Små skogsmaskiner och övriga maskiner

artic cat 500 vs polaris 500

28 inlägg 29823 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

artic cat 500 vs polaris 500

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114283 Har kollat på en NY polaris sportsman 500 HO idag
Men även kollat på en -08 artic cat 500....

va ja förstår så har artic caten en mer påkostad "koppling" mot polarisens variator, priset å utrustningen är den samma på båda, vinsch & kedjor. Artic caten har dock en finare plogblad med


Om man skulle välja mellan dessa 2... hur skulle ni göra... Å har ni för å nackdelar med dom 2 så hojta gärna till, så man inte gör bort sej;)...



   TS
Avatar Fallback

Re: artic cat 500 vs polaris 500

zeetorg  
#114288 Har själv en sportsman 500 som jag är rätt så nöjd med.

Enda nackdelen är väl att backen är lite högt växlad.
Det är speciell irriterande om du kör i terräng med en vagn.
Man vil ju inte gärna slira på remmen i onödan...

Användarvisningsbild

Re: artic cat 500 vs polaris 500

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114371 Men det var väl bara gammla polarisar som hade vanliga enkla variatorer utan ständigt ingrepp? Jag tror att idag ser alla variatorsystem på fyrhjuling likadana ut med ständigt inkopplad variatorrem. Om inte så är enda skillnaden att man får gasa till lite då man vill att den ska motorbromsa. Det känns konstigt i början men man lär sig snabbt. Jag skulle varje dag köpa polarisen men jag äger redan en så min röst är kanske inte myclket värd

Avatar Fallback

Re: artic cat 500 vs polaris 500

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114429 jag har nog bestämt mej... för articcaten...

dels för att den känndes bättre, å denna gången går ja mer på magkänslan, faktiskt... Sen fick ja lite halv taskiga vibbar om folket som jobba där ja kollade på polarisen... Sen har ha servicen till articen inärheten åxå... Men inget är klart än... Ska göra den sista ansträngningen å pruta lite på måndan;)...

   TS
Användarvisningsbild

Re: artic cat 500 vs polaris 500

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114432 Är en Polarisen ny och Arcticen snart 3 år? Skiljer det verkligen inget i pris? Då måste jag ifrågasätta ditt val. Jag har aldrig kört någon modern Arctic så där får jag lägga ner min röst. Men Polaris gör otroligt många fler atv än arctic och du ser nästan aldrig en arctic hos de som använder maskinerna yrkesmässigt.
Men egentligen skulle jag inte köpt varken en polaris eller en actic. Anledningen att jag har polaris är enbart att polaris var den enda som erbjöd/erbjuder en fyrhjuling med ett flak på. Jag tyckte det var en så viktig skillnad så det fick bli en polaris. Hade jag valt fritt råder det ingen tvekan om att jag hade köpt en Honda. Jag har tidigare varit Honda handlare och det är svårt att sluta då man fått smak för dem. På andraplats klart Yamaha...

Användarvisningsbild

Re: artic cat 500 vs polaris 500

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114437 Inte riktigt samma maskin men en fingervisning kanske:



För övrigt görs det otroligt många fler VW än BMW 5 serien, men det gör inte att jag väljer VW för det :wink:

Avatar Fallback

Re: artic cat 500 vs polaris 500

marcus_ford 3600  
#114439 Själv hade jag hellre skaffat traktor :wink:

Avatar Fallback

Re: artic cat 500 vs polaris 500

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114456
marcus_ford 3600 skrev:Själv hade jag hellre skaffat traktor :wink:



Traktor jakten är åxå igång;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: artic cat 500 vs polaris 500

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114460
Uvskogen skrev:Inte riktigt samma maskin men en fingervisning kanske:



För övrigt görs det otroligt många fler VW än BMW 5 serien, men det gör inte att jag väljer VW för det :wink:


