Skogsvagn (Huggarvagnar)

Parker ventilpaket

23 inlägg 18568 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Parker ventilpaket

stefankarl  
#114000 Hej.
Jag vill komma i kontakt med alla som har ett PARKER ventilpaket för att få veta hur man ska göra för att få dom att fungera utan att man får värmegång på hydral oljan och så att man kan köra kranen utan att den går försakta.
Jag har ett Parker 90 ventilpaket på en mohedavagn/mohedakran M60 med eget hydral system rundpumpssystem , oljan går varm och kranen går sakta kan inte köra mer än 2-3 funktioner samtidigt utan att det på verkar dom övriga funktionerna.

Ring eller maila mig.

Stefan Karlsson
Mobil nr: 070-6903213
Mail : stefankarl@spray.se



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Parker ventilpaket

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114007 Allmänt så håller jag Parker som ett kvalitetsmärke när det gäller hydraulik.
Jag har jobbat mycket med Monsun Tison och de blev uppköpta av Parker.
Monsun Tisons HV09 påminner mycket om Parkers produkter.

Heter verkligen din ventil Parker 90? Vad står det på ventilen?
Hittar bara följande konstantflödes ventiler på Parkers hemsida

F130CF (110 LPM - 320 BAR)
http://www.parker.com/portal/site/PARKE ... +-+320+BAR)&Wtky=VALVES

P70CF (70 LPM - 320 BAR)
http://www.parker.com/portal/site/PARKE ... +-+320+BAR)&Wtky=VALVES

Vad har du för tryck på pump och tank sidan obelastad?
Parker säger: ”Tankanslutning, statiskt max 10 bar”
Du säger att du har en pump på 144cm3, vilket varvtal kör du den på?
Om du kör den på 500rpm så ger den 72lpm vilket Parkes P70CF skulle klara.
Har du rätt slider? Kör du på 72lpm så ska du ha 70lpm slider, annars kan du få varmgång och/eller dålig/ryckig/långsam funktion.
Allmän rekommendation är att försöka få så små förluster som möjligt i sin lösning.
Använd stora slangar för att minska förluster.
Använd inga snabbkopplingar, de stryper mycket.
Vilken oljetemp har du?
Går det att sätta in en oljekylare?

Användarvisningsbild

Re: Parker ventilpaket

stefankarl  
#114013 Hej.
Jag har ett arbetstryck på 170 bar,
Vid obelastad kran så säger Ftf/moheda att det ska ligga på 15 bar .
Jag har en varvtals mätare på kraftuttaget.
När jag kör kranen på 72lmp så kan jag inte köra mer än 2-3 funktioner utan att den sakar.
När jag kör den på 100lpm så kan jag köra 4-5 funktioner.
500varv på tappen 1000 varv på moton = 72lpm.
700 varv på tappen 1450 varv på moton =100lpm.
När jag ger paketet 100lpm så stiger oljans temp till över 90grader.
Enligt moheda så har jag ett 90l parker ventilpaket, men jag ska kolla betäkningen på det.
Det är kopplat i ett rundpumpssystem.

Ring mig. 070-6903213

// Stefan

   TS
Avatar Fallback

Re: Parker ventilpaket

ulfgustav  
#114090 Moheda rekommenderar ett flöde till kranen på 50-70 l/min, det är alltså för det flödet den är dimensionerad.
För att få bra köregenskaper på kranen så bör de då ha valt slidstorlekar som ger optimala samkörningsegenskaper.
Slidvalet blir alltid en kompromiss så man kan aldrig räkna med att kunna köra alla funktioner på max utan att den funktion som går tyngst tappar fart.
Om du kan köra 2-3 funktioner med 72 l/min ( t.ex lyft sväng vipp) på max utan att den sakar då tycker jag spontant att det är rättså bra slidval, t.o.m om du tappar lite fart så känns det rätt ok för mig.
Det blir alltid värme i hydraulsystem, Ventilen L90 ls som du sannolikt har ett obelastat tryck på 15 bar vid ca 70 l/min ökar du varvtalet så ökar även detta.
Har du temperaturmätare i tank eller hur mäter du temperaturen?
Jag har mött de som uttryckt "systemet kokar" när slangarna börjar vara drygt handvarma (40-50 gr)

