Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Ny miniskotare under utveckling

130 inlägg 56141 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ny miniskotare under utveckling

halvproffs  
#113799
JOLOF skrev:
nisse skrev:Som motvikt till all kritisk attityd vill jag bara säga att jag gillar folk som gör något. Jag önskar dig lycka till med detta intressanta projekt.
För min del får du gärna hålla oss uppdaterade under projektets gång. Tror nog fler skulle följa det med intresse.

/Nisse

Håller med Nisse.
Vi skall vara glada åt alla som vill försöka göra ngt konstruktivt.
Se'n kan vi ändå ha olika synpunkter beroende av behov, ekonomi, intresse mm.
Läser gärna om alla alternativ.


Jo jag håller med er att man inte ska vara bakåtsträvare, men det blev nog lite fel start på forumet med nedlåtande kommentarer, som traktorer är bara gjord för tröskverk och hästar ska ligga på mackan osv.
Klart att hornen i pannan växer på många.
Nej, man får nog vara mer pedagogisk. Kanske Totte kan ha en kurs? :wink:

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113802
Tänker inte bemöta fler negativa brorduktigtyper som bara vill jävlas för att hävda er själva, ni kan fara till
ett varmare ställe. Jag vill ha kontakt med positiva människor som försöker förstå problematiken för små-halvstora terrängmaskiner och vara med och äga-arbeta-utveckla en maskinidé med stor utvecklingsmöjlighet.
Jag ger i stor sett bort den här idén (vill ha 3%), resten får verksamheten-deltagarna dela på.

Har utvecklat detaljer på den här maskinen genom andra tidigare maskiner och konstruktioner under 25 år.
Allt som blivit bra har jag tagit vara på och nu sammanställt i denna konstruktion. Med eller utan intresse
från andra kommer jag att bygga klart ett ex av maskinen.


Jag tror inte att någon är ute efter att jävlas utan folk vill ha svar på självklara frågor men möts av tystnad. Vi väntar på många svar men det kommer inga? Det kan man tolka som att du inte vet vad du har tänkt och allt är väldigt löst och ogenomtänkt. Med din attityd kommer det att bli som jag skrev tidigare att du bygger bara 1 maskin som kommer det att läggas ner alt. någon seriös tar över. Jag har inget behov av att behäva hävda mig om du tror det. Jag vill bara få svar på frågor som har ställts. Kan du inte svara på dom så är du inte mogen för ett sånt här projet heller. Vill du inte berätta hur upplägget ser ut så är det minsta man kan begära att du berättar varför utan att komma med " negativa brorduktigtyper som bara vill jävlas för att hävda er själva".
Tror du verkligen endast positivt folk kommer att vilja stötta dig?. Det kommer att vara dom som är tveksam också men med din attityd som är du på väg att bränna alla dina möjligheter.
Klarar man inte av kritik då ska man nog inte starta ett sånt här projekt.

Användarvisningsbild

Re: Ny miniskotare under utveckling

Skogstomte  
#113814
Siljansringen skrev:
Skogstomte skrev:Som Terriägare (2020) kan jag bara konstatera att stel ram och led upp/ned i midjan är bland det jävligaste man kan köra. Traktorn lever sitt eget liv, går rakt över ett hinder för att sedan väga över och slå ned, ofta med en knyck i sidled vid nedslaget... Dessutom känns varje hinder fyra gånger på Terrin, på denna sex gånger... De små hjulen/rullarna i bandvagnen ger inte mycket till dämpning. Terri har förstått problemet och utvecklat Terri 34, dock för dyr för vanliga skogsägare och med för små band, speciellt på vagnen. Myrstacken har iaf bandyta så det räcker.

Denna maskin är byggd för att gå så mjukt som möjligt med hjälp av Flexboggie


Anders_S skrev:Hytten tycker jag ser klaustrofobiskt liten ut i alla fall.

Håller med. Terrin har ganska stor hytt men dåligt med plats för utrustning/matkasse mm om man ska kunna vända runt smidigt. Man ska väl kunna köra hela dagar?
Hytten är på bredaste stället större än en Lundberg 342 och den har varit tillräckligt stor i 25 år.


Ett problem till: det anges att den ska användas i röjgallringar och förstagallringar, vad ska man köra med nästa gång om det nu är så dålig bärighet i marken???

Man kan fortsätta med samma på nästa gallring också, men till slutavverkningar blir den för vek och oekonomisk.

Tror de får modifiera en hel del innan denna funkar.
nutte skrev:Men Måste de va snö för att köra denna maskinen?... Å isåfall måste det ju finnas snö... Å gör de det, så äre oftast kallt... Å då kan man väl lika gärna trampa å sen köra me större maskiner???


Tänker inte bemöta fler negativa brorduktigtyper som bara vill jävlas för att hävda er själva, ni kan fara till
ett varmare ställe. Jag vill ha kontakt med positiva människor som försöker förstå problematiken för små-halvstora terrängmaskiner och vara med och äga-arbeta-utveckla en maskinidé med stor utvecklingsmöjlighet.
Jag ger i stor sett bort den här idén (vill ha 3%), resten får verksamheten-deltagarna dela på.