Ha ha.. jag förstod att den skulle komma då jag skrev det, jag satt bara och väntade

Avatar Fallback

Re: artic cat 500 vs polaris 500

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114462
trilla skrev:Är en Polarisen ny och Arcticen snart 3 år? Skiljer det verkligen inget i pris? Då måste jag ifrågasätta ditt val. Jag har aldrig kört någon modern Arctic så där får jag lägga ner min röst. Men Polaris gör otroligt många fler atv än arctic och du ser nästan aldrig en arctic hos de som använder maskinerna yrkesmässigt.
Men egentligen skulle jag inte köpt varken en polaris eller en actic. Anledningen att jag har polaris är enbart att polaris var den enda som erbjöd/erbjuder en fyrhjuling med ett flak på. Jag tyckte det var en så viktig skillnad så det fick bli en polaris. Hade jag valt fritt råder det ingen tvekan om att jag hade köpt en Honda. Jag har tidigare varit Honda handlare och det är svårt att sluta då man fått smak för dem. På andraplats klart Yamaha...



Hondan gillar ja inte, varför vet ja inte, men det är dom som har hydrostaten? å sånt kostar den dan det går sönder... polarisen kändes otroligt plastig, å ingen av dom ja pratat med som har å har haft polaris här i krokarna är eller har varit helt nöjda, konstigt vinklade kardaner på dom större maskinerna, å dessutom sitter växelspaken på fel sida om styret vilket stör mej en aning, sen som sagt så gick säljaren på så jävla hårt att ja näst intill tar avstånd därför...

Kollade sen på suzuki 500, en riktigt trevlig maskin i mina ögon, den kostar som articen 15000 till ny, å pengar är pengar så äre, tanken va en riktigt beggad från början, men det finns ju inte särskillt många "fina" maskiner som är billiga... Nog om de... tillbaka till funderingarna...
Sukan kändes lite mer "lyxig" med mer plast osv runt motor å så... lite mer inbyggda grejjer så att säga...
Sen articen, En NY... har samma motor som sukan, men har högre frigång inga kränghämare (bättre i skogen) å ska enl dom som vet ha bättre lågväxel än polarisen, sen har articen mindre kåpor å skit runt motor osv, momt sukan... vilket kan va både bättre å sämre... bra att det är öppet när de ska göras rent... men pinnar osv kan tränga upp...

Sen vare skönare sittställning på articen...

Å articen är 3 år... Men bara 30 timmar på mätaren, använd som plogmaskin hos en äldre herre har aldrig varit i skogen, jag har dock förhandlat till mej bättre pris på den 5´billigare än en ny polaris 500... å som ja skrev tidigare så har articen ett plogblad, en Warn plog med elektrisk vridning å sep höjs/sänk dvs körs ej med vinschen...
så just nu lutar det åt articen...


yamaha hade ja velat ha... men eftersom den lokala yamaha säljaren är den dyraste i värden va gäller resdelar å service så vill ja inte ha nån mer yamaha... Thats it!

   TS
Användarvisningsbild

Re: artic cat 500 vs polaris 500

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114477
marcus_ford 3600 skrev:Själv hade jag hellre skaffat traktor :wink:


Slutar med att man har båda.... :grin:

Avatar Fallback

Re: artic cat 500 vs polaris 500

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114945 Nu är arcticen hemma, å jag är glad att ja valde den... Va till kusinen som har en äldre, kanske 10 år gammal polaris sportsman, å den ser rätt lika ut som den nya jag funderade på... Å som ja har fattat det så är den nya samma maskin som den gamla, dvs inte mkt nytt i utvecklingen mer än form å plast, hade ja däremot gått upp till 550 så är den vettigare... men som sagt, ja tycker körställningen på arcticen va bättre... få se om man blir nöjd även i framtiden....

Nu ska ja leta på riktiga kedjor, dom som medföljde, eller skulle följa med, va utan piggar så jag avstod dom, å ska köpa riktiga med piggar... nån som har nå tips om vart det finns bra sådana, ej tvärlänk, å till bra priser?

