Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Fram- , bakmont. plog?

34 inlägg 26835 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Fram- , bakmont. plog?

foton  
#114491 Om det är mycket tung snö kann det vara bra att öppna bägge luckorna samtidigt.

Användarvisningsbild

Re: Fram- , bakmont. plog?

Skogstomte  
#114901
stallverksamhet skrev:Tack för alla tips!!
Är lite obeslutsam... har en nyköpt skopa som jag faktiskt inte ens provat då det känns som traktorn inte kommer fixa att skjuta så mycket snö framför sig, den är ju skillnad med blad när de skjuts åt sidan, bakbladet från kellfri har jag kollat på men är lite osäker på om det kommer fastna snö mellan den o bakhjulen??
Slunga vore väl det bästa så blir man ju av med snön också, varför ska man ha en slunga som skickar åt båda hållen? Räcker det inte att den slungar åt ett håll?

Har sett frontblad som sitter monterade liksom under traktorn, vet inte vad detta kallas men en sådan känns för krånglig för mig att hålla på med, det bästa vore att bara hitta ett frontblad som passar på trimafästet och inte är för tungt så traktorn står på näsan. Någon som vet vart jag kan hitta ett sådant av något mindre modell ex 150-180 cm?


Hej!

Först: häng på skopan så du får en uppfattning om vad traktorn klarar. Med 4 wd går en hel del...

"Frontblad som sitter under traktorn": antar att du menar blad med påskjutsbalk, den monteras i draget bak och skjuter bladet via balken. Fram styrs bladet i sidled av en plåt som följer med upp ner och sitter fästad i traktorns front. Bra då det ger lite påkänningar på traktorn, dåligt då det bara går att lyfta lite.

Var försiktig med att montera ett blad i lastaren, då måste du ha ett lastarmsstöd, annars kommer lastaren att anta en annan, vanligen osymmetrisk form...

Jag kan av någon anledning inte ladda upp bilder, men här finns mycket nyttigt:

https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=8&t=6077&start=15

Avatar Fallback

Re: Fram- , bakmont. plog?

erikl  
#114908 Kör Valmet 365 och har hydralsvängt schaktblad bakl som är 2.7 m brett. Fungerar perfekt för skogsvägar eftersom man kan svänga ut schaktbladet nästan 1 m utanför bakhjulet. Gäller att man kör ut snön långt för att göra plats för mer senare.

Avatar Fallback

Re: Fram- , bakmont. plog?

stallverksamhet  
#114911
Skogstomte skrev:
stallverksamhet skrev:Tack för alla tips!!
Är lite obeslutsam... har en nyköpt skopa som jag faktiskt inte ens provat då det känns som traktorn inte kommer fixa att skjuta så mycket snö framför sig, den är ju skillnad med blad när de skjuts åt sidan, bakbladet från kellfri har jag kollat på men är lite osäker på om det kommer fastna snö mellan den o bakhjulen??
Slunga vore väl det bästa så blir man ju av med snön också, varför ska man ha en slunga som skickar åt båda hållen? Räcker det inte att den slungar åt ett håll?

Har sett frontblad som sitter monterade liksom under traktorn, vet inte vad detta kallas men en sådan känns för krånglig för mig att hålla på med, det bästa vore att bara hitta ett frontblad som passar på trimafästet och inte är för tungt så traktorn står på näsan. Någon som vet vart jag kan hitta ett sådant av något mindre modell ex 150-180 cm?

Hej!

Först: häng på skopan så du får en uppfattning om vad traktorn klarar. Med 4 wd går en hel del...

"Frontblad som sitter under traktorn": antar att du menar blad med påskjutsbalk, den monteras i draget bak och skjuter bladet via balken. Fram styrs bladet i sidled av en plåt som följer med upp ner och sitter fästad i traktorns front. Bra då det ger lite påkänningar på traktorn, dåligt då det bara går att lyfta lite.

Var försiktig med att montera ett blad i lastaren, då måste du ha ett lastarmsstöd, annars kommer lastaren att anta en annan, vanligen osymmetrisk form...

Jag kan av någon anledning inte ladda upp bilder, men här finns mycket nyttigt:

https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=8&t=6077&start=15


Tack för tips! Ska kolla länken, provade köra lite med skopan idag, minns inte vad skopan väger nu men lastade på lite och det var inga problem att köra/lyfta alls, blev förvånad, men har inte testat köra snö då det är isbana ute mest nu så det får bli när det kommer mer snö igen, det lär det väl göra med tanke på denna vinter :lol:
Så frånsett skopa, vad borde vara bäst då, typ "schaktblad" bak eller slunga?? Frontmonterat eller påskjutsbalk varianten känns inte så aktuella, sistnämnda för att det blir för meckigt för mig att hålla på med, har efter en viss period av ilsket svärande över kina-mackapärer accepterat att använda trepunktsfästet som är supertrögt på denna traktor till en massa bra saker så det skulle kanske kännas enklast för mig att helt enkelt ha ett redskap som sitter bak då jag använder mycket sådana redskap i min hästverksamhet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).