Har utvecklat detaljer på den här maskinen genom andra tidigare maskiner och konstruktioner under 25 år.
Allt som blivit bra har jag tagit vara på och nu sammanställt i denna konstruktion. Med eller utan intresse
från andra kommer jag att bygga klart ett ex av maskinen.


Ute för att jävlas är jag inte. Däremot delge mina erfarenheter. Finner du mitt inlägg vara utan värde eller rent negativt så går det bra att ignorera detsamma. Jag tog upp problemen med Terri och drog paralleller då maskinerna i mitt tycke har en hel del gemensamt. Rätta mig om jag har fel. Terrin känner jag väl, både för- och nackdelar.

Sätter man ut hakan och påstår att man funnit columbu ägg får man räkna med att bli ifrågasatt. Diamanter skapas genom hetta och tryck.

Jag tänker mig fara till ett varmare ställe, har blivit trött på vintern. ;)

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113821 å jag är inte negativ, men får ett negativt intryck av dej å ditt "reklamande" å du skrev ordentligt nerlåtande i "bygga egen skotare" tråden å det fick hornen att växa ut på mej... Å i det läget va du "bror duktig" så ja antar att du själv följer me oss andra till varmare breddgrader som du själv föreslog!

Rent allmänt så säger ja som många andra, det är dåligt me svar på frågorna...

Ja själv väntar ex på svaret varför hytten ska vara så smal... lastutrymmet ska ju åka samma väg som hytten? du påstår att det inte skaver i om hytten är liten men för att inte lasset ska skava i så måste lastytan ha samma form/storlek som hytten... å de va en enkel fråga som man inte fått svar på? har du nån "ny" lösning så vore det ju intressant att veta.. Å är det så att du inte har nått svar på den frågan så anser ja att du får fundera i 25 år till... å kanske köra lite maskiner i skogen åxå, så ska du se att du kan ta bort hytten, åka i sidlut å lasset kommer fortfarande att skava i träden!!!

nu ska ja ge mej... Men som sagt... Kan du inte ge svar på en så enkel fråga så anser jag att maskinen å tillverkaren är oseriös!!! Även om ja tycker det är otroligt intressant me nya lösningar å ideer...
Men för att få bra respons så ska man nog vara lite mer ödmjuk herr bror duktig!

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

Siljansringen  
#113836
nutte skrev:
Skogsola skrev:Återkommer till frågan som Nutte ställde i en annan tråd. Om hytten måste vara så smal för att inte ta i skogen, var ska då virket vara?



Ska bli kul att höra svaret?... om det nu finns nått;)


Så smal är inte hytten, en Lundberg 342 maskin hytt är mindre på bredaste stället, den har varit så i 25 år.
Att den ser ut så här är av två anledningar styrkan i konstruktionen att den är symetrisk , och tillverkningspriset hålls nere med så många lika delar som möjligt.

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

tjoolahopp  
#113841 Nu börjar det bli en trevlig stämmning i denna tråd också.
Okej hur bredd är då hytten i topp??

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113854 Bäste Siljansringen, det är inte för sent än att rätta till det som blev galet från början.
Att folk är skeptisk till det blivande bygget beror till stor del på bristande information
om upplägg m.m. Om du tar dig tid att läsa tråden från början och svara på dom frågor som
har kommit så tror jag att responsen kommer att ändras från forum medlemmarna.

Möts man av total tystnad när man frågar om något då ökar misstänksamheten. Du har sagt att
du vill komma i kontakt med folk som "försöker förstå problematiken för små-halvstora
terrängmaskiner och vara med och äga-arbeta-utveckla en maskinidé" då har du kommit rätt.
Här finns en kunskapsbank som är enorm men som jag ser det så vill du inte lyssna och diskutera
saker utan sågar allt som sägs eller så uteblir svaren. Du verkar inte vara flexibel utan du har redan
bestämt dig hur det ska vara så undrar jag vad du gör här i forumet?
Då behöver du ingen hjälp alls med idéer utan du kan klarar dig själv.

Rakt på sak. Sluta upp med att betee dig som du gör nu och visa lite information så blir
det en konstruktiv diskussion. Målsättningen måste vara att vi kommer framåt. Jag har inget
emot att det kommer nytänkande i maskintänkande men det irriterar mig när man inte får svar.

Vill du ha finansiärer till din idee så måste du också kunna berätta hur du har tänkt. Det
går inte att bara tro att nu ramlar det in ett hundratal som är intresserade om dom inte
får INFORMATION! Det kommer alltid att finnas dom som sågar din produkt och då måste du kunna
försvara den, hur ska du annars kunna sälja något? Jag vill ha mer detaljerad information om hur du
tänkt den ekonomiska biten.
Senast redigerad av T24X4 tis 11 jan 2011, 00:10, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113862 va gäller hytten, så skulle ja vilja säga en sak ang utformningen... å det är dom lutande rutorna åt alla håll... det kommer ju nästan va krav på torkare på samtliga rutor för där kommer det hamna snö, löv å barr å regn... rutor som sitter "rakt" är mindre känsliga för sånt...

