Skogsvagn (Huggarvagnar)

Ställa ifrån sig vajerkranen

15 inlägg 11607 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ställa ifrån sig vajerkranen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111139 Har en Rottne Junior vajerkran. Har ni tips på hur man ställer ifrån sig den på ett säkert sätt, gärna så att det är lätt att hänga på den igen, och så att den inte ramlar omkull över någon?



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Ställa ifrån sig vajerkranen

Elias  
#111140 Jag ställde min vajerkran, dock en annan modell i en slänt med en pall bakanför så den lutar lätt bakåt. Sedan tar jag bort armen. Lätt att montera på traktorn igen men säker kan jag inte uttala mig om.

Avatar Fallback

Re: Ställa ifrån sig vajerkranen

andan  
#111141 Ställ den mot något lämpligt träd o spänn fast den med ett spännband...

Användarvisningsbild

Re: Ställa ifrån sig vajerkranen

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111204 Backa mot en vägg, luta kranbommen mot väggen...

Avatar Fallback

Re: Ställa ifrån sig vajerkranen

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111953 Eller häng den i en takbjälke i ett lämpligt utrymme. Säkert och lätt att koppla på igen.

Avatar Fallback

Re: Ställa ifrån sig vajerkranen

HN  
#114435 Här är en variant med löstagbara ben. Jag har en lima kran med liknande lösning och det funkar utmärkt.

Avatar Fallback

Re: Ställa ifrån sig vajerkranen

Norrland  
#114455 Har någon en närmare bild på "fötterna" , hur dom sitter fast alltså. Har en Väsekran och funderar på någon sådan lösning.

Avatar Fallback

Re: Ställa ifrån sig vajerkranen

HN  
#114463 Ja ska ta några kort på min kran. Den här bilden på starkranen hittade jag på blocket.

Avatar Fallback

Re: Ställa ifrån sig vajerkranen

Fredrik N  
#114470 Till Väsekranen finns det avställnings ben (fötter). Det är ett väldigt engelt stöd som är gjort av ett fyrkants järn med ett vinkeljärn i ena änden och ett järn med ett hål för en låssprint fram för kranens stödben.
Det är väldigt lätt att kroka på kranens stödben.
Är man lite händig kan det inte vara så svårt att göra ett par själv.

Användarvisningsbild

Re: Ställa ifrån sig vajerkranen

Elias  
#114484 Det där är en identisk kran som vi har, fötterna antar jag är fastsatta i hålen där de utdragbara stödbenen är. Ett fyrkantrör med en sprint som är instucket i ett rör som är dimensionen större.

Avatar Fallback

Re: Ställa ifrån sig vajerkranen

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115592
Norrland skrev:Har någon en närmare bild på "fötterna" , hur dom sitter fast alltså. Har en Väsekran och funderar på någon sådan lösning.


Jag kan ta ett kort på mina stödben till Väsekranen. När den leveras ny får man med benen.

Det borde gå att tillverka något liknande till Rottnen. Dom löstagbara benen är klart bästa sättet att ställa ifrån sej kranen på. Då kan man ju ställa den var man vill.

Avatar Fallback

Re: Ställa ifrån sig vajerkranen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115596 Verkar ju onekligne smart, kanske får jag nu äntligen en anlednign att köpa svets. ;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Ställa ifrån sig vajerkranen

treveslin  
#192176 bra tips det där med stödbenen ska göra sådana till min Rottnekran mvh Nisse i backen

Avatar Fallback

Re: Ställa ifrån sig vajerkranen

lidköping  
#375932 Rottne junior har 2 hål där toppstaget ska sitta, det bakre hålet är till att sätta fast ett stödben. Jag har tillverkat ett stödben av fyrkantrör 50x50x3 som är 2 meter långt och lutar bakåt. Jag borrade ett hål med samma diameter på röret som det är till toppstaget. Det blir stabilt att ställa ifrån sig kranen på 3 ben. Glöm inte att lägga under något vid fötterna så att kranen inte fryser fast om marken är mjuk.

Avatar Fallback

Re: Ställa ifrån sig vajerkranen

Röjar Jocke  
#541941
1546544392_20190101_140426.jpg
Kolla vad fiffigt det gick att göra med en normet kran :-bd

Lossade kranbommens kedjor varpå bommen blir som ett stödben.
Kedjorna som hindrar bommen att åka i sidled är mina vanliga lunningskedjor.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).