ulfgustav skrev:Moheda rekommenderar ett flöde till kranen på 50-70 l/min, det är alltså för det flödet den är dimensionerad.
För att få bra köregenskaper på kranen så bör de då ha valt slidstorlekar som ger optimala samkörningsegenskaper.
Slidvalet blir alltid en kompromiss så man kan aldrig räkna med att kunna köra alla funktioner på max utan att den funktion som går tyngst tappar fart.
Om du kan köra 2-3 funktioner med 72 l/min ( t.ex lyft sväng vipp) på max utan att den sakar då tycker jag spontant att det är rättså bra slidval, t.o.m om du tappar lite fart så känns det rätt ok för mig.
Det blir alltid värme i hydraulsystem, Ventilen L90 ls som du sannolikt har ett obelastat tryck på 15 bar vid ca 70 l/min ökar du varvtalet så ökar även detta.
Har du temperaturmätare i tank eller hur mäter du temperaturen?
Jag har mött de som uttryckt "systemet kokar" när slangarna börjar vara drygt handvarma (40-50 gr)
ulfgustav skrev:Hej
Zalman kanske har rätt i sak, men faktum är att flesta ventilerna av denna konstruktion går främst med fasta pumpar, de främsta fabrikaten är Danfoss PVG 32 samt Parker L90 LS, vilken i sig är en kopia av den förstnämnda.
Fast pump och dessa ventiler fungerar utmärkt, men natruligtvis allt går att förbättra.
I ditt fall så tror jag främst det handlar om handhavandet förståelsen för de hydrauliska funktionerna osv, dessutom är det ju så att på en skogsvagn så kan man ej kräva samma exeptionella egenskaper som du finner hos högproduktiva skotare
gnisten83 skrev:En hake med konstantryckssystem är att de inte lirar ihop med vagnsdriften
ulfgustav skrev:Moheda rekommenderar ett flöde till kranen på 50-70 l/min, det är alltså för det flödet den är dimensionerad.
För att få bra köregenskaper på kranen så bör de då ha valt slidstorlekar som ger optimala samkörningsegenskaper.
Slidvalet blir alltid en kompromiss så man kan aldrig räkna med att kunna köra alla funktioner på max utan att den funktion som går tyngst tappar fart.
Om du kan köra 2-3 funktioner med 72 l/min ( t.ex lyft sväng vipp) på max utan att den sakar då tycker jag spontant att det är rättså bra slidval, t.o.m om du tappar lite fart så känns det rätt ok för mig.
Det blir alltid värme i hydraulsystem, Ventilen L90 ls som du sannolikt har ett obelastat tryck på 15 bar vid ca 70 l/min ökar du varvtalet så ökar även detta.
Har du temperaturmätare i tank eller hur mäter du temperaturen?
Jag har mött de som uttryckt "systemet kokar" när slangarna börjar vara drygt handvarma (40-50 gr)
mannen skrev:Tycker du att kranen går för sakta eller är det att du inte kan köra fler funktioner utan att något sakar in som du tycker är problemet? Att kunna köra 2-3 funktioner samtidigt utan något sakar in tycker jag verkar fullt tillräckligt faktiskt.
Ligger oljetempen högt även när du kör på 70 l/min eller är det när du matar på mer som problemet uppstår? Är ventil paketet byggt för för 70 l/min och du matar på med 100 l/min så får man väl räkna med biverkningar tycker jag.
ulfgustav skrev:Hej där
Jag repeterar, Moheda rekommenderar ett flöde till krenen på 50 - 70 l/min, den är dimensionerad för det flödet.
Oavsett vilken ventil som sitter där så är det den rekommendationen, det är ju trots allt så att med högre flöde så blir det högre belastning på konstruktionen, men de har kanske gett dig ett godkännande att köra med högre flöden än vad de rekommenderar, att överskrida rekomendation brukar påverka garatiansvaret
Det du skriver att:bom sticka och utskjut tar 40 L/min vardera kan ju i sig vara riktigt, men har du inte proportionalstyrnig?
Då är det ju upp till dig att proportionellt styra ut det flöde som krävs, samtidigt så tycker jag personligen att 40 l/min är för mycket på utskjut i de flesta fall så brukar det räcka med hälften.
Jag förutsätter att resp. slidfunktion är tryckkompenserad