt. Dock får du som privatperson inte tillbaka 1000 i moms.


Tja, det är ju ganska liten del av egenavgiften som verkligen går till mig och ganska mycket som går till andra... Dessutom tycker jag inte att 50% skatt (inklusive egenavgift) är särskilt lågt, bara för att många andra betalar ännu mer...

Att samhället beskattar alkohol och tobak hårt, för att minska konsumtionen kan kanske vara rätt ok (trots att de höga skatterna också gynnar ren maffia-verksamhet bland smugglarligorna). Däremot ser jag ingen som helst anledning att ha skyhöga skatter (och arbetsgivaravgifter/egenavgifter) på arbete, för att finansiera bl.a. arbetslösa. Ju lägre skatter och ju lägre arbetslöshetsersättning, ju attraktivare blir det ju att arbeta respektive att anställa folk och ju mer skattepengar kommer in till samhället.

JF skrev:Skillnaden mellan att vara anställd och egen företagare, är att man "ser" pengarna på ett annat sätt, vilket gör att det pedagogiskt känns som varan blir jättedyr.


Denna skillnad i att "se" pengarna skulle ju lätt kunna justeras bort genom att omvandla arbetsgivaravgiften/egenavgiften till ren skatt från första kronan, samtidigt som "lönen före skatt" höjs i motsvarande grad. Då ser ju även den vanliga arbetaren hur mycket pengar som den ofantliga sektorn slukar, samtidigt som det blir exakt lika mycket pengar kvar i lönekuvertet.


JF skrev:Självklart vill väl alla behålla 6000 om man har möjlighet, å andra sidan har säkert du också upprörts av skandalnyheter om bostäder, bilar och resor som företag betalat fast det inte har med företagens verksamhet att göra utan skott förmånstagarna som privatpersoner.


Jag blir inte särskilt upprörd utav detta, utan jag ser nämnda upprördhet som ett uttryck för den (minst sagt) osunda svenska avundsjukan. Då är jag i så fall betydligt mer upprörd över dagens skyhöga skatter. Född fri, men skattad till döds...

JF skrev:Jag antar att det där med att vaba istället för att sjukskriva sig är lika mycket kutym för småbarnsföräldra som för exepelvis åkare och bönder att köpa personbilsdäck som lastbil/traktordäck. Vilket alltså styrker min tes att folk är som folk är mest, de stjäl från kollektivet om möljighet finnes.
Jag tror faktiskt inte fusket skulle minska om skatten sänktes. Dels för att människan av naturen är girig, dels för att vi själva skulle bli tvungna att se om våra hus i form av privat vårdförsäkring, pensionförsäkring etc etc.


Jag tror bestämt att skattefusket skulle minska ordentligt med låga - och platta - skatter. Det skulle ju helt enkelt inte längre löna sig lika bra att skattefuska.

Däremot skulle kanske fusk liknande vab/sjukskrivning fortfarande vara lika omfattande. Men å andra sidan borde då försäkringsbolagen vara betydligt effektivare än försäkringskassan med att upptäcka fusket.

Fast å andra sidan. Varför ska samhället dra ner just på vård och omsorg. Vore det inte bättre att i första hand skippa pengarna till att upprätthålla (och skapa nya) dumheter och regelkrångel. Allt regelkrångel och alla dumheter från den ofantliga sektorn kostar ju indirekt samhället enorma summor i form av minskad företagsamhet och konstruktiv kreativitet. Här finns ju en enorm potential till kombinerad besparing och samhällsnytta.

Hur var det nu igen? Tio guds bud - ca 100 ord.
Den amerikanska självständighetsförklaringen - ca 400 ord.
EU:s regler för hantering av matärtor - ca 25.000 ord.
Den svenska lagboken med alla tillhörande förordningar, föreskrifter etc. - X ord.

JF skrev:Däremot har du en jätteviktig poäng i ditt resonemang om fordonskatt kontra vägunderhåll. Om man som skattebetalare tydligare kunde se vad pengarna användes till vore det enklare att motivera sig att betala. Då kanske man skulle tycka att det var helt ok att veta att man betalar X kronor i skatt för en dosa snus, för att motsvarande summa gick direkt till sjukvårdens budget för botning av läppcancer, en tjänst som man troligen har större risk att behöva nyttja än de som inte snusar.


Samtidigt bör ju också den totala skatteandelen av priset framgå, liksom att det också betalas skatt (moms) på t.ex. bensinskatten.

