Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Ny miniskotare under utveckling

130 inlägg 56351 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113683
Skogshuggarn skrev:
Emil N skrev:Hur funkar det då om jag nu skulle vilja köra ut mitt virke med denna fantastiska maskin. Ska jag först betala en andel, sedan hyra, transport, bränsle och förare? Är det dagshyra eller per timme? Var ska jag hämmta den? Om något går sönder då? Vem betalar det?
Jo det var ju det här med tiden på året också. Jag vill köra i november innan det blir för mycket snö och när det hunnit bli lite kallt så dom andra 50 får köra sitt på sommaren eller mitt i jävligaste vintern.


Jag kanske har missat något på hemsidan?,,, men hursom!, så sällar jag mig till dina högst relevanta frågor, Emil N.


Finns inte mycket som var matnyttigt på hemsidan. Det är säkert i marknadsföringssyfte dom har begränsat med info. Dom vill att man ska ta kontakt personligen för att det är lättare att försvara iden och prata omkull intressenter. Någon grund ide måste i alla fall finnas och det finns ingen anledning till att vänta tills föreningen ska ha sitt först möte. Då blir mötet i minst 1 vecka. Tyvärr är sån marknadsföring som aldrig brukar intressera mig för. Vill man sälja något så ska priset vara med annars så kan dom behålla grejorna.

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

Siljansringen  
#113691
nutte skrev:Men Måste de va snö för att köra denna maskinen?... Å isåfall måste det ju finnas snö... Å gör de det, så äre oftast kallt... Å då kan man väl lika gärna trampa å sen köra me större maskiner???


Den här maskinen behöver ingen snö, men vinter och snö har både för och nackdelar i skogen. Min undran är varför skall du trampa, och sedan köra ut med en större maskin, när den här gör jobbet direkt.

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

Siljansringen  
#113701
T24X4 skrev:
Skogshuggarn skrev:
Emil N skrev:Hur funkar det då om jag nu skulle vilja köra ut mitt virke med denna fantastiska maskin. Ska jag först betala en andel, sedan hyra, transport, bränsle och förare? Är det dagshyra eller per timme? Var ska jag hämmta den? Om något går sönder då? Vem betalar det?
Jo det var ju det här med tiden på året också. Jag vill köra i november innan det blir för mycket snö och när det hunnit bli lite kallt så dom andra 50 får köra sitt på sommaren eller mitt i jävligaste vintern.


Jag kanske har missat något på hemsidan?,,, men hursom!, så sällar jag mig till dina högst relevanta frågor, Emil N.


Finns inte mycket som var matnyttigt på hemsidan. Det är säkert i marknadsföringssyfte dom har begränsat med info. Dom vill att man ska ta kontakt personligen för att det är lättare att försvara iden och prata omkull intressenter. Någon grund ide måste i alla fall finnas och det finns ingen anledning till att vänta tills föreningen ska ha sitt först möte. Då blir mötet i minst 1 vecka. Tyvärr är sån marknadsföring som aldrig brukar intressera mig för. Vill man sälja något så ska priset vara med annars så kan dom behålla grejorna.


Den som är så negativ och rädd för att förlora något skall naturligtvis inte vara med i den här föreningen, ej heller
de som misstror lagar och demokrati, Ni kan kan fortsätta med det ni har resten av livet Allt börjar med tanken, och om man tänker som man alltid har gjort så får man bara mer av samma sort. Ingen har någonsin fått ett positivt resutat av en negativ tanke.

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

tjoolahopp  
#113715 Han är smart denna karl....

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113724
Siljansringen skrev:Den som är så negativ och rädd för att förlora något skall naturligtvis inte vara med i den här föreningen, ej heller
de som misstror lagar och demokrati, Ni kan kan fortsätta med det ni har resten av livet Allt börjar med tanken, och om man tänker som man alltid har gjort så får man bara mer av samma sort. Ingen har någonsin fått ett positivt resutat av en negativ tanke.



