Små skogsmaskiner och övriga maskiner

dra av atv utan skog men med F-skatt

32 inlägg 14621 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

dra av atv utan skog men med F-skatt

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113827 Jag har ev fått en massa röjjing, LÅNGT från väg... Å funderar på va skatteverket säger om ja köper en fyrhjuling för att köra ut röven å sågarna dit?

Jag har ingen skog själv än, men F-Skatt å har skogsvårdsfirma... är det nån som vet hur det ligger till... det avser en RIKTIG fyrhjuling men ingen jätte 400-500cc ca å terrängreggad ej väg...



   TS
Avatar Fallback

Re: dra av atv utan skog men med F-skatt

mashun02  
#113828 Reglerna säger väl att du får dra av alla kostnadr du har för att bedriva verksamheten, frågan blir nog om det går att motivera inköpet?

Användarvisningsbild

Re: dra av atv utan skog men med F-skatt

Cruiser_no1  
#113842 Jag skulle inte tro att det skulle vara nåt problem, motivering är ju att få röven i skogen med sågarna. och om det är ett hjälpmedel att bedriva din firma så ser inte ja nåra bekymmer:)

Avatar Fallback

Re: dra av atv utan skog men med F-skatt

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113850 Tror faktiskt att det är lättare om du inte har egen skog. Är du F-skattare med firma som du försöker få en inkomst på så kommer ingen att hänga upp sig på att du köper en atv. Det vore skillnad om du hade en fastighet som du köpte grejor till för att få göra förlustavdrag.

Avatar Fallback

Re: dra av atv utan skog men med F-skatt

haggloader  
#113856 Om du vill ha hängslen och livrem kan du göra ett sk öppet yrkande i deklarationen. Skriv i kommentaren vad du köper.
Då slipper du straffavgift om det skiter vilket jag absolut INTE tror att det gör.

Avatar Fallback

Re: dra av atv utan skog men med F-skatt

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113861 tack för svaren... då ska ja kika lite på hjulingar... åsså kanske man ska fråga skattmasen åxå innan man bestämmer sej...

   TS
Avatar Fallback

Re: dra av atv utan skog men med F-skatt

haggloader  
#113875 Problemet är att Skatteverket inte är juridiskt bundna till sina råd...!!

Ska du ha hela ryggen fri måste du specificera avdraget under övriga upplysningar på inkomstdeklarationen.

Avatar Fallback

Re: dra av atv utan skog men med F-skatt

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113878 Det kan väll omöjligt finnas någon som fått avslag på dom grunderna? Om det kommer fram att du använder maskinen för privat bruk är det ju en annan sak men används den enbart inom näringsverksamheten kan det ju omöjligt vara något problem.

Jag är ingen skattexpert.

Avatar Fallback

Re: dra av atv utan skog men med F-skatt

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113886 men frågar man hos skattmasen så kanske man kan få nån hum om va dom tycker iaf, men ja frågar eftersom det varit tjafs med dom vägreggade fyrhjulingarna, å om det blivit nån ändring rent allmänt att man inte får dra av momsen...
för ärligt talat så går då många fyrhjulingar inte en meter i skogen fast det är moms maskiner, men de är en annan fråga;)¨

   TS
Användarvisningsbild

Re: dra av atv utan skog men med F-skatt

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113892 Vadårå? Om en snickare köper en hammare, en fiskare en båt, en bonde en traktor osv osv
vad skulle nån bry sig om en skogsentreprenör köper en atv?

Avatar Fallback

Re: dra av atv utan skog men med F-skatt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113895 Om du kör mer eller mindre heltid med röjsåg eller plantering eller nåt, så borde det inte vara några problem alls. Men man vet aldrig med SKV. ;)

Användarvisningsbild

Re: dra av atv utan skog men med F-skatt

Kse  
#113898 Håller med Slurfi, ingen kommer att lyfta på ögonbrynen på skatteverket. Du är till 100% berättigad att ha en atv i företaget med den sysselsättningen.
Fundera istället på vad det är för maskin du ska ha när du somnar ikväll, trevligare än att tänka på skattmasen.

Användarvisningsbild

Re: dra av atv utan skog men med F-skatt

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113924 Tvärlungt! Har prata massor med skatteverket om alla mina avdrag för firman. Behöver du grejorna för att bedriva verksamheten så är det inga problem. "slurfi" uttrycket det alldeles utmärkt.

Avatar Fallback

Re: dra av atv utan skog men med F-skatt

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113927 ja... Men nu röjjer ja ju inte på heltid om ja säger så, ja snickrar ju en del på sommarn å kör skördaren på vintern, så röjning å det blir ju på dötiden där imellan, under tjällosningen å på hösten innan snön... Iofs så kan det bli så att man röjjer snö åt nån på vintern me fyrhjuling som åxå kan motivera köp isf osv...

   TS
Avatar Fallback

Re: dra av atv utan skog men med F-skatt

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113929 De kan aldrig neka dig avdrag om du har en seriös firma dvs verksamheten drivs i vinstsyfte. Det är ju inte förbjudet att göra dåliga affärer.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).