Små skogsmaskiner och övriga maskiner

B&S MOTOR

28 inlägg 27468 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

B&S MOTOR

kröll  
#114538 Önskar råd om B&S Motorer.
Min gamla 8 hk Brigg&Stratton motor till min Stiga Villa års model 89 har rasat .Nu har jag hittat en B&S 12,5 Hk från 90 talet ( den är röd) som går kanon bra säger han, säljaren. Är det något att montera på en Stiga Villa?
Är det samma Axel ??
Är det mycket meck att få till den ??
Hur mycket får man såga av på kåpan ??
E det något att satsa på ??
Vad säger ni om priset /e det bra tycker ni 3.500 Kr ??
Mvh Kröll



   TS
Användarvisningsbild

Re: B&S MOTOR

totte  
#114567 Om det är samma axel går inte att svara på generellt, du måste be säljaren att mäta och så mäta på din. Resten av frågorna kan man egentligen inte svara på, utan att ha detaljerade skisser och mått.

Och priset: För 3500 skall den vara i mycket bra skick och lite körd. En ny 12 hk ligger på runt 7 lappar idag, en 10 hk runt 6.

Användarvisningsbild

Re: B&S MOTOR

viktor meck  
#114609 om du ska ha maskinen i 10 år till så köp en sån här i stället, http://www.blocket.se/ostergotland/Brig ... ?ca=15&w=3 en 10,5 hp kostar 4220 utan moms. det är en ohv. over head vavel = överliggande ventiler. drar 30% mindre bränsle än en sidventilsmotor, släpper ut renare avgaser och låter mindre. han skickar över hela landet, och har allt som behövs för att montera den på din stiga. och han har någon som passar din stiga. tror det är en halvtums axel på din motor. vi har samma motor, har den på en trädgårdstraktor. och så från 89. och den har en halvtums axel. så ring och prata med honom. han svarar både på kvällar och helger. mvh viktor

Användarvisningsbild

Re: B&S MOTOR

viktor meck  
#114611 såg att han hadde en motor för stiga villa med inbyggd tank och ljuddämpare. det står ring och inget pris, så kolla med honom :mrgreen: skriv gärna hur det gick :grin:

Användarvisningsbild

Re: B&S MOTOR

viktor meck  
#114613 skrev fel, mena ENTUMSAXEL.

Användarvisningsbild

Re: B&S MOTOR

totte  
#114618 Hehe laddade just för skriva och gnälla på halvtumsaxeln!

Var ju t o m billigare där än dom priser jag såg, jag kollade briggsparts.se. Nä jämförelsevis är det för mycket att betala 3500 för en 90-talare, lär väl vara en sidventilare den förmodar jag.

Användarvisningsbild

Re: B&S MOTOR

viktor meck  
#114635 japp. så det är ju mer värt att satsa på en ny ohvmotor

Avatar Fallback

Re: B&S MOTOR

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114641 Jag hade en Stiga Park med 8hästars B&S som paja, hade en gräsklippartraktor med
defekt bakaxel stående med 11hk B&S. Det var inga problem att byta mellan dom,
tog 20minuter.

Avatar Fallback

Re: B&S MOTOR

kröll  
#114739 Tack för svaren men, Vad skall man ge /värd för en sådan motor då, ni som kan det här med priser ?? ATK men ,man får nog kappa ganska mycket på Stiga Villans kåppor va eller det fick inte du ???

   TS
Avatar Fallback

Re: B&S MOTOR

kröll  
#114740 Den gamla motor Axeln som sitter där i dag är, 25mm Tjock och 80 mm Lång

   TS
Användarvisningsbild

Re: B&S MOTOR

totte  
#114745 Troligen 25,4 mm = 1 tum. Skulle inte ge mer än 2 - 2500 för en motor från 90-talet.

Användarvisningsbild

Re: B&S MOTOR

viktor meck  
#114780 nej. den är bara att sätta i. har sett flera på blocket som har bytt till en sån motor utan att skära i plasten. men om du ska ha stigan i tio år till så köpen helt ny motor. den beg kan ju haverera när som helst med för den är såpass gammal.

Avatar Fallback

Re: B&S MOTOR

kröll  
#114984 heeeeeeeeee det var ju ett lotteri det här .Har ett erbjudande till, en Stiga Villa 8 hk ca 90 talare utan klipp däck . def batteri och tändninglås. 2000 kr kan det va något ????

   TS
Användarvisningsbild

Re: B&S MOTOR

totte  
#115017 Då börjar vi snacka, alltså en hel defekt klippare, där finns både motor och lite reservdelar av olika slag förmodar jag. Nu tycker jag det låter som lämplig prisklass, förutsatt att motorn går alltså.

Användarvisningsbild

Re: B&S MOTOR

viktor meck  
#115037 köp den. slå till bara. och då har du en reservdelsmaskin ochså. då kan ju den hålla riktigt länge. själv bytte jag till mig en western 8/32 trädgårstraktor med rostigt klippdäck. bytte den mot en klippo från 78 med en motor från 01. skulle få typ 500 för klippon om jag hade sålt den :mrgreen:. har ingen nytta av den just nu. ska bygga plogblad och byta remskivor så att den går som en skållad bäver :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).