Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Dodge RAM 1500

25 inlägg 29688 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dodge RAM 1500

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113738
obantteg skrev:Måste bara påpeka, att det är skillnad på fullsize och FULLSIZE ;)

Bild

Notera att karosserna är exakt lika stora, det skiljer bara på flaklängden.
Forden är en 8 fotare och Chevan en 6 fotare.

Avatar Fallback

Re: Dodge RAM 1500

Robertberg  
#113745 Njaa, F350n är 6,3 meter lång med åtta-fotsflak, GMT400 6 meter med åtta fot.

Annars är det rätt lika när de är lika uppbyggda.
Forden på bilden är höjd 1,5 tum.

Användarvisningsbild

Re: Dodge RAM 1500

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113754
kalhygge skrev:
Slurfi skrev:Jag håller med TS om en 1500 alltså halvtons versionen med mjuk och härlig fjädring som det ska vara.
Med en bensin V8;a med sidepipes och lämplig ljuddämpning är det en riktigt trevlig pendlarbil
som inte skäms för sig på cruisingen med andra finbilar.

slurfi: Mitt i prick!! Komfort, utrymme, flak, v8MULLER + USAfeeling är prioriterat..
Pendlarbil lär den nog inte bli - den ska mest finnas som "strategisk reserv" för våra 2 sossecontainers, och rulla 2-400 mil om året...
ang. lastvikter - gäller verkligen bara max 4-500 kg, eller blir det så vid SWEreg.bes. pga komma undan med Bkort??

Betänk att fullsizepickisarna finns i 3 tyngdklasser.
1/2-ton brukar heta 10, 150, 1500
3/4-ton heter 20, 250, 2500
1-ton heter 30, 350, 3500

1/2-ton är personbilslika i fjädrar & axlar och har ibland samma fälgar som personbilarna
och ska ju då inte gå med tunga lass även om det ju går, jag vet en kompis som kört
kring tonnet på sin 4wd 1/2-ton Cheva, långa sträckor och med biltrpsläp efter.
Sen har vi ju Sveriges, ska vi säga lite unika, bestämmelser som inte har nån
verklighetsförankring ibland.

Användarvisningsbild

Re: Dodge RAM 1500

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113755
obantteg skrev:Njaa, F350n är 6,3 meter lång med åtta-fotsflak, GMT400 6 meter med åtta fot.

Annars är det rätt lika när de är lika uppbyggda.
Forden på bilden är höjd 1,5 tum.

Det låter lite lite? Jag hade gissat på större höjning, och det är väl en F250?
En skillnad som lurar ögat en aning är åxå däcksutrustningen, måste man väga in.
Till yttermera visso ska ju nämnas att Forden står framför världens snabbaste lastbil= Chevrolet SS454.

Användarvisningsbild

Re: Dodge RAM 1500

Kse  
#113756 [/quote]
Till yttermera visso ska ju nämnas att Forden står framför världens snabbaste lastbil= Chevrolet SS454.[/quote]
Är det inte SRT 10 som håller den titeln?

Användarvisningsbild

Re: Dodge RAM 1500

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113759
Kse skrev:
Till yttermera visso ska ju nämnas att Forden står framför världens snabbaste lastbil= Chevrolet SS454.

Är det inte SRT 10 som håller den titeln?

Jo, men det är en 90-tals Ford och en 90-tals Cheva och då var det den snabbaste lastbilen.

Användarvisningsbild

Re: Dodge RAM 1500

Kse  
#113763
Slurfi skrev:
Kse skrev:
Till yttermera visso ska ju nämnas att Forden står framför världens snabbaste lastbil= Chevrolet SS454.

Är det inte SRT 10 som håller den titeln?

Jo, men det är en 90-tals Ford och en 90-tals Cheva och då var det den snabbaste lastbilen.

Jo på 90-talet var den ju snabbast, helt rätt.

Avatar Fallback

Re: Dodge RAM 1500

Robertberg  
#113844
Slurfi skrev:Det låter lite lite? Jag hade gissat på större höjning, och det är väl en F250?
En skillnad som lurar ögat en aning är åxå däcksutrustningen, måste man väga in.
Till yttermera visso ska ju nämnas att Forden står framför världens snabbaste lastbil= Chevrolet SS454.


Enligt ägaren ska det vara en F350 med 1,5 tums höjning, jag trodde också att den var höjd mer!

Avatar Fallback

Re: Dodge RAM 1500

Klas  
#114903 Du får ha 24 000LBS i tågvikt på ditt vanlig bil körkort. Givetvis med lite extra bromsar o.s.v. på släpet, det är ännu sjukare
Elias skrev:Rätt sjukt att i USA får man på en ford F250 lasta 3 ton på flaket och dra 6 tons släp. I sverige får man knappt lasta 1000kg och dra 2 tons släp. Enda problemet med att importera själv och lastbilsregga är ju att man måste köpa en färdskrivare och regulator så den går lika fort som en lastbil.

Användarvisningsbild

Re: Dodge RAM 1500

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114963 Jo det är sjuka regler i Sverige. De stämde nog rätt bra på 1920-talet när de skrevs, men nu är det andra tider.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).