Inomgårdsmaskiner

Gilson, byta rem snöslunga

5 inlägg 11755 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gilson, byta rem snöslunga

papsens  
#114402 Hejsan...
Har en gammal Gilson M#55245 46917 S#1215A1 389, har fixat drivrem, men mitt bekymmer är hur byter man, verkar som om man måste demontera motorn?

Är det någon som vet hur man skall gå till väga???



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Gilson, byta rem snöslunga

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114411
papsens skrev:Är det någon som vet hur man skall gå till väga???


På det här forumet! Nähä knappast!! :lol:

Användarvisningsbild

Re: Gilson, byta rem snöslunga

totte  
#114413 Joho kanske! Lite osäker på den modellen, jag har äldre, men troligen måste du öppna bottenplattan sen lossa nån länk så att det går att få friktionshjulet fritt från drivplattan, sen bör det gå att kränga av och på remmen.

Avatar Fallback

Re: Gilson, byta rem snöslunga

Stux  
#114584 Hmm.
Nu är jag lite osäker på modellen.
Men om du har en med 5 vxl fram, 2 bak.
Så gör du enklast som följer.

Ta bort kåpan där vevaxeln kommer ut och spännrullarna för drivning och utkastare sitter.
Denna sitter på framkant av maskinen, under den sitter ett skydd till, lossa det oxå.
Nu ser du 2 remmar, den till vänster i slungans färdriktning är till drivningen.
Ta den den från remskivan och lirka den den från spännrullen och dom 2 metallbyglarna som sitter för att hålla den lite på plats.

Ställ slungan på framkant, underlättar om du ej har så mkt i tanken, i varje fall om du är inomhus.

Lossa plåten under.
Lossa fjädern som håller drivplattan mot friktionsplattan.
Görs enklast genom att du för ett smalare spännband eller liknande "inifrån" vxl huset, dra loss fjädern.

Nu hänger drivplattan löst.

Trä av remmen från remskivan med hjälp av en skruvmejsel kan du rucka på mekanismerna till spänrullarna som sitter på var sida om skivan.

För den delen av remmen som kommer upppifrån mellan drivplattan och friktionshjulet.
Är ganska tajt, underlättar om du kan vända på remmen så in och utsida kommer mot drivplata resp friktionshjulet, isf för kanterna, är ju smalare så.
Ryck till och remmen är loss, återmontera nya remmen i omvänd ordning.

//Andreas

Avatar Fallback

Re: Gilson, byta rem snöslunga

papsens  
#114633 Man får tacka för dessa snabba tips, nu har jag lite pyssel under söndagen

tacka för ett lysande forum


/Lennart

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).