Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Jinma, Foton eller Iseki / Kubota

56 inlägg 58075 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Jinma, Foton eller Iseki / Kubota

Initium  
#110948 heisann
jeg er ny her på siden.
Jeg ønsker meg en mini / kompact traktor.

Den skal brukes på min eiendom til å kappe ved, kjøre paller ( pallegafler ) måke snø, og kjøre i hagen.

Jeg ser det er veldig mange småtraktorer som kommer fra Kina, til hyggelige priser.
Mest kjent er vel Dong-Feng, Jinma og Foton

Jeg vil selvsagt ha mest mulig for pengene, og vurderer derfor en
http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture ... e=23670824 sånn.

Noen som har efaringer med denne traktoren, og kanskje også dette firmaet ?

Av de mer kjente er vel ISEKI en h¨jdaere, men jeg er forvirret over typebetegnelsene.
Landhope, 1300TX, 2104, 1500TU, 1700TU osv osv, jeg skulle gjerne sett en oversikt over forskjellene, om det er noe viktige forskjeller.

Har noen mini / kompakt traktor nok hydraulikkapasitet til å drive en hydraulklyvare eller må man ha pto pumpe på alle disse småtassene ?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Jinma, Foton eller Iseki / Kubota

vetinte  
#110997 A
Senast redigerad av vetinte tis 04 mar 2014, 18:33, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Jinma, Foton eller Iseki / Kubota

foton  
#111011 Kör foton 404 har den till skogen varje dag, helnöjd! Pumpkapasiteten ligger på ca 27 liter i min. räcker till en Farma 6/3,8.

Avatar Fallback

Re: Jinma, Foton eller Iseki / Kubota

ryared  
#111147 Hej på er!

körde en foton traktor hos en återföräljare. Verkade vara en helt okej traktor men den gick knappt att växla och var fruktansvärt trög. Han skyllde på att den var ny och att växlarna skulle "slita" in sig. Hur är era traktorer med växlingen? Sen sa han att det bara va garanti på reservdelar, inte på jobbet, får man ha en sån konstig garanti i Sverige?
Den hade ingen hitchkrok heller, funkar det bra eller har ni lyckats fixa dit en i efterhand?

Avatar Fallback

Re: Jinma, Foton eller Iseki / Kubota

Bengt.Svensson  
#111149 Jag provsatt en Foton på Elmia i höstas och reagerade på att den var enormt trög i kopplingspedalen. Hitch är ett måste, det har ju funnits som standard på alla traktorer sen 1969...

Avatar Fallback

Re: Jinma, Foton eller Iseki / Kubota

Initium  
#111217 Foton 404 er for stor, like stor som en Gråtass ( grålle ) jo.

En DF 254 kunne være passe. Klarer den dra en vedmaskin ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Jinma, Foton eller Iseki / Kubota

G.M  
#111252 Jag har haft min Jinma 254 i 5 år har kört ca 400 timmar och är nöjd.
Skulle jag köpt idag skulle jag köpt en Jinma 344 eu regad och en farma 3,8 6, eller veimers 5ton eller 6ton.
Traktorimports DF 404 med 4.5tons vagn är jätte fin, det jag reagerade negativt på var avsaknad av fram och back låda man fick växla som på en BM victor.
Veimers 5tons vagn tror jag är perfekt till en 25 hästars kines.

Avatar Fallback

Re: Jinma, Foton eller Iseki / Kubota

Initium  
#111255 Hmm - ser at Jinma importøren har endel på lur av modeller.

Skjønner ikke helt hva som er forskjellene mellom de ulike, men er vel mest størrelse det går på

Ser at 164, 254 og 244E har samme pris, 69000NOK +mva. E modellen ser ut til ha fler gear-serier, og 2 hastigheters kraftuttak, er det andre forskjeller også ?

Syns dette er vanskelig, få som har konkrete erfaringer med de norske importørene...

Ser bla. at importøren Rolf Wee annonser traktorer som ser veldig like ut som Jimna
http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture ... e=23670824
Er det noen som vet at dette er Jimna, og kjenner importøren ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jinma, Foton eller Iseki / Kubota

traktorz  
#113984 Foton traktorer kan vara allt från nätta 25hk till sexhjuliga monster på 185hk.
Inlägget ovan anger inte om 40hk modellen avses, men vi kan anta det.

ryared skrev:Hej på er!
körde en foton traktor hos en återföräljare. Verkade vara en helt okej traktor men den gick knappt att växla och var fruktansvärt trög. Han skyllde på att den var ny och att växlarna skulle "slita" in sig. Hur är era traktorer med växlingen? Sen sa han att det bara va garanti på reservdelar, inte på jobbet, får man ha en sån konstig garanti i Sverige?
Den hade ingen hitchkrok heller, funkar det bra eller har ni lyckats fixa dit en i efterhand?


