Skördare

Bränsleförbrukning avverkningsgrupp?

11 inlägg 6250 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bränsleförbrukning avverkningsgrupp?

janne.s  
#110893 Har någon av er en uppfattning / statistik på totalförbrukning per avverkad och framkörd kubikmeter fub. på helår för en avverkningsgrupp som kör blandat gallring / slutavverkning.
Vår grupp ligger på ca. 2,5 - 3 liter per fub.
Detta kan vara intressant för många av oss inför nästa år då bränsleskatten höjs och återbetalningen minskar.
Dags att diskutera prishöjningar.



   TS
Avatar Fallback

Re: Bränsleförbrukning

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114304 Gjorde bränsledeklarationen för 2010.

Första kvartalet kördes en 570 Eco Log, !,66 L / m3f
Kvartal 2-3 och 4 kördes med Valmet 911:3 1,11 L / m3f
Samma förare på bägge maskinerna.

Mestadels gallrings körning.
Medelstam borde ha varit med, för att göra siffrorna relevanta för andra skördare.
Men jag har ingen uppgift på det just nu.

Skotarnas förbrukning är svår jämförde, då skotningsavståndet inte är lika.

Bortse från fabrikaten, 570:n har varit på in-trimning så den är nog likvärdig nu.
Dessutom var det lite grövre skog som avverkades under kvartal ett. Vill jag, i varje fall minnas.

Dessa siffror kan vara lite heta att offentliggöra då det är av värde för entreprenörernas motpart.

Avatar Fallback

Re: Bränsleförbrukning

Gubben  
#114336 Jag har kollat min maskin (Valmet 860.1) nu under 3 månader med blank diesel (utan RME 5% tillsats ingen raps) och nu gått till baka till preem RME igen. När jag kör på blank diesel tar maskinen 2,8 liter mindre i timmen. Vad är miljö vänligt med det. Dess utom får jag till baka mindre på återbetalningen med RME 😈

Avatar Fallback

Re: Bränsleförbrukning

novis??  
#114361
janne.s skrev:Har någon av er en uppfattning / statistik på totalförbrukning per avverkad och framkörd kubikmeter fub. på helår för en avverkningsgrupp som kör blandat gallring / slutavverkning.
Vår grupp ligger på ca. 2,5 - 3 liter per fub.
Detta kan vara intressant för många av oss inför nästa år då bränsleskatten höjs och återbetalningen minskar.
Dags att diskutera prishöjningar.

det var mycket det vilka maskiner tankas då?det är väl inte så att en massa bilar är med :roll: 1470 drar runt1.2 1710an 0,8medalstammen ca0,19 i år

Avatar Fallback

Re: Bränsleförbrukning

dexter  
#114364
Gubben skrev:Jag har kollat min maskin (Valmet 860.1) nu under 3 månader med blank diesel (utan RME 5% tillsats ingen raps) och nu gått till baka till preem RME igen. När jag kör på blank diesel tar maskinen 2,8 liter mindre i timmen. Vad är miljö vänligt med det. Dess utom får jag till baka mindre på återbetalningen med RME 😈


för att gå lite offtopic en snabbis, vad innebär egentligen RME? har inte fått kläm på de där me rme diesel riktigt..

Avatar Fallback

Re: Bränsleförbrukning

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Användarvisningsbild

Re: Bränsleförbrukning

Skogshuggarninorr35  
#114383 Förbrukningen per m3 är väldigt förarberoende tyvärr.
Skördaren till exempel behöver ca 5 liter per timme för att bara gå runt obelastad på tomgång.
Vid körning såg 13 liter per timme, då har du 8 liter du ska producera virke på.
Sen en så enkel sak som kan låta dumt i vissas öron, att bara stänga av maskinen vid tankning och om du sitter i maskinen och äter.
Om du tar en halvtimmes matrast med maskinen på tomgång så går det ju åt 2,5 liter per skift, och såklart 5 liter på två.
Slår du ut det på ett helt år eller för enkelhetens skull 200 dagar har du 500/1000 liters förbrukning för att äta.

Användarvisningsbild

Re: Bränsleförbrukning

totte  
#114390 Dyrt käk!

Användarvisningsbild

Re: Bränsleförbrukning

Skogshuggarninorr35  
#114398 Ja och räknar du så, så har du ju 200 maskintimmar per år du inte kan fakturera på och värdeminskningen.

Avatar Fallback

Re: Bränsleförbrukning

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114400 Tror tyvärr det är väldigt vanligt med över 20-30% tomgångkörning i tid på en skördare per år. Medvetenheten måste öka, t ex är ju John Deeres verktyg ett bra hjälpmedel för att hitta "fel" hos både maskin och förare.

Men runt 0,5 - 1,2 liter på en skördare per m3fub beroende på medelstam kan vara ett bra riktmärke, i slutavverkning då...

Avatar Fallback

Re: Bränsleförbrukning

Gubben  
#114887
dexter skrev:
Gubben skrev:Jag har kollat min maskin (Valmet 860.1) nu under 3 månader med blank diesel (utan RME 5% tillsats ingen raps) och nu gått till baka till preem RME igen. När jag kör på blank diesel tar maskinen 2,8 liter mindre i timmen. Vad är miljö vänligt med det. Dess utom får jag till baka mindre på återbetalningen med RME 😈


för att gå lite offtopic en snabbis, vad innebär egentligen RME? har inte fått kläm på de där me rme diesel riktigt..

Det är en tillsats med upp till 5% raps.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).