Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Ny miniskotare under utveckling

130 inlägg 56202 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

Siljansringen  
#113505
Skogstomte skrev:Som Terriägare (2020) kan jag bara konstatera att stel ram och led upp/ned i midjan är bland det jävligaste man kan köra. Traktorn lever sitt eget liv, går rakt över ett hinder för att sedan väga över och slå ned, ofta med en knyck i sidled vid nedslaget... Dessutom känns varje hinder fyra gånger på Terrin, på denna sex gånger... De små hjulen/rullarna i bandvagnen ger inte mycket till dämpning. Terri har förstått problemet och utvecklat Terri 34, dock för dyr för vanliga skogsägare och med för små band, speciellt på vagnen. Myrstacken har iaf bandyta så det räcker.

Anders_S skrev:Hytten tycker jag ser klaustrofobiskt liten ut i alla fall.

Håller med. Terrin har ganska stor hytt men dåligt med plats för utrustning/matkasse mm om man ska kunna vända runt smidigt. Man ska väl kunna köra hela dagar?

Ett problem till: det anges att den ska användas i röjgallringar och förstagallringar, vad ska man köra med nästa gång om det nu är så dålig bärighet i marken???

Tror de får modifiera en hel del innan denna funkar.


Just det, alla problemen med hindertaging är kända och åtgärdade, finns ingen annan lösning än FLEXBOGGIE
Det blir då en mycket mjuk gång i båda delarna. Föraren känner av 1/8 del av förändringar i terrängen.
Banddrift är bara till för extrema förhållande, stort snödjup eller ren blötmyr där inget annat tar sig fram.
Annars räcker det med Flexboggie i hjulutförande. Band blir alltid dyrare att tillverka och slits snabbt på barmark.

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

axwell  
#113506
Siljansringen skrev:Till sist men inte minst BÄST ÄR HÄST PÅ SMÖRGÅS köp Gustafskkorv.


Häst är i alla fall gott på smörgås, riktigt hamburgerkött,dvs rökt kött. Gustafskorv, nej tack, den smaken delar vi inte!

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

amcore  
#113512 ja hytten såg välldigt liten ut.. som en flytboj ungefär :roll:

nåja skämt åtsido, skulle gärna vilja ha förklaring till hur den hytten skulle förstöra ett träd om den va större?

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113527 Jag körde bandvagn 206 i lumpen och inte tyckte jag det var obekvämt. Gick himla smidigt för det mesta även om det var snö en del av tiden. Framkomligheten med den var grym och inte ens Alstorn kan konkurrera med den skulle jag vilja påstå.
Visst slits banden....men man får ju bestämma sig antingen så sliter man på marken eller så sliter man på banden.....såvida man inte har stålband förstås :)

Det där med att den ska hyras ut köper jag inte som något argument för att priset inte har någon betydelse. Skiten skall betalas vare sig den hyrs ut eller säljs. Sen tror jag inte skogsägarna är villig att betala en massa extra för att någon "rörelse" ska komma dit och köra istället.

Kan dom få ner priset via någon slags IKEA-lösning så kanske det kan locka folk.

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113528 Om man tittar riktigt noga så ser man att det faktiskt är barr som ligger framför maskinen. Ett barr ser ut att vara ungefär lika brett som ett band dvs ca 5 cm. Det vill nog till att ha den där maskinen fjärrstyrd :D Tror nog vi snackar förstagallring light här.

http://www.myrstacken.com/e107_images/Baver_5378.jpg

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

Siljansringen  
#113592
Skogsola skrev:Realistiskt sett så blir det bara lekpark under 500'om vi pratar nya grejor. En traktor med huggarvagn kostr ju såpass om den ska vara brukbar. Ska man ändå slanta upp så måste det vara till något som är brukbart.
Mystacken maskin liknar ju Terri eller Iller. Men finansieringsidèen är ju kul. Lite idealism och JAK över det hela.


Ser så ut, liknar Terri, men här slutar likheten. Det här är en äkta bandmaskin som skall klara svåra snöförhållanden. Därför drivning på bakaxeln i vart bandpaket, på detta sätt sträcks bandet på undersidan
och slakar på översidan vid gång framåt, vitsen är att bandkammen alltid skall tryckas vinkelrätt ner i marken utan att vridas, detta får till följd att vägen - snön packas och blir hårdare och det går lättare för var last. För framaxel drivna fordon händer det omvända, då blir vägen efter hand en enda slirande soppa och det går åt mängder av energi för att ta sig fram i sörjan. Därför ser det ut som det gör på många ställen. Se vidare på www.myrstacken.com

Användarvisningsbild

Re: Ny miniskotare under utveckling

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113594
amcore skrev:ja hytten såg välldigt liten ut.. som en flytboj ungefär :roll:

nåja skämt åtsido, skulle gärna vilja ha förklaring till hur den hytten skulle förstöra ett träd om den va större?