Har man inget att dölja så kan man lägga alla kort på bordet då kan man dessutom fatta ett beslut som är grundat på fakta och inget annat. Det som jag har frågat efter är en grundidé om hur det är tänkt. Ska man ge sig in i ett våghalsigt projekt så vill man ha lite kött på benen. Så länge man inte kan få det så avråder jag alla att som inte känner för att förlora pengar att delta. Har du fakta så lägg fram det nu.

Siljansringen skrev:Ingen har någonsin fått ett positivt resutat av en negativ tanke.


Är inte så säker på det. Har man en kritisk alt. negativ tanke om att det här kommer inte att gå och sen visar det sig att man har haft rätt, då har man helt plötsligt fått ett positivt resultat eftersom man inte satsade pengar som man förlorade.

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113733
Siljansringen skrev:
nutte skrev:Men Måste de va snö för att köra denna maskinen?... Å isåfall måste det ju finnas snö... Å gör de det, så äre oftast kallt... Å då kan man väl lika gärna trampa å sen köra me större maskiner???


Den här maskinen behöver ingen snö, men vinter och snö har både för och nackdelar i skogen. Min undran är varför skall du trampa, och sedan köra ut med en större maskin, när den här gör jobbet direkt.



Jo... för den stora maskinen gör det både snabbare å billigare!

Användarvisningsbild

Re: Ny miniskotare under utveckling

stegmaster  
#113735
tjoolahopp skrev:Han är smart denna karl....

Tycker du er på väg att bli hjärntvättad du ochså..... 😡 :lol:
Gissar at paniken börja slå inn på uppfinnaren, då det vel inte finns nog medlemmer til att betala för prototypen av denna miniskotaren. Om den inte ska säljas, vad kommer då tillvärkning av nogra få prototyper att kosta??
Men visst, prova at gjöra et besök hos dom, och stjäl nogra ideer, så du kan dela vidare til oss andra här. :wink:
Men som uppfinnararen själv sa: om var rädd för att förlora något, skulle man inte bli med.
Det taler vel för sig själv.

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

Siljansringen  
#113740
nutte skrev:
Siljansringen skrev:
nutte skrev:Men Måste de va snö för att köra denna maskinen?... Å isåfall måste det ju finnas snö... Å gör de det, så äre oftast kallt... Å då kan man väl lika gärna trampa å sen köra me större maskiner???


Den här maskinen behöver ingen snö, men vinter och snö har både för och nackdelar i skogen. Min undran är varför skall du trampa, och sedan köra ut med en större maskin, när den här gör jobbet direkt.



Jo... för den stora maskinen gör det både snabbare å billigare!


Det är vad du tror, Då skall jag berätta något för dig som en skogsmästare har räknat ut.
Om medelkörvägens bredd minskas från 4 meter till 3 meter ger skogen ett ökat avkastningsvärde
av 40000kr /ha under en trädgeneration. Så stor blir förlusten för skogsägaren att köra med stora maskiner.

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113753
stegmaster skrev:
tjoolahopp skrev:Han är smart denna karl....

Tycker du er på väg att bli hjärntvättad du ochså..... 😡 :lol:
Gissar at paniken börja slå inn på uppfinnaren, då det vel inte finns nog medlemmer til att betala för prototypen av denna miniskotaren. Om den inte ska säljas, vad kommer då tillvärkning av nogra få prototyper att kosta??
Men visst, prova at gjöra et besök hos dom, och stjäl nogra ideer, så du kan dela vidare til oss andra här. :wink:
Men som uppfinnararen själv sa: om var rädd för att förlora något, skulle man inte bli med.
Det taler vel för sig själv.



Eftersom det inte finns någon utförlig stategi i affärstänket så framstår det här mer som ett luftslott. Före man drar igång ett sånt här projekt så bör man ha en hel del kunskap om hur och var det kostar att ta fram en helt ny maskintyp. Det blir helt fel att "lura" pengar av olika intressenter bara för att sen gå i KK. Uppfinna nya saker är bra men gynnar det inte dom som vill satsa pengar i projektet så är det ett misslyckande. En prototyp tror jag nog att det blir men finns det pengar att fortsätta efter det? Har man gjort någon marknadsundersökning först eller hoppas man att det kommer nog att ordna sig? Tror man på sin ide kan man ordna riskkapital utan att det kommer att drabba vanliga personer. Det finns företag som brukar satsa kapital i riskföretag. Visst det är inte lika billigt som att låta delägare gå in och satsa med risk för att få skulder för en lång tid framåt. I det sceneriet kommer även uppfinnaren undan med låg risk jämför med att låna från ett företag/bank som lånar ut riskkapital.
Tror man på sin ide så försvarar man det också.

