Motorsåg och handhållet

Glidande kilar

138 inlägg 54149 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Glidande kilar

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114733 Jag använder Bachos stora breda plastkilar när jag ska fälla träd och tvinga dem i rätt riktning.

Nu under vintern har jag haft lite problem med att de glider ut. En kil går bra att slå in utan att den hoppar ut men sen när jag ska lyfta bakkanten på fällskäret ännu mer med två kilar ovanpå varandra så har jag svårt att få de att "ta" och inte glida/hoppa/flyga ut.

Har någon samma erfarenhet? Finns det knep? Finns det bättre kilar (jag betvivlar)?

Jag har funderat på att valla kilarna med fästvalla så att de blev lite sträva och fastnade lättare. Undra om det skulle funka.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Glidande kilar

Valmet830.3  
#114736 Har upplevt samma fenomen, med Bacho kilarna.
Fick tag i en Stihl kil av mindre modell den hade som små hullingar på sig, nu är just den kilen i minsta laget med en större av samma modell kanske hade fungerat bättre.

Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114738 Fösta tanken som slog mig nu var att fixa ett superlim och limma ihop två, men det funkar kanske inte...
Bättre kilar tvivlar jag på med, man kan ju lå utå helvite på dom och dom håller, skulle vara metallkilar i så fall....

Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

halvproffs  
#114741 Farsan hade järnkilar på 60-talet som hade samma mönster som vallningsfria skidor om ni förstår vad jag menar. Vid sträng kyla som det varit i vinter fryser saven i träden och det blir rena isen.

Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

swe#kipp  
#114742 Har du provat att strö lite spån/skräp mellan kilarna ?
Tycker jag funkar bra för att öka friktionen så dom inte hoppar ut !

Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114748 Ett tips är att Lägga kilarna i kors/omlott när du använder dubbla kilar! annars funkar det inget bra! då brukar dom nypa fast ordentligt både i varann o i trädet! använder också bachokilar, men också oregons stora 12" som på bilden! funkar bra med bägge sorterna, Oregon har dessutom hullingar!

Kilarna på bilden är före detta 12" !! :lol:

Avatar Fallback

Re: Glidande kilar

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114765
Huggarn skrev:Ett tips är att Lägga kilarna i kors/omlott när du använder dubbla kilar! annars funkar det inget bra! då brukar dom nypa fast ordentligt både i varann o i trädet! använder också bachokilar, men också oregons stora 12" som på bilden! funkar bra med bägge sorterna, Oregon har dessutom hullingar!

Kilarna på bilden är före detta 12" !! :lol:


Det där är dom bästa kilarna som finns;)

Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

swe#kipp  
#114770 Finns en uppsjö med kilar i usa och kanada, vissa är gjorda för att lägga på varann och har låsklackar så inte kilarna glider isär men jag har hitills aldrig fått en uspottning med kilklister mellankilarna :)

Slaktade en gammal plastskärbräda och sågade upp i lagomt stora rektanglar som jag skall testa under kilarna för mer lyfthöjd återkommer när jag testat dom (En blå ikea skärbräda som sambon redan frågat om jag sett för hon kan inte hitta den :) ).

Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

halvproffs  
#114773 kom ihåg att logga ut så sambon inte vet vad du gjort :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

swe#kipp  
#114774 Hehehe :)

Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114827 Jo, jag lägger kilarna i kors/omlott men det hjälpte inte ändå. Även när jag bara slog in en kil hoppade den tillbaka. När jag har riktigt överhäng bakåt så brukar jag sätta i två breda kilar bredvid varan och slå växelvis på dem. (Kan även tilläggas att jag använder en riktig slägga med långt skaft och bra tyngd i) Men det har blivit några gånger så att den kil som inte har haft största tyngden på sig har glidit ut.

Men jag tror på min ide med fästvalla. Jag ska testa det och återkommer med resultatet. (frågan är nu bara om man ska ta grön blå eller röd valla... :wink: )

   TS
Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

Kjell S  
#114854 Tog brännaren med kniven och gjorde några räfflor på kilarna, verkar funka...

Avatar Fallback

Re: Glidande kilar

Gubben  
#114889 Jag brukar använda några väldigt gamla kilar gjorda av aluminium som är räfflade som ett traktor mönster. Dom verkar sitta i hop bra och är mycket lätta att bära med sig.

Avatar Fallback

Re: Glidande kilar

HN  
#114928 Kan det här va nått att ha.

Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

swe#kipp  
#114933 Ekhaga ,, har du provat att lägga lite "lort" mellan kilarna ??
Funkar väldigt bra faktiskt, ser dock fram emot ditt valla test :D

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).