Jo, nog behöver hytten vara större för att man ska trivas långa pass i den.
Plats för en medåkande kan åxå vara riktigt bra.

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

Siljansringen  
#113597
Anders_S skrev:Om man tittar riktigt noga så ser man att det faktiskt är barr som ligger framför maskinen. Ett barr ser ut att vara ungefär lika brett som ett band dvs ca 5 cm. Det vill nog till att ha den där maskinen fjärrstyrd :D Tror nog vi snackar förstagallring light här.

http://www.myrstacken.com/e107_images/Baver_5378.jpg


Just det! Tack för din uppmärksamhet. Nu får du höra resten av historien. Det du ser på bilden
är en modell, byggd i stål i skala 1:6 med alla rörliga delar. Har växelvis under en tioårsperiod
ritat och byggt fram den till som den ser ut idag i bandutförande. Har använt mig av Skogshögskolans
forskningsrapport om mindre terrängmaskiner av Thomas Nordfjell när jag konstruerat och så mina egna
och andras erfarenheter under ett halft liv. Har varit på många ELMIA skog och lärt mig själv och lärt andra.
Jag vill nu ge bort mitt erfarenhetspaket till eftervärden, att i alla fall kunna mildra de enorma mark, skog och miljö
skador och förluster som uppkommer i oförstånd och girighet i skogsbruket. Jag är nu 61 år och har inte själv
så mycket skog och livstid så jag hinner slita ut en maskin själv, därför delar jag med mig. Den räcker till många fler. De som visar intresse med mail genom www.myrstacken.com hamnar på inresselistan. När det finns 50 där,
blir det möte i föreningen.

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113608 Hur funkar det då om jag nu skulle vilja köra ut mitt virke med denna fantastiska maskin. Ska jag först betala en andel, sedan hyra, transport, bränsle och förare? Är det dagshyra eller per timme? Var ska jag hämmta den? Om något går sönder då? Vem betalar det?
Jo det var ju det här med tiden på året också. Jag vill köra i november innan det blir för mycket snö och när det hunnit bli lite kallt så dom andra 50 får köra sitt på sommaren eller mitt i jävligaste vintern.

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

tjoolahopp  
#113609 Jag håller också med siljansringen, har själv ett litet kvistnings aggregat som vem som helst får komma för att titta eller kopiera....det är en bit jag delar med mig

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113614 Men Måste de va snö för att köra denna maskinen?... Å isåfall måste det ju finnas snö... Å gör de det, så äre oftast kallt... Å då kan man väl lika gärna trampa å sen köra me större maskiner???

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

Siljansringen  
#113643
Anders_S skrev:Påminner rätt mycket om den här http://www.forcat.be/prod011.htm
31000€ kostar den tydligen och då är det ju bara framdelen.


Vad du ser är inte detsamma som du förstår. Det som visas på forcat sidan en gammal
konstruktion som började 1914. En stel maskinkropp med axlar i vart hörn, band runt om
och enkelhjul emellan för tyngdfördelningen. Två pendlande boggie kan man säga är det
enda något modernare på den maskinen. Det som förvånar mig mest är att någon kan köpa
denna maskin, så mycket pengar för så lite maskin, helt fantastiskt och mot bättre vetande.

Användarvisningsbild

Re: Ny miniskotare under utveckling

Skogshuggarn  
#113653
Emil N skrev:Hur funkar det då om jag nu skulle vilja köra ut mitt virke med denna fantastiska maskin. Ska jag först betala en andel, sedan hyra, transport, bränsle och förare? Är det dagshyra eller per timme? Var ska jag hämmta den? Om något går sönder då? Vem betalar det?
Jo det var ju det här med tiden på året också. Jag vill köra i november innan det blir för mycket snö och när det hunnit bli lite kallt så dom andra 50 får köra sitt på sommaren eller mitt i jävligaste vintern.


Jag kanske har missat något på hemsidan?,,, men hursom!, så sällar jag mig till dina högst relevanta frågor, Emil N.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113663 Återkommer till frågan som Nutte ställde i en annan tråd. Om hytten måste vara så smal för att inte ta i skogen, var ska då virket vara?

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113678
Skogsola skrev:Återkommer till frågan som Nutte ställde i en annan tråd. Om hytten måste vara så smal för att inte ta i skogen, var ska då virket vara?



Ska bli kul att höra svaret?... om det nu finns nått;)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).