Växla har nog mer att göra med operatörens skicklighet och träning att göra. För oss tog det inte lång tid att inse att traktorn skall stå stilla vid skift mellan lågväxel och högväxel, samt att man måste dubbeltrampa vid nedväxlingar. Snabbväxeln Fram-Back är mycket praktisk vid t.ex. snöröjning. Fyrhjulsdriften kopplas lättast in/ur om traktorn rullar lite sakta. Vi har inte haft några problem med transmissionen eller växellådan, men visst har den blivit mjukare under inkörningen. Vår traktor har nu gått knappt 250h. Beträffande garantier, så fick vi upp en lyftcylinder till lastaren med Schenker gods på ett par dagar, bytte den gjorde vi enkelt själva. Har en bra dialog med leverantörerna och tycker det har fungerat bra med alla de frågor vi haft som ny traktor- och grävaggregat-ägare.

Bengt.Svensson skrev:Jag provsatt en Foton på Elmia i höstas och reagerade på att den var enormt trög i kopplingspedalen. Hitch är ett måste, det har ju funnits som standard på alla traktorer sen 1969...


Kinesiska traktorer baserat på 80-talsteknik, med osynkad transmission är naturligtvis inget att rekommendera för damer i pumps. Sparka i så fall av skorna och kör barfota.
Kan nämna att det långa slaget för kopplingen är i två steg på dessa traktorer, först kopplas transmissionen ur, sen kraftuttaget med kopplingspedalen i botten.

Hitchkrok hade vi på vår Grålle från 1952, men den var nog försedd med extra av allt vid nyköpet. Visst saknar vi en hitchkrok ibland, men med lite planering och förutseende är det ingen allvarlig brist tycker vi.

Avslutningsvis lite bilder från den kalla och snörika vintern vi nu upplever. Med -35ºC på termometern så vet jag inte om jag vill starta traktorn, men neråt -25ºC går det hyfsat att med den ditmonterade elsitsen vara ute och röja snö.

Bild
Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild

farma 3,8 6, eller veimers 5ton eller 6

traktorz  
#113986
G.M skrev:Jag har haft min Jinma 254 i 5 år har kört ca 400 timmar och är nöjd.
Skulle jag köpt idag skulle jag köpt en Jinma 344 eu regad och en farma 3,8 6, eller veimers 5ton eller 6ton.
Traktorimports DF 404 med 4.5tons vagn är jätte fin, det jag reagerade negativt på var avsaknad av fram och back låda man fick växla som på en BM victor.
Veimers 5tons vagn tror jag är perfekt till en 25 hästars kines.

Vi kommer att kika på en skogsvagn med kran i år.
Skall kolla närmare på dina rekommendationer.

Användarvisningsbild

Re: Jinma, Foton eller Iseki / Kubota

traktorz  
#113987
Initium skrev:Jeg ønsker meg en mini / kompact traktor.

Den skal brukes på min eiendom til å kappe ved, kjøre paller ( pallegafler ) måke snø, og kjøre i hagen.

Jeg ser det er veldig mange småtraktorer som kommer fra Kina, til hyggelige priser.
Mest kjent er vel Dong-Feng, Jinma og Foton

Har noen mini / kompakt traktor nok hydraulikkapasitet til å drive en hydraulklyvare eller må man ha pto pumpe på alle disse småtassene ?


Det kan vara bra med lokal/Skandinavisk representation, även om världen krymper med Internet och effektiva transporter. Alla tre har 25hk modeller, med och utan hytt.

Beträffande hydraulik, så kan det vara praktiskt att ha en separat hydraulpump & tank för klyven, ifall det blir något fel på klyven, så händer inget allvarligt med traktorns eget hydraulsystem. Vi kör med separat hydraulpump via PTO till vårt grävaggregat.

Användarvisningsbild

Re: Jinma, Foton eller Iseki / Kubota

vetinte  
#114136 A
Senast redigerad av vetinte tis 04 mar 2014, 18:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Foton FT404 Silver (TB404-X161Y1C-QP)

traktorz  
#114195 Vi hade tidigare en Grålle från 1952, så vi kände oss hemma med en silverfärgad traktor. Alla tycker den är jättefin som sett den. Färgen skiljer sig från de gröna, blå och röda traktorerna vi annars ser i byn.

Jag åkte ner till Kellfri i Skara för snart två år sedan, för att titta närmare på Foton traktorer. Blev mycked impad av startmotorns kraftfulla driv och dieselmotorns startvillighet, vilket var den avgörande faktorn att gå vidare med vårt inköp.

Vi kör med Agrol Turbo kombi olja, en kompromiss som funkar för oss. Borde kanske ha en tunnare olja i både motor och hydraulsystem vintertid, med de temperaturer som förra och denna vinter uppvisat.

Som sagt, en bra diesel att lita på är viktigt.

Användarvisningsbild

Re: Jinma, Foton eller Iseki / Kubota

vetinte  
#114247 A
Senast redigerad av vetinte tis 04 mar 2014, 18:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Jinma, Foton eller Iseki / Kubota

totte  
#114308 Det är mycket snack om Kellfris grejor ja. Men om dom säljer traktorer av känt märke så bör det inte vara nåt problem, firman som sådan verkar vara helt OK, dom som haft mycket strul har fått bra bemötande och hjälp med delar och sånt, vad vi hört hittills här på forumet. Sen är som sagt tillbehörsgrejorna mycket billiga och kvaliteten är därefter.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).