Skotare

Minibrunett 578 svag!

34 inlägg 21137 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Minibrunett 578 svag!

Karlsson578  
#113613 Hej! Minibruunett är svag och orkar knappt uppför brantare backar tom, utan den slutar driva och det viner dovt tills det att man drar spaken till neutral!

Det är ju nu grejerna skall funka så man blir ju så irriterad.

Oljenivån är okej!



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Minibrunett 578 svag!

halleby  
#113615 Garanterat åkmotorn som är slut

Avatar Fallback

Re: Minibrunett 578 svag!

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113616 Hmmm.... Hade en 678... den tog sej knappt över snövallarna tom en vinter, då va ja rädd att nån pump eller motor gått... Men efter telesamtal me en som Vet ALLT å lite till om bruunetterna, så visade det sej att det va nån ventil som det fastnat skit i... den satt under golvet på nån låda eller pump... Ja kommer fasen inte ihåg... Men efter att ha skruvat ur den å blåst rent så funkade den som den skulle igen... tyvärr va de så länge sen... över 10 år sen, så ja kommer inte ihåg vem personen va å inte exakt vart den här ventilen sitter... Men de kanske går att kolla men nån som vet bättre...
Du fick antagligen inte svaret av mej, men kanske nått att kolla upp...

Avatar Fallback

Re: Minibrunett 578 svag!

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113617 678 finns det mera hopp om för den är uppbyggd av "lösa delar" med separat pump och åkmotor. 578 är byggd av en traktor IH 84 Hydro. Dom är inte alls lika.

Avatar Fallback

Re: Minibrunett 578 svag!

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113619
Skogsola skrev:678 finns det mera hopp om för den är uppbyggd av "lösa delar" med separat pump och åkmotor. 578 är byggd av en traktor IH 84 Hydro. Dom är inte alls lika.

okidoki

Avatar Fallback

Re: Minibrunett 578 svag!

Karlsson578  
#113620 Det konstiga är att ibland så kommer den igen och driver på hur bra som helst och sedan kommer det tillbaka att den inte orkar driva!

Halleby: Är den slut så får fanskapet stå tills i sommar.

Nutte: Hmm ja det kan ju var värt att prova! om det är samma på 578 som 678. Frågan är bara vilken ventil :roll:

Skogsola: Ja det är krångligt när allt sitter inbyggt!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minibrunett 578 svag!

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113634 där sitter ingen sån där rolig "servo motor" på dem då?

Avatar Fallback

Re: Minibrunett 578 svag!

halleby  
#113637 Jag vet inte hur det är på 578:an. Men på 678:an Kan man göra ett läckoljeprov, får läcka en viss liter per minut.

Avatar Fallback

Re: Minibrunett 578 svag!

Karlsson578  
#113650 Ingen som vet vad nutte pratar om?

Hur går ett läck oljeprov till då Halleby?

skall kolla upp alla ventiler imorrn!

   TS
Avatar Fallback

Re: Minibrunett 578 svag!

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114214 Hej
Det sitter ett sentrumventilblock i hydrostathuset som sköter fram o back där sitter även tryckreduseringsventiler,på sidan sitter dumpventilen som kan läcka igenom o så sitter tryckbegränsningsventilen för hög o låg där oxå kolla så att inte dessa släpper igenom,man kan plugga bort dessa ventiler följ bara rören.Om det inte hjälper så finns det luckor på sidan på hydrostahuset så du kommer åt centrumet.dä ska du plugga röret o testa, fram ena sidan o bak andra,dessa rör kan nämligen spricka o läcker då den blir varm.Det är inte farligt o plugga för du har alltid tryckbeg på centrumhuset.Från centrumhuset går det hela vägen ut till sidan så börja utifrån o testa o sist där inne.
Hoppas du fatta.

Avatar Fallback

Re: Minibrunett 578 svag!

Karlsson578  
#114629 Skogoräv: hehe det var mycket grejer det skall titta å det imorrn om jag får tid.

När man kollar olje nivån i hydrostaten visst skall maskinen gå och vara kall?

Var ute idag efter att jag fyllt på mer olja! Den gick fint i skogen men sedan när jag skulle hem och ut på vägen så ger den åter igen upp. Nu med ett skorrande som om kugghjul som skorrade då den slutar driva.

Ingen som har numret till han som kunde så mycket om bruunetter? Skulle få det av han som jag köpte maskin av men det går inte att få tag i honom :/

   TS
Avatar Fallback

Re: Minibrunett 578 svag!

Karlsson578  
#114723 SkogoRäv: dump och tryckbegränsnigsventilen visst menar du att de är dem som sitter på utsidan av hydrostathuset under golvet?

Och om man skall in i centrum huset måste man ju tömma ut all olja!

   TS
Avatar Fallback

Re: Minibrunett 578 svag!

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114735 Ja de är de som sitter på sidan.Kolla så att dessa rör sig fulla slag,Jag hadde en som inte gick ut riktigt(dumpventilen) så trycket smet ut.Om du ska in i sidan på hydrostaten behöver du tappa en del olja.När du ska kolla oljenivån så startar du o låter den gå en minut o kollar oljan när den är igång,du kan ha oljenivån flera cetimeter åvanför maxstrecket så är du garanterad vid lutningar.
Tele till en som heter Claes i Hjo 0503 21126 Han är expert

Avatar Fallback

Re: Minibrunett 578 svag!

Karlsson578  
#115052 Nu har jag plockat bort och gjort rent backventilen och multiventilen ovanpå hydrostatblocket. nr 7 på bilden kunde inte röra sig fritt innuti kanalen utan det tog stopp vid en punkt då man drog den uppåt! Om det nu kan ha någon inverkan. Annars kunde man inte se någon märkbar smuts.

Skogogräv: Dumpventilen på sida rörde sig inte med hela utslag så det skall jag återgärda.


Multiventilen! Nr.7 på bilden.
Bild

   TS
Avatar Fallback

Re: Minibrunett 578 svag!

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115063 Hej
Multiventilen kan jag inte så mycket om men det är klart att kärva ska det inte göra.
Dumpventilen ska du se till att den går ut riktigt när pedalen är släppt.
Firman heter Bjälkabomaskin i hjo Claes är kanon om man behöver fråga något.
Mvh Magnus

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).