Ta skördaren vi har... framrutan lutar å blir svinigt snöig å barrig osv å kräver torkare för att man ska se nått medan sido rutorna å bakrutan fastnar det inget alls på....

skotaren som kör efter oss har inte ens torkare å han har raka rutor runt om...

Ett tips bara!

va ska de va för kran på denna då?

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

tjoolahopp  
#113872 Då är det väl bara att sätta dit torkare då......

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113876
Emil N skrev:Hur funkar det då om jag nu skulle vilja köra ut mitt virke med denna fantastiska maskin. Ska jag först betala en andel, sedan hyra, transport, bränsle och förare? Är det dagshyra eller per timme? Var ska jag hämmta den? Om något går sönder då? Vem betalar det?
Jo det var ju det här med tiden på året också. Jag vill köra i november innan det blir för mycket snö och när det hunnit bli lite kallt så dom andra 50 får köra sitt på sommaren eller mitt i jävligaste vintern.


Jag vet inte om jag ska omformulera mina frågor? Låter dom negativa?

Användarvisningsbild

Re: Ny miniskotare under utveckling

Skogshuggarn  
#113881 Alltid intressant med nya "innovatörer"/maskiner inom småskalighetens skogsbrukande!!!, men söker man samverkan
och finansiering runt en idé som knappt har lämnat "ritbordet"?, så vill man givetvis att det ska finnas lite
"substans" i det hela.
Därför "efterlyser" jag ånyo lite information runt de frågor som bla Emil redan ställt, med tillägg för Nuttes
"kranfråga",,,, för en sådan självklar och viktig komponent borde väl vara "spikad"? om man är beredd att gå
från prototyp till produktion?.

Eller???,,,,

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny miniskotare under utveckling

stegmaster  
#113882
Emil N skrev:
Emil N skrev:Hur funkar det då om jag nu skulle vilja köra ut mitt virke med denna fantastiska maskin. Ska jag först betala en andel, sedan hyra, transport, bränsle och förare? Är det dagshyra eller per timme? Var ska jag hämmta den? Om något går sönder då? Vem betalar det?
Jo det var ju det här med tiden på året också. Jag vill köra i november innan det blir för mycket snö och när det hunnit bli lite kallt så dom andra 50 får köra sitt på sommaren eller mitt i jävligaste vintern.


Jag vet inte om jag ska omformulera mina frågor? Låter dom negativa?

Inte als, er ju vanliga frågor som er ju er interssanta för alla.
Problemet er ju att denna killen inte gillar fråger, då han har klurat på detta i 25 år, och behöver stålar, inte fråger.

Användarvisningsbild

Re: Ny miniskotare under utveckling

totte  
#114167 Det blev visst väldigt tyst nu. Nåväl, det är rätt typiskt för en sån besserwisser som först idiotförklarar i stort sett hela skogsbruket och alla som jobbar där, sen berättar att nu skall han frälsa oss från ondo och uppfattar varje tvekan eller fråga som negativism och ovilja.

Jag har stött på typen förr. Har absolut ingen som helst förmåga att se några svagheter i sin egen lära, avfärdar alla som ifrågasätter som okunniga eller fiender. Antingen är du med eller emot, endast kompletta jasägare accepteras, förslag mottas otacksamt, varje tillstymmelse till konstruktiv kritik ses som motstånd. Den egna mångåriga erfarenheten räknas som det enda giltiga underlaget, många hundra andra personers flertusenåriga sammanlagda erfarenhet är noll värd.

Jag brukar normalt inte gå till såna här personangrepp, men den här figuren har lyckats få mig riktigt förbannad, framför allt för sitt vettlöst nedlåtande inlägg i skotarbyggartråden. Alla farhågor jag fick där har sen konsekvent bekräftats av hans attityd här.

Säger som så att även om maskinen skulle visa sig vara fantastisk, vilket jag tvivlar på, om den nån gång blir klar, vilket jag också tvivlar på, så skulle jag aldrig i livet gå med i hans lilla sekt, då körde jag hellre runt i skogen med vad som helst.

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114176 Kan bara hålla med dig Totte. Om han ville svara på våra frågor så tror jag att det här skulle bli en intressant diskussion. Nytänkande är alltid intressant men det är inte alltid det är rätt idéer som kommer fram och i ett forum finns det alltid mer än 1 åsikt. Tror man på sin ide så bör man väl stå upp för den. Vill man inte diskutera på ett forum så är det bättre att han bloggar om det. Givetvis utan kommentars funktion så han slipper besvärande frågor.

Användarvisningsbild

Re: Ny miniskotare under utveckling

totte  
#114188 Det är också slående att på hemsidan finns praktiskt taget noll information om hur den skall fungera, bara hur fantastiskt nytt det är med flexboggi och sånt, men inte ett ord om på vilket sätt det skall fungera. Han vill som sagt inte diskutera eller förklara, han vill predika för en frälst församling som säger amen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).