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113774
Siljansringen skrev:Det är vad du tror, Då skall jag berätta något för dig som en skogsmästare har räknat ut.
Om medelkörvägens bredd minskas från 4 meter till 3 meter ger skogen ett ökat avkastningsvärde
av 40000kr /ha under en trädgeneration. Så stor blir förlusten för skogsägaren att köra med stora maskiner.



vad för maskin kommer användas för att avverka träden? eller ska de göras manuellt? för har du en skördare på hjul, så kommer en likvärdig skotare med hjul med band fram, så då ser ja ingen anledning att ha en "bandskotare".... Å va gäller körvägarna så säger det sej själv att det blir fler träd kvar ju smalare vägarna är.. å det finns vimek å alla dessa maskiner som är små... Å frågan är varför inte alla kör sådana? Nej... För komforten är inte högsta klass, dålig framkomlighet vilket de även kommer att bli med en helbandad variant likt Myrstacken å då tänker ja på stenar å stubbar, å aldeles för liten lastyta för att få det att gå ihop...

Men det finns lösningar... Tex att köra dubbla mellanslag med en beståndsgående skördare å på så sätt få LÅNGT mellan stickvägarna, Men de får vi INTE, för vägarna ska passa med 2a gallringen dvsa ca 20 meter... å inte kommer vi som kör på heltid me större maskiner bli arbetslösa bara för att mystacken kommer ut på marknaden om d e de du tror...

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

Siljansringen  
#113785
Skogstomte skrev:Som Terriägare (2020) kan jag bara konstatera att stel ram och led upp/ned i midjan är bland det jävligaste man kan köra. Traktorn lever sitt eget liv, går rakt över ett hinder för att sedan väga över och slå ned, ofta med en knyck i sidled vid nedslaget... Dessutom känns varje hinder fyra gånger på Terrin, på denna sex gånger... De små hjulen/rullarna i bandvagnen ger inte mycket till dämpning. Terri har förstått problemet och utvecklat Terri 34, dock för dyr för vanliga skogsägare och med för små band, speciellt på vagnen. Myrstacken har iaf bandyta så det räcker.

Denna maskin är byggd för att gå så mjukt som möjligt med hjälp av Flexboggie


Anders_S skrev:Hytten tycker jag ser klaustrofobiskt liten ut i alla fall.

Håller med. Terrin har ganska stor hytt men dåligt med plats för utrustning/matkasse mm om man ska kunna vända runt smidigt. Man ska väl kunna köra hela dagar?
Hytten är på bredaste stället större än en Lundberg 342 och den har varit tillräckligt stor i 25 år.


Ett problem till: det anges att den ska användas i röjgallringar och förstagallringar, vad ska man köra med nästa gång om det nu är så dålig bärighet i marken???

Man kan fortsätta med samma på nästa gallring också, men till slutavverkningar blir den för vek och oekonomisk.

Tror de får modifiera en hel del innan denna funkar.
nutte skrev:Men Måste de va snö för att köra denna maskinen?... Å isåfall måste det ju finnas snö... Å gör de det, så äre oftast kallt... Å då kan man väl lika gärna trampa å sen köra me större maskiner???


Tänker inte bemöta fler negativa brorduktigtyper som bara vill jävlas för att hävda er själva, ni kan fara till
ett varmare ställe. Jag vill ha kontakt med positiva människor som försöker förstå problematiken för små-halvstora terrängmaskiner och vara med och äga-arbeta-utveckla en maskinidé med stor utvecklingsmöjlighet.
Jag ger i stor sett bort den här idén (vill ha 3%), resten får verksamheten-deltagarna dela på.

