Avverkning (slutavverkning)

Bättre skogshuggare i USA?

122 inlägg 57756 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bättre skogshuggare i USA?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113591 Exakt, skulle skogen ge samma netto som bergarbete så hade man kunnat välja skogen.
Men eftersom jag inte har nån förmögenhet att leva av så måste jag gå dit där pengarna finns, tyvärr.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Bättre skogshuggare i USA?

Elias  
#113661 Man förstår ju att man inte kommar upp i gruvans lön eftersom risk och underjordstillägg. Men helt klart så är det inga överdrivna löner i skogen, men det hänger nog ihop med att de som köper tjänsten från skogsföretaget betalar så dåligt att de kan helt enkelt inte ha högre löner. Dock så har ju många (inte alla) som jobbar i skogen en löneförmån i att ha gratis bil privat. Vilket man inte tänker på speciellt ofta, detta utan att betala förmånsvärde. Skulle jag ha tjänstebil skulle det kosta mig 3000 skattade pengar i månaden + drivmedel.

Användarvisningsbild

Re: Bättre skogshuggare i USA?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113736 Ingen risk & ujtillägg, en dumperförare drar in ca 25000:- /mån på 14 dagars jobb.

Användarvisningsbild

Re: Bättre skogshuggare i USA?

Elias  
#113743 Men även är löneläget lite snett i kiruna och gällivare, betydligt högre löner än genomsnittet´för samma yrke.
Här i västerbotten har jag en kompis som kör gruvtruck i dagbrott och han har strax över 20 tusen i månaden + skiftillägg.
Har även en annan som kör lastbil under jord och han har 20500 + UJ tilägg och jobbar 14 dar per månad.

Användarvisningsbild

Re: Bättre skogshuggare i USA?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113764 Snett vet jag ju inte, rätt skulle jag säga.

Användarvisningsbild

Re: Bättre skogshuggare i USA?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113768
Elias skrev:Men även är löneläget lite snett i kiruna och gällivare, betydligt högre löner än genomsnittet´för samma yrke.
Här i västerbotten har jag en kompis som kör gruvtruck i dagbrott och han har strax över 20 tusen i månaden + skiftillägg.
Har även en annan som kör lastbil under jord och han har 20500 + UJ tilägg och jobbar 14 dar per månad.

Är det inte LKAB som gör en vinst på 1 miljon i timman? Då har de väl råd att betala rätt hyggligt :smile:

Användarvisningsbild

Re: Bättre skogshuggare i USA?

Elias  
#113772
Slurfi skrev:Snett vet jag ju inte, rätt skulle jag säga.


Inte sagt att det är fel över huvudtaget, men att de är generellt sett lite högre.

Avatar Fallback

Re: Bättre skogshuggare i USA?

Gubben  
#113779 Jag läste just i Norrbottens kuriren att LKAB gjorde en vinst på 15 miljarder!!. Så nog finns det utrymme för löner. Jämför sedan med skogen där genomsnittet för en entreprenör ligger på blygsamma 2,6-4 %(Ett par hundratusen i bästa fall).

Användarvisningsbild

Re: Bättre skogshuggare i USA?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113866
Gubben skrev:Jag läste just i Norrbottens kuriren att LKAB gjorde en vinst på 15 miljarder!!. Så nog finns det utrymme för löner. Jämför sedan med skogen där genomsnittet för en entreprenör ligger på blygsamma 2,6-4 %(Ett par hundratusen i bästa fall).

OK. då är de snart uppe i en vinst på 2 miljoner per timma.

Användarvisningsbild

Re: Bättre skogshuggare i USA?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113888 Jo, det verkar finnas pänki i stenbranschen. Låt skogen vila och kom och tjäna pengar här.

Avatar Fallback

Re: Bättre skogshuggare i USA?

MNskog  
#113918 SCA brukar göra en vinst på ca 7 miljarder/år så pengar finns ....

Användarvisningsbild

Re: Bättre skogshuggare i USA?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114060
MNskog skrev:SCA brukar göra en vinst på ca 7 miljarder/år så pengar finns ....

Härligt!

Avatar Fallback

Re: Bättre skogshuggare i USA?

JD 2006  
#114063 SCA har ju varit tre på listan över företagen med högst vinst nu tre år i rad har jag för mig.... :???:
Men att betala entreprenörerna en krona mer kubiken är väldigt svårt 😡

Nu är det ju inte bara SCA som gör bra vinster iofs..men man måste ju ha en hackkyckling :grin:

Användarvisningsbild

Re: Bättre skogshuggare i USA?

Kse  
#114079 Visst finns det pengar i gruvan, börjar bli akut brist på arbetskraft i Kiruna. Gruvtroll finns det gott om men det är värre i övriga branscher för vem vill jobba på Bilprovning, långvården eller stå i butik när man kan tjäna nästan dubbelt i gruvan och alla gruv firmor söker mer personal. Arbetslöshetsstatistiken ligger på minus så alla som vill ha ett jobb får det men alla kan ju inte jobba i gruvan, måste ju vara nån som sköter resten oxå.
Det är ju lätt att säga att "money talks" det är bara det att det är svårt för tex Bilprovningen att chockhöja sina löner lokalt.
Nu är det ju lite hype med gruvan här men det kommer att hålla i sig ett tag ännu då fler gruvor öppnar i kommunen och även i Pajala så det är bara att åka när tåget kör.
Glider oxå in på gruvområdet lite för att få vara med och smaka på kakan, men samtidigt så vet jag två skogsentreprenörer som sadlar om till gruvindustrin och lägger ner det skogliga helt vilket bildar ett tomrum på marknaden.
På så sätt kanske även vi skogsentreprenörer gynnas av gruvindustrin.

Nu är vi då offtopic så det smäller om det men var tvungen att hänga på Slurfis gruvspår
:mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Bättre skogshuggare i USA?

JD 2006  
#114262 För att gå tillbaka till huvudtråden så såg jag ett avsnitt av extreme loggers nu.
Som det verkar så är det många förare som verkligen bara är Förare...för så fort de går sönder
så står dom med händerna i byxfickorna och funderar på bättre tider :???:

Undra vad arbetsgivarna i det svenska skogsbruket skulle tycka om det?

Jag har en känsla att det kan bli lite svårt att behålla jobbet då...eller är jag fel ute?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).