JF skrev:Oj vilket långt inlägg det blev:-)


Det är väl bra med ett och annat långt inlägg!
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Moms på vedförsäljning

Månskensbonnen  
#120634 Är man hobbyhuggare så läggs skogsinkomsterna ovanpå årslönen från en eventuell anställning vilket kan ge alldeles underbara marginalskatteeffekter. Därför köpte jag en automatisk virkesmålare, vitt virke in svart ved ut. Vår bransch är inte svartare än nån servicebransch,städning restauranger bilverkstäder osv, så vi har inget att skämmas för. Det fuskas som fan i alla arbetsintensiva branscher men utan fusket tror jag sverige skulle stanna ekonomiskt. Bara gilla läget. :smile:

Avatar Fallback

Re: Moms på vedförsäljning

Minken.  
#120679 Jag skulle vilja påstå att Ni svartsäljare tom är oärligare än pizzabagarna.

Detta pga att en pizzabagaren går på Willys och köper sina ingredienser,mjöl mm,sen så kastar han kvittot och struntar i avdraget på inköpet. Detta pga de kontroller som görs av restaurangerna. (De kan inte köpa 100 kg mjöl och sälja 30 pizzor).

De som säljer ved svart drar gladeligen av samtliga kostnader (huggarvagn, vedmaskin, diesel, reservdelar) men redovisar inte försäljningen. Dessa är tom så j-vla fräcka och giriga så att de begär "återbetalning av dieselskatten".

Det säger sig självt att det inte går att konkurrera ärligt mot dessa oärliga skattefifflare.

Avatar Fallback

Re: Moms på vedförsäljning

Månskensbonnen  
#120690 Jag tror inte ens 5% av sveriges privata skogsägare gör helt vita affärer. Hjälpt en sommarstugeägare med snöröjningen mot en oredovisad femhundring. Dragit upp en bil ur diket på oplogad väg och fått en flaska whiskey som tack, flaskan har ett ekonomiskt värde och ska skattas som ersättning. Listan på småsaker kan göras hur lång som helst och alla som äger en traktor eller ett skogsskifte har fått frågan, även du Minken. Du har säkert ställt upp och hjälpt grannar, vänner och bekanta ibland gratis andra gånger mot någon slags ersättning. Själv levererar jag kapad och klyven ved till släkt och vänner mot betalning, den kommer ju inte gratis ut ur skogen. Jag säljer kanske 150m3 per år vilket ger en intäkt som understiger 50000 kr, inte mycket men det räcker för att hålla igång min lilla maskinpark. Jag skäms inte det minsta för vad jag gör.

Avatar Fallback

Re: Moms på vedförsäljning

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120696 Om jag förstått regelverket rätt kan man kan sälja skog/ved skattefritt för 18.000kr per år.
I Finland kan man sälja ved skattefritt för 8.000€ per år, tror jag det var.

Avatar Fallback

Re: Moms på vedförsäljning

Kristoffer D  
#120698
Månskensbonnen skrev:Jag tror inte ens 5% av sveriges privata skogsägare gör helt vita affärer. Hjälpt en sommarstugeägare med snöröjningen mot en oredovisad femhundring. Dragit upp en bil ur diket på oplogad väg och fått en flaska whiskey som tack, flaskan har ett ekonomiskt värde och ska skattas som ersättning. Listan på småsaker kan göras hur lång som helst och alla som äger en traktor eller ett skogsskifte har fått frågan, även du Minken. Du har säkert ställt upp och hjälpt grannar, vänner och bekanta ibland gratis andra gånger mot någon slags ersättning. Själv levererar jag kapad och klyven ved till släkt och vänner mot betalning, den kommer ju inte gratis ut ur skogen. Jag säljer kanske 150m3 per år vilket ger en intäkt som understiger 50000 kr, inte mycket men det räcker för att hålla igång min lilla maskinpark. Jag skäms inte det minsta för vad jag gör.


5% är nog en helt åt helsike för hög siffra, 0.5% är nog närmare sanningen. Jag känner inte någon som äger en traktor eller en bit mark som inte gjort någon en tjänst och fått en flaska whisky eller en hundralapp som tack för hjälpen. För i ärlighetens namn, det är väl ändå så det fungerar?

Jag säljer ungefär samma volymer ved per år. Det är för små volymer för att säljas men det är ändå skog som ska gallras. Är det inte då rimligt att jag kan sälja den veden för att finansiera underhålet av maskinparken för att kunna fortsätta sköta sin skog?

Inte skäms jag för att jag skottar grannen uppfart eller putsar hans lilla åker bakom huset eller säljer lite ved. Alternativet i ovanstående exempel är att grannen skottar sin uppfart för hand, låter åkern buska igen och de små mängderna ved jag säljer drabbar ingen storpruducent märkbart.

Användarvisningsbild

Re: Moms på vedförsäljning

Kjell S  
#120700 Det är väl så ekonomin egentligen ska fungera. En skatt räcker - ett tionde.. Hur mycket är det inte nu?
Elda med el så får du betala moms på skatten också.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).