Användarvisningsbild

Re: Parker ventilpaket

stefankarl  
#114121
ulfgustav skrev:Moheda rekommenderar ett flöde till kranen på 50-70 l/min, det är alltså för det flödet den är dimensionerad.
För att få bra köregenskaper på kranen så bör de då ha valt slidstorlekar som ger optimala samkörningsegenskaper.
Slidvalet blir alltid en kompromiss så man kan aldrig räkna med att kunna köra alla funktioner på max utan att den funktion som går tyngst tappar fart.
Om du kan köra 2-3 funktioner med 72 l/min ( t.ex lyft sväng vipp) på max utan att den sakar då tycker jag spontant att det är rättså bra slidval, t.o.m om du tappar lite fart så känns det rätt ok för mig.
Det blir alltid värme i hydraulsystem, Ventilen L90 ls som du sannolikt har ett obelastat tryck på 15 bar vid ca 70 l/min ökar du varvtalet så ökar även detta.
Har du temperaturmätare i tank eller hur mäter du temperaturen?
Jag har mött de som uttryckt "systemet kokar" när slangarna börjar vara drygt handvarma (40-50 gr)



Jag har mätt oljan med en stek termometer i tanken 95 grader var det där efter 4 timmars körning.
// Stefan

   TS
Avatar Fallback

Re: Parker ventilpaket

mannen  
#114145 Tycker du att kranen går för sakta eller är det att du inte kan köra fler funktioner utan att något sakar in som du tycker är problemet? Att kunna köra 2-3 funktioner samtidigt utan något sakar in tycker jag verkar fullt tillräckligt faktiskt.

Ligger oljetempen högt även när du kör på 70 l/min eller är det när du matar på mer som problemet uppstår? Är ventil paketet byggt för för 70 l/min och du matar på med 100 l/min så får man väl räkna med biverkningar tycker jag.

Avatar Fallback

Re: Parker ventilpaket

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114153 Är det så att du har en Parker L90LS så är den i grunden byggd för
LS=Load Sensing(lastkännande) men den går även att köra med en konstantflödespump.

”Parker L90LS är en byggbar lastkännande och tryckkompenserad riktningsventil för
mobila maskiner. Den är konstruerad för många olika applikationer, t ex kranar,
skyliftar, gaffeltruckar, arbetsplattformar, entreprenadmaskiner och skogsmaskiner.
Ventilen är konstruerad för systemtryck upp till 320 bar och ett pumpflöde upp till
200 l/min. Ventilen kan erhållas med utomordentligt goda samkörningsegenskaper
vilket tillåter att flera maskinfunktioner kan manövreras samtidigt utan att påverka
varandra, oberoende av de individuella lasternas storlek.”
http://www.parker.com/literature/Mobile ... SE_L90.pdf

Mitt förslag är du ställer om din Parker L90LS till konstanttryckssystem och byter till en konstanttryckspump.
Fördelarna är följande:
En helt annan känsla att köra eftersom du slipper vänta på att trycket ska byggas upp.
Dessutom blir det lägre förluster då ingen olja behöver pumpas runt i onödan.

Avatar Fallback

Re: Parker ventilpaket

ulfgustav  
#114157 Hej
Zalman kanske har rätt i sak, men faktum är att flesta ventilerna av denna konstruktion går främst med fasta pumpar, de främsta fabrikaten är Danfoss PVG 32 samt Parker L90 LS, vilken i sig är en kopia av den förstnämnda.
Fast pump och dessa ventiler fungerar utmärkt, men natruligtvis allt går att förbättra.
I ditt fall så tror jag främst det handlar om handhavandet förståelsen för de hydrauliska funktionerna osv, dessutom är det ju så att på en skogsvagn så kan man ej kräva samma exeptionella egenskaper som du finner hos högproduktiva skotare

Avatar Fallback

Re: Parker ventilpaket

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114159 En hake med konstantryckssystem är att de inte lirar ihop med vagnsdriften

Användarvisningsbild

Re: Parker ventilpaket

stefankarl  
#114263
ulfgustav skrev:Hej
Zalman kanske har rätt i sak, men faktum är att flesta ventilerna av denna konstruktion går främst med fasta pumpar, de främsta fabrikaten är Danfoss PVG 32 samt Parker L90 LS, vilken i sig är en kopia av den förstnämnda.
Fast pump och dessa ventiler fungerar utmärkt, men natruligtvis allt går att förbättra.
I ditt fall så tror jag främst det handlar om handhavandet förståelsen för de hydrauliska funktionerna osv, dessutom är det ju så att på en skogsvagn så kan man ej kräva samma exeptionella egenskaper som du finner hos högproduktiva skotare


Det är konstigt att Moheda kan sälja sina vagnar som proffs vagnar när dom inte kan leverera dom så att dom motsvarar en proffsvagn. När det verka som om dom vet om att oljan går varm , fick svar ifrån FTG att man inte kan köra med den en hel dag (8 timmar). Jag kunde köra 2-3 funktioner på min gamla vagn ifrån 1982 och när man köper en proffsvagn 2009 så tycker man att den ska vara lite bättre i alla fall.
Om jag haade köpt en biligare vagn så kan jag förstå att den kanske inte gick bättre men när man köper en vagn som kallas för proffs vagn så för väntar man sig något annat.