Har utvecklat detaljer på den här maskinen genom andra tidigare maskiner och konstruktioner under 25 år.
Allt som blivit bra har jag tagit vara på och nu sammanställt i denna konstruktion. Med eller utan intresse
från andra kommer jag att bygga klart ett ex av maskinen.

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113790
Siljansringen skrev:
Skogstomte skrev:Som Terriägare (2020) kan jag bara konstatera att stel ram och led upp/ned i midjan är bland det jävligaste man kan köra. Traktorn lever sitt eget liv, går rakt över ett hinder för att sedan väga över och slå ned, ofta med en knyck i sidled vid nedslaget... Dessutom känns varje hinder fyra gånger på Terrin, på denna sex gånger... De små hjulen/rullarna i bandvagnen ger inte mycket till dämpning. Terri har förstått problemet och utvecklat Terri 34, dock för dyr för vanliga skogsägare och med för små band, speciellt på vagnen. Myrstacken har iaf bandyta så det räcker.

Denna maskin är byggd för att gå så mjukt som möjligt med hjälp av Flexboggie


Anders_S skrev:Hytten tycker jag ser klaustrofobiskt liten ut i alla fall.

Håller med. Terrin har ganska stor hytt men dåligt med plats för utrustning/matkasse mm om man ska kunna vända runt smidigt. Man ska väl kunna köra hela dagar?
Hytten är på bredaste stället större än en Lundberg 342 och den har varit tillräckligt stor i 25 år.


Ett problem till: det anges att den ska användas i röjgallringar och förstagallringar, vad ska man köra med nästa gång om det nu är så dålig bärighet i marken???

Man kan fortsätta med samma på nästa gallring också, men till slutavverkningar blir den för vek och oekonomisk.

Tror de får modifiera en hel del innan denna funkar.
nutte skrev:Men Måste de va snö för att köra denna maskinen?... Å isåfall måste det ju finnas snö... Å gör de det, så äre oftast kallt... Å då kan man väl lika gärna trampa å sen köra me större maskiner???


Tänker inte bemöta fler negativa brorduktigtyper som bara vill jävlas för att hävda er själva, ni kan fara till
ett varmare ställe. Jag vill ha kontakt med positiva människor som försöker förstå problematiken för små-halvstora terrängmaskiner och vara med och äga-arbeta-utveckla en maskinidé med stor utvecklingsmöjlighet.
Jag ger i stor sett bort den här idén (vill ha 3%), resten får verksamheten-deltagarna dela på.

Har utvecklat detaljer på den här maskinen genom andra tidigare maskiner och konstruktioner under 25 år.
Allt som blivit bra har jag tagit vara på och nu sammanställt i denna konstruktion. Med eller utan intresse
från andra kommer jag att bygga klart ett ex av maskinen.


Räknar du mej som en av dom du ber dra åt helvete eftersom du inte har besvarat mina frågor angående projektet? Eller hur ska man tolka din ovilja att förklara hur upplägget egentligen ser ut?

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113791 Som motvikt till all kritisk attityd vill jag bara säga att jag gillar folk som gör något. Jag önskar dig lycka till med detta intressanta projekt.
För min del får du gärna hålla oss uppdaterade under projektets gång. Tror nog fler skulle följa det med intresse.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113792 Har utvecklat detaljer på den här maskinen genom andra tidigare maskiner och konstruktioner under 25 år.
Allt som blivit bra har jag tagit vara på och nu sammanställt i denna konstruktion. Med eller utan intresse
från andra kommer jag att bygga klart ett ex av maskinen.

Är det några skogsmaskiner du har varit med och utvecklat, isåfall vilken/vilka?

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

JOLOF  
#113793
nisse skrev:Som motvikt till all kritisk attityd vill jag bara säga att jag gillar folk som gör något. Jag önskar dig lycka till med detta intressanta projekt.
För min del får du gärna hålla oss uppdaterade under projektets gång. Tror nog fler skulle följa det med intresse.

/Nisse

Håller med Nisse.
Vi skall vara glada åt alla som vill försöka göra ngt konstruktivt.
Se'n kan vi ändå ha olika synpunkter beroende av behov, ekonomi, intresse mm.
Läser gärna om alla alternativ.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).