Avverkning (slutavverkning)

Kvistning, missar ofta

54 inlägg 23948 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kvistning, missar ofta

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114354 Hakar på stödgruppen.... :oops:

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Kvistning, missar ofta

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115000 Snurrar ni inte på stocken eller varför missar ni kvistar?

Användarvisningsbild

Re: Kvistning, missar ofta

Houthakker  
#118281
P1271167.JPG
P1281171.JPG
Kunde inte låta bli, jag rullar inte trädet, jag ser till att trädet rullar sig själv såsom bordercollien gör när man säger till!

Användarvisningsbild

Re: Kvistning, missar ofta

Fredrik Reuter  
#340341 Recap på en gammal tråd.

Till att börja med, ingen dåligt risig gran @houthakker klassas väl som "pattagran"?

Och sedan: vad säger panelen, missar ni fortfarande i kvistningen eller har det blivit bättre med åren?
För mig? Nja, tror inte det blivit så mycket bättre... :lol:

Användarvisningsbild

Re: Kvistning, missar ofta

JörgenO  
#340360 Vad glad jag blir av att se den här tråden, visar att jag inte är ensam.
Jag är helt värdelös på att kvista allt och brukar få starta om sågen i alla fall två gånger per träd.
Visst är huvudförklaringen slarv o lathet men jag har svårt att se/analysera trädet på nåt sätt och det blir alltid nån kvist kvar som jag upptäcker när jag lastar.

Användarvisningsbild

Re: Kvistning, missar ofta

Göt  
#340378 samma här, det tar onödig tid :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Kvistning, missar ofta

Erre  
#340379 Jag brukar få någon, några grenar kvar som inte är helt avsågade. Dvs dom hänger å slänger men sitter i regel kvar.
Rent slarv!!!

Brukar resa upp stocken när jag skotar och skala av det med gripen. :mrgreen:
( för lat för att gå ut)

Användarvisningsbild
JensSkoog  
#340391
Defender skrev:Då är vi två.

Vi startar en stödgrupp så att vi kan träffas och dricka öl och prata ut om detta.

God ide! Vart ska vi träffas, om det finns någon pub som rymmer oss alla :lol:
Intressant tråd, och ett välkänd problem. Hur noga jag jobbar och hur gott med tid jag använder, så finner jag kvarglömd kvist när stockhandteringen ska ske varje gång. :roll:

Användarvisningsbild

Re: Kvistning, missar ofta

Göt  
#340395 kors i jösse namn det är fler än jag som råkar ut för sånt ^#(^ ❗️

Även om det är vanligare på tallar så kan ju även granar köra ner kvistarna en halvmeter i marken 😡 och naturligtvis brukar det alltid ligga en liten sten bredvid som man kör in i om man försöker kapa grenen 😈 😈[/quote]

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).