// Stefan

   TS
Användarvisningsbild

Re: Parker ventilpaket

stefankarl  
#114264
gnisten83 skrev:En hake med konstantryckssystem är att de inte lirar ihop med vagnsdriften


Varför skulle det inte lira ihop???
// Stefan

   TS
Användarvisningsbild

Re: Parker ventilpaket

stefankarl  
#114267
ulfgustav skrev:Moheda rekommenderar ett flöde till kranen på 50-70 l/min, det är alltså för det flödet den är dimensionerad.
För att få bra köregenskaper på kranen så bör de då ha valt slidstorlekar som ger optimala samkörningsegenskaper.
Slidvalet blir alltid en kompromiss så man kan aldrig räkna med att kunna köra alla funktioner på max utan att den funktion som går tyngst tappar fart.
Om du kan köra 2-3 funktioner med 72 l/min ( t.ex lyft sväng vipp) på max utan att den sakar då tycker jag spontant att det är rättså bra slidval, t.o.m om du tappar lite fart så känns det rätt ok för mig.
Det blir alltid värme i hydraulsystem, Ventilen L90 ls som du sannolikt har ett obelastat tryck på 15 bar vid ca 70 l/min ökar du varvtalet så ökar även detta.
Har du temperaturmätare i tank eller hur mäter du temperaturen?
Jag har mött de som uttryckt "systemet kokar" när slangarna börjar vara drygt handvarma (40-50 gr)


50-70 l/min är rekomenderat till ett Parker 70 ventilpaket men jag har fått det bytt till ett Parker 90.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Parker ventilpaket

stefankarl  
#114270
mannen skrev:Tycker du att kranen går för sakta eller är det att du inte kan köra fler funktioner utan att något sakar in som du tycker är problemet? Att kunna köra 2-3 funktioner samtidigt utan något sakar in tycker jag verkar fullt tillräckligt faktiskt.

Ligger oljetempen högt även när du kör på 70 l/min eller är det när du matar på mer som problemet uppstår? Är ventil paketet byggt för för 70 l/min och du matar på med 100 l/min så får man väl räkna med biverkningar tycker jag.


Kör jag 3 funktione så saktar alla tre ner i hastighet.
Bom,sticka och uttskjut tar 40 l/min vardera = 120 l/min.
Det blir lite svårt att köra kranen med lite fart och samtidigt använda 4-5 funktioner när ojan inte räcker till.

   TS
Avatar Fallback

Re: Parker ventilpaket

ulfgustav  
#114274 Hej där
Jag repeterar, Moheda rekommenderar ett flöde till krenen på 50 - 70 l/min, den är dimensionerad för det flödet.
Oavsett vilken ventil som sitter där så är det den rekommendationen, det är ju trots allt så att med högre flöde så blir det högre belastning på konstruktionen, men de har kanske gett dig ett godkännande att köra med högre flöden än vad de rekommenderar, att överskrida rekomendation brukar påverka garatiansvaret
Det du skriver att:bom sticka och utskjut tar 40 L/min vardera kan ju i sig vara riktigt, men har du inte proportionalstyrnig?
Då är det ju upp till dig att proportionellt styra ut det flöde som krävs, samtidigt så tycker jag personligen att 40 l/min är för mycket på utskjut i de flesta fall så brukar det räcka med hälften.
Jag förutsätter att resp. slidfunktion är tryckkompenserad

Användarvisningsbild

Re: Parker ventilpaket

stefankarl  
#114276
ulfgustav skrev:Hej där
Jag repeterar, Moheda rekommenderar ett flöde till krenen på 50 - 70 l/min, den är dimensionerad för det flödet.
Oavsett vilken ventil som sitter där så är det den rekommendationen, det är ju trots allt så att med högre flöde så blir det högre belastning på konstruktionen, men de har kanske gett dig ett godkännande att köra med högre flöden än vad de rekommenderar, att överskrida rekomendation brukar påverka garatiansvaret
Det du skriver att:bom sticka och utskjut tar 40 L/min vardera kan ju i sig vara riktigt, men har du inte proportionalstyrnig?
Då är det ju upp till dig att proportionellt styra ut det flöde som krävs, samtidigt så tycker jag personligen att 40 l/min är för mycket på utskjut i de flesta fall så brukar det räcka med hälften.
Jag förutsätter att resp. slidfunktion är tryckkompenserad


Jo jag har proportionalstyrnig , men om jag bara använder ett litet utslag på spaken så går kranen alldeles för sakta man får sitta och vänta på att det ska hända något då . Kör jag utskjutet med ca 20 l/min så går den sakta.Om jag kör en funktion i taget så är hastigheten bra men så fårt men försöker att samköra kranen så går den sakta i vissa läge stannar vissa funktioner.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).