   TS
Avatar Fallback

Re: artic cat 500 vs polaris 500

Joooell  
#114955
nutte skrev:Nu är arcticen hemma, å jag är glad att ja valde den... Va till kusinen som har en äldre, kanske 10 år gammal polaris sportsman, å den ser rätt lika ut som den nya jag funderade på... Å som ja har fattat det så är den nya samma maskin som den gamla, dvs inte mkt nytt i utvecklingen mer än form å plast, hade ja däremot gått upp till 550 så är den vettigare... men som sagt, ja tycker körställningen på arcticen va bättre... få se om man blir nöjd även i framtiden....

Nu ska ja leta på riktiga kedjor, dom som medföljde, eller skulle följa med, va utan piggar så jag avstod dom, å ska köpa riktiga med piggar... nån som har nå tips om vart det finns bra sådana, ej tvärlänk, å till bra priser?

Nyvab säljer riktiga griper mönster kedjor för 800 paret.
Har sådana själv och dom greppar riktigt bra :)

Avatar Fallback

Re: artic cat 500 vs polaris 500

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114975
Joooell skrev:
nutte skrev:Nu är arcticen hemma, å jag är glad att ja valde den... Va till kusinen som har en äldre, kanske 10 år gammal polaris sportsman, å den ser rätt lika ut som den nya jag funderade på... Å som ja har fattat det så är den nya samma maskin som den gamla, dvs inte mkt nytt i utvecklingen mer än form å plast, hade ja däremot gått upp till 550 så är den vettigare... men som sagt, ja tycker körställningen på arcticen va bättre... få se om man blir nöjd även i framtiden....

Nu ska ja leta på riktiga kedjor, dom som medföljde, eller skulle följa med, va utan piggar så jag avstod dom, å ska köpa riktiga med piggar... nån som har nå tips om vart det finns bra sådana, ej tvärlänk, å till bra priser?

Nyvab säljer riktiga griper mönster kedjor för 800 paret.
Har sådana själv och dom greppar riktigt bra :)



Tack för tipset;)

   TS
Avatar Fallback

Re: artic cat 500 vs polaris 500

alias  
#115003
Joooell skrev:
nutte skrev:Nu är arcticen hemma, å jag är glad att ja valde den... Va till kusinen som har en äldre, kanske 10 år gammal polaris sportsman, å den ser rätt lika ut som den nya jag funderade på... Å som ja har fattat det så är den nya samma maskin som den gamla, dvs inte mkt nytt i utvecklingen mer än form å plast, hade ja däremot gått upp till 550 så är den vettigare... men som sagt, ja tycker körställningen på arcticen va bättre... få se om man blir nöjd även i framtiden....

Nu ska ja leta på riktiga kedjor, dom som medföljde, eller skulle följa med, va utan piggar så jag avstod dom, å ska köpa riktiga med piggar... nån som har nå tips om vart det finns bra sådana, ej tvärlänk, å till bra priser?

Nyvab säljer riktiga griper mönster kedjor för 800 paret.
Har sådana själv och dom greppar riktigt bra :)


Har likadana hemma på vår Yamaha 450 Grizzly. Är dock inte helt nöjd.
Ena spännarmen som sitter på insidan av bakdäckets kedja gick av efter mindre än en månads användning (endast snöröjning) nu i vinter. Kedjan hade kasat i sidled trots att vi släppte ut luft ur däcken och sedan fyllde på igen när kedjorna satt på plats. Spännarmen hade tagit i på ovansidan/framsidan på hjulupphängningen och böjts tills godsurmattningen gjorde att den brast.

Ska kolla med Nyvab vad de säger om det.

Inte säkert du får samma problem på Arc-Caten, kanske är mer plats vid hjulupphängningen på de